Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ongehinderd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ongehinderd

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

En Paulus bleef twee gehele jaren in zijn eigen gehuurde woning; en ontving allen, die tot hem kwamen; predikende het Koninkrijk Gods en lerende van de Heere Jezus Christus met alle vrijmoedigheid, onverhinderd. Handelingen 28:30-31

De wereld in

Op het Pinksterfeest gaat het Evangelie van onze Heere Jezus Christus de wereld in. De Heilige Geest vervult de apostelen, zodat ze in alle talen de grote werken van God verkondigen. Het slot van het boek Handelingen laat ons zien, hoe ver dit gaat. Het gaat van Jeruzalem naar Rome. Daar ontmoeten we de apostel Paulus. Wat heeft hij ernaar uitgezien om in Rome het Evangelie te verkondigen. Ik verlang om u te zien, schrijft hij in de Romeinenbrief. De gemeente in Rome is niet door Paulus gesticht, maar blijkbaar had hij er wel een betrekking op. Om het met zijn eigen woorden te zeggen: God is mijn Getuige, die ik dien in mijn geest, in het Evangelie van Zijn Zoon, hoe ik zonder nalaten aan u gedenk; alle tijd in mijn gebeden biddende, of mogelijk mij nog te eniger tijd goede gelegenheid gegeven werd, door de wil van God, om tot u te komen'(Rom. 1:9-10).

Naar Rome

Die gelegenheid wordt Paulus inderdaad gegeven. Maar de wegen van God zijn wonderlijk. Paulus komt niet op eigen gelegenheid naar Rome, maar als een gevangene van de keizer. Hij heeft zich immers op de keizer beroepen. Hij moet zich voor de Romeinse keizer verantwoorden. Paulus krijgt echter ook de gelegenheid om in Rome het Evangelie te verkondigen. Twee jaren lang. Blijkbaar laten de autoriteiten de zaak sloffen. Maar die twee jaren zijn geen verloren tijd. Tot het laatste toe blijft Paulus dienaar van het Evangelie. Hij woont in een eigen gehuurde woning. Het is daar een komen en gaan van mensen, die het Evangelie van Christus willen horen. Al is Paulus een geketende gezant, het Woord van God is niet gebonden.

Evangelieprediking

Ook in Rome verkondigt Paulus het Evangelie. Hij predikt het Koninkrijk Gods en hij leert van de Heere Jezus Christus, staat er. Het zijn woorden die we in het boek Handelingen vele keren tegenkomen. Ze horen bij de kernbegrippen van dit Bijbelboek. Lukas plaatst ze in de laatste verzen van zijn boek bij elkaar. Daarmee krijgen die laatste verzen ook iets van een ontknoping. Het Evangelie gaat de wereld in. Tot in Rome toe. In de hoofdstad van het Romeinse Rijk verkondigt Paulus dat het Koninkrijk van God is gekomen. Terwijl de Romeinse keizer afgodische eer ontvangt, predikt Paulus het evangelie van de enige Heere: Jezus Christus. Als we bedenken, hoe de situatie in Rome is, krijgen die laatste woorden van het boek Handelingen een bijzondere klank. De eerste voortekenen van de bloedige confrontatie met het Romeinse gezag zijn er al. De duivel zal alles op alles zetten om zijn rijk, het rijk van de duisternis, te verdedigen. En de Romeinse keizer is een gewillig instrument in de handen van de duivel. Paulus zal het zelf aan den lijve moeten ervaren. Zo had Christus het al voorzegd, bij zijn bekering: 'Deze is Mij een uitverkoren vat, om Mijn Naam te dragen voor de heidenen, en de koningen en de kinderen van Israƫl. Want Ik zal hem tonen, hoeveel hij moet lijden omwille van Mijn Naam.'

Ongehinderd

Juist daarom is dat laatste woord van het boek Handelingen zo opmerkelijk. Paulus wordt belemmerd in zijn vrijheid. De Romeinse autoriteiten gaan zich harder opstellen. Maar Paulus predikt ongehinderd voort. Hij predikt het Koninkrijk Gods en hij leert van de Heere Jezus Christus met alle vrijmoedigheid. Onverhinderd. Als we aannemen dat Lukas schrijft in een tijd dat het Romeinse gezag de verbreiding van het christelijk geloof probeert tegen te gaan, dan is het laatste woord van Handelingen wel heel opmerkelijk. Er klinkt iets in door van de vrijmacht van God. Het Woord van God is niet gebonden. Hoe de duivel ook probeert om de loop van het Evangelie te belemmeren. De altoos wijze raad des HEEREN houdt eeuwig stand, heeft altoos kracht. Niets kan Zijn hoog besluit ooit keren, het blijft van geslachte tot geslacht.

Goede gelegenheid

Naar de mens gesproken zijn de omstandigheden waaronder Paulus in Rome moet werken zorgelijk. Maar voor de Heilige Geest zijn er geen onmogelijkheden. Er zijn immers geen grenzen aan Jezus' macht. Met dat laatste woord 'onverhinderd' laat Lukas ons zien, hoe het Evangelie de wereld ingaat. God zorgt Zelf voor goede gelegenheden. En is het niet vaak zo in het Konmkrijk van God dat onze onmogelijkheden juist Gods mogelijkheden zijn? De duivel kan het niet tegenhouden dat Paulus ook in Rome het Evangelie mag verkondigen. Om het met zijn eigen woorden uit de Romeinenbrief te zeggen: 'Ik verlang om u te zien, opdat ik u enige geestelijke gave mocht meedelen, zodat u versterkt zou worden; dat is om mede vertroost te worden onder u, door het onderlinge geloof, zowel het uwe als het mijne.' Op het eerste gezicht is er van vertroosting geen sprake. Want hoe zal het met Paulus in Rome aflopen? En toch geeft de HEERE die vertroosting. Twee jaar lang predikt Paulus het Koninkrijk van God en leert hij van de Heere Jezus Christus. Met alle vrijmoedigheid zelfs. Onverhinderd. God zorgt voor goede gelegenheid.

Een open einde

In zekere zin heeft het boek Handelingen een open einde. Het eindigt abrupt. We lezen niet hoe het Paulus na die twee jaren is vergaan. Dat is voor het boek Handelingen ook niet zo belangrijk. De HEERE zorgt Zelf voor Zijn dienaren. Waar het Lukas om gaat, is dat het Woord van God wordt verkondigd. Het Evangelie van Christus moet de wereld in. Mensen die reddeloos verloren zijn, mogen horen dat er verlossing is in Christus' bloed. Daarom heeft het boek Handelingen een open einde. Paulus mag dan een gezant zijn in een keten, maar het Woord van God is ongebonden. Het blijft ook ongebonden. Het wordt de eeuwen door gepre- dikt. Onverhinderd. Het is niet tegen te houden. Ook al probeert de duivel er alles aan te doen om de prediking van de Naam van Christus te verhinderen. Dat 'onverhinderd' staat tot de dag van vandaag. Is het u al een wonder geworden, dat wij het ook mogen horen? Hoeveel hindernissen moet de Heilige Geest niet nemen? Vooral om in ons hart binnen te komen. Onze onmogelijkheden zijn voor Hem echter geen verhindering. Ik hoor in dat woord 'onverhinderd' niet alleen iets van de vrijmacht van Gods Geest, maar ook van Zijn almacht en van Zijn genade. Bent u er al voor ingewonnen? Nog gaat de HEERE door. Hij stuurt nog steeds Zijn dienaren uit, opdat zondaren het evangelie zullen horen. Onverhinderd!

A.J. Kunz, Katwijk

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 juni 2007

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Ongehinderd

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 juni 2007

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's