Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongerenpagina

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongerenpagina

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dankdag
Marion Durand was nog maar vijftien jaar oud toen ze gearresteerd werd door soldaten van Lodewijk XIV, de Zonnekoning van Frankrijk. Haar enige misdaad was dat haar broer Pierre het Evangelie verkondigde. Ze werd opgesloten in een toren en de gevangenis sloot zich voor 38 lange jaren. Daar zat ze dan achter slot en grendel, de eerste dag. Vanuit de frisse buitenlucht in een donkere, vunzige cel. Hoe zou het met haar man Matthieu zijn en met haar vader en Pierre en Anne met de kinderen? Ze weet het niet. Het is donker in de cel en donker in haar hart, tot er plotseling een lichtstraal door het hoge venster valt. Vriendelijk, witgelig licht en Marion kijkt ernaar, blij verwonderd. Haar lippen vormen de woorden: ‘Dank U, Heere.’ Het werd voor Marion dankdag. Danken voor een lichtstraal, en wij?

Bijbelstudie
Gij hebt vreugde in mijn hart gegeven, meer dan ten tijde als hun koren en hun most vermenigvuldigd zijn.
Psalm 4:8

De kranten vullen zich dagelijks met berichten over de financiële crisis. Miljoenen euro’s verdampen op de beurzen en velen denken dat een recessie onafwendbaar is. En toch hebben we weer dankdag gehouden. Misschien hebben we in de kerk gezongen: ‘Geloofd zij God met diepst ontzag, Hij overlaadt ons dag aan dag met Zijne gunstbewijzen.’ Ook Psalm 4 kunnen we een danklied noemen. Een danklied terwijl de dichter in een crisis verkeert. In deze psalm is koning David aan het woord. Toen hij tot koning uitgeroepen werd en Jeruzalem veroverde, ja, toen was hij de held van het volk, maar nu is het anders. Men heeft geen vertrouwen meer in de koning en men wil iemand anders aan het roer. De tijden zijn onzeker en men twijfelt of David wel in staat is om het land door deze crisis heen te leiden. Men is duidelijk ontevreden en een staatsgreep is niet uitgesloten. Een staatsgreep onder leiding van zijn eigen zoon Absalom. En David klaagt zijn nood bij de Heere. Het volk eist voorspoed, ze willen rijk worden en hebben slechts één doel voor ogen: overvloed van koren en overvloed van most. De koopkracht moet omhoog en de levensstandaard moet hoger. Ze staan bij de koning op de stoep: ‘Wie zal ons het goede doen zien?’ Nee, David kan dat niet zijn. Op hem zijn ze allang uitgekeken. En David spreekt zijn volk toe. Hij wijst het volk erop dat hij van Godswege in het ambt van koning gezet is en vraagt naar de dienst aan God. Hoe staat het daarmee? David leert ze dat ze vertrouwen moeten op de Heere. En David wil zijn volk verder onderwijzen. Ze moeten immers niet denken dat ze alleen gelukkig zijn als ze maar een dikke portemonnee hebben. En dan laat de koning ook even in zijn eigen hart kijken. Wat mij betreft wil David zeggen: ‘Ik beleef het zo. God heeft mij veel meer vreugde in mijn hart gegeven dan de wereld als het hen economisch voor de wind gaat.’ Een geheim! Men wilde koren, most en zoete wijn en het is nooit genoeg. Consumeren, altijd weer meer. Maar David weet: ware blijdschap vindt een mens alleen in God. Ik denk aan nog iemand anders: Habakuk de profeet. Handenwringend liep hij door de stad. De stad leek één grote puinhoop en de inwoners waren gevankelijk weggevoerd. En toch, zo lezen wij, werd het dankdag: ‘Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal en er geen vrucht aan de wijnstok zijn zal, dat het werk van de olijfboom liegen zal en de velden geen spijze voortbrengen, dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal en dat er geen rund in de stallingen wezen zal, zo zal ik nochtans in de Heere van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in de God mijns heils.’ Dankdag! Terwijl er zoveel tegenzit, alleen de Heere kan het je leren. Spurgeon schrijft ergens: ‘Christus in het hart is beter dan koren in de schuur en wijn in het vat.’ Ken jij iets van die vreugde?

Vragen staat vrij
Het is zo moeilijk als je niet eens bidden kunt. Soms denk ik wel eens: Ik stop ermee, maar dan voel ik weer die leegte van de wereld en dat kan ook weer niet.

De duivel zal altijd zeggen: Stop er maar mee, het heeft toch geen zin. De Bijbel leert ons echter heel wat anders. De Heere Jezus heeft Zelf gezegd: ‘Bidt en u zal gegeven worden.’ Maar je zegt nu natuurlijk: Ja, maar ik kan helemaal niet bidden. Dat is waar. En daarom moet je nu juist bidden. Er is nog veel meer wat je niet kunt. De Heere Jezus leert: ‘Zonder Mij kunt gij niets doen.’ Ja, het is zelfs zo dat we geestelijk gezien niets kunnen doen zoals God het van ons vraagt. Evenmin als we kunnen geloven, kunnen we ook niet bidden. Want bidden en geloven hoort bijeen. De Schrift leert ons: ‘Wie tot God komt [in het gebed] moet geloven dat Hij is en een Beloner is dergenen die Hem zoeken’ (Hebr. 11:6). Maar, zeg je dan misschien, hoe moet het dan verder met mij? Als ik niets kan? Belijd God je zonde en schuld, en ga in gebed, al zegt de duivel duizend keer dat je gebed niet deugt. Neem het Woord er maar bij en lees en onderzoek en je zult zien Wie de Heere is in Zijn Evangeliewoord: een volkomen Zaligmaker. Want Hij kan alles wat jij niet kunt! Je gebeden, ze deugen niet, mijn beste werken zijn zondig en onrein, maar wat Hij gedaan heeft, is volmaakt en goed. En weet je wat nu zo groot is? Nu heeft de Heere Jezus Zijn dierbaar bloed gestort tot verzoening van de zonde, maar ook de Heilige Geest verworven. En die Geest leert ons bidden, die Geest leert ons geloven. Maar dit alles vind je alleen bij Hem! En nooit bij jezelf. Wij willen zoveel kunnen en hebben en dan krijgen we hoop. Maar zalig, als je alles en alleen van de Heere Jezus verwacht. Hij wil die leegte bij jou vullen met Zichzelf!

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2008

Kerkblad | 12 Pagina's

Jongerenpagina

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2008

Kerkblad | 12 Pagina's