Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verslag bevestiging/intrede ds. B. Labee te Veenendaal

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verslag bevestiging/intrede ds. B. Labee te Veenendaal

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op woensdag 6 juni ontving de gemeente van Veenendaal weer een eigen herder en leraar in de persoon van ds. B. Labee. Ds. F. Mulder ging ’s middags voor in de bevestigingsdienst. Hij bediende het Woord vanuit Johannes 14:16. En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid. De preek, met als thema: Jezus’ troost voor ambtsdragers, werd onderverdeeld in twee punten.
1. Een afgebeden Trooster
2. Een altijd blijvende Trooster

Een afgebeden Trooster.
In Genesis 8 lezen we van Gods zorg voor de aarde. Er kunnen allerlei wisselende omstandigheden zijn, ook in het ambtelijke leven, maar God blijft zorgen voor het ambt en het is groot als de ambtsdrager daarin mag delen. Dat gold ook voor de discipelen in het gelezen hoofdstuk.
Hun Meester gaat weg en ze zijn er bedroefd over. Ze zijn blind voor het lijden en sterven van Christus. Maar de Heere zegt: Ik zal u geen wezen laten. Hij zal de Vader bidden om een andere Trooster. Gelukkig als wij zijn begrepen in die voorbidding. Jezus gaat weg, maar de Vader zendt een andere Trooster, namelijk de Heilige Geest, Die ook van de Zoon uitgaat, voor de ganse Kerk des Heeren.
Die Trooster leidt in al de Waarheid. Wat hebben ambtsdragers dat nodig bij de soms zo moeilijke vragen en omstandigheden. Wat is het groot als Hij Zijn Woord voor ons opent, waardoor de vrees wordt weggenomen. Dan wordt de kracht ervan ervaren. Maar het is Gods gewone weg dat we eerst muurvast lopen en dat Hij daarna kracht geeft. Dat we daarvan eens wat meer mochten horen in onze tijd. De discipelen zullen het ook niet begrepen hebben. In hun hart zal het geleefd hebben: hoe moet het nu verder?
Een altijd blijvende Trooster.
Hij zal bij u blijven. Onbegrijpelijk dat Hij blijft bij ruziemakers en ontrouwe ambtsdragers. Er ligt geen grond in ambtsdragers of een gemeente. De vastigheid ligt in de drie-enige God. Hij gaat door om voor ons te bidden, totdat de laatste zal zijn toegebracht. Ook voor ambtsdragers blijft Hij zorgen, nooit zal Hij afscheid nemen. Het is opvallend, aldus ds. Mulder, dat op deze zelfde dag op de Theologische School proefpreken worden gehouden en de gemeente van Veenendaal een nieuwe predikant ontvangt. Wat spreekt daaruit Gods doorgaande werk. Het gevaar aan de ander kant is dat we de Heilige Geest bedroeven. Want als Hij Zich onttrekt, dan zullen we alles missen en het alleen moeten doen. Petrus heeft op de Pinksterdag de Heilige Geest ervaren tijdens zijn toespraak. Die Geest doe het ook u, ds. Labee, ervaren in de ure dat u het nodig hebt, zo besluit ds. Mulder de preek.
Na het lezen van het formulier en het bevestigende “Ja ik, van ganser harte” van ds. Labee, spreekt ds. Mulder nog enige persoonlijke woorden tot de predikant en gemeente. Hij hoopt en wenst dat de blijdschap er niet alleen is omdat de gemeente weer een eigen predikant heeft, maar dat er uitgezien mag worden naar zijn Boodschap. Aansluitend wordt ds. Labee en zijn gezin psalm 119 vers 9, iets aangepast, toegezongen.

De tekst voor de intrededienst van ds. Labee is uit Johannes 16:14. Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen. Het thema is: bede om Gods Geest. De predikant bepaalt zijn hoorders bij twee gedachten.
1. Die Christus verheerlijkt.
2. Die Christus verkondigt.

Die Christus verheerlijkt.
De Borg en Middelaar heeft Zijn jongeren onderwijs gegeven. Hij sprak van Zijn heengaan, om te betalen aan het eisende recht van God en van Zijn hemelvaart, na de volbrachte strijd. De discipelen zijn bedroefd. Gaat hun lieve Meester heen?
En daarom gaat de Zaligmaker die andere Trooster als met de vinger aanwijzen.
De Heilige Geest, de erbij Geroepene, de Getuige, de Geest der Waarheid, Die in al de waarheid leiden zal. Die Geest zal plaatsmaken voor Christus en Hem openbaren aan een zondaarshart. Die zal Hem verheerlijken, zodat de Middelaar en Borg voor een verloren, maar verkoren mensengeslacht, schoonheid zal verkrijgen. Dat heeft Hij van nature in uw en mijn leven niet. We zijn zo blind na onze diepe val in Adam. Maar nu zal de Heilige Geest Christus gaan verheerlijken. Alleen en ten volle Christus! En wat is dat nu?
Dat is Jezus’ heerlijkheid, dierbaarheid en noodzakelijkheid onthullen. Wanneer? Als die Geest me gaat ontledigen en ontgronden. Als Hij me bekend gaat maken met mijn verlorenheid. Als ik de Heere mag toevallen en als ik gans melaats leer hongeren en dorsten naar die gezegende Borg. En hoe meer ik Zijn heerlijkheid leer kennen, hoe zwarter en vuiler ik word in de doorleving voor Gods aangezicht.
Gemeente, bent u al bedelarm gemaakt?
Het is onze verzuchting: ontwaak, noordenwind! en kom, Gij zuidenwind! doorwaai de hof van de gemeente van Veenendaal.

Die Christus verkondigt.
De Heere gaat door met Zijn werk, dwars door alles heen. Naar Zijn verkiezend welbehagen. Hij zal het uit het Mijne nemen. Het Mijne, dat is alles wat de Zaligmaker verworven heeft, alle weldaden van het verbond der genade. Dat is Zijn bloed, gerechtigheid en heiligheid.
Gemeente, hebt u daar nu behoefte aan gekregen? Van nature is het: wat moet ik met Jezus doen? Maar als de Geest gaat werken, dan wordt de noodzaak van dat bloed doorleefd. Dan wordt er geworsteld: o God, pas het toch toe door Uw lieve Geest. Gemeente, acht u dat bloed nog altijd onrein? Als je sterven moet en er is geen bloed aan de posten van je hart, dan is het voor eeuwig te laat. Als Ik het bloed zie, dan zal Ik voorbijgaan en anders nooit! Het Mijne, dat is ook de kennis van de Middelaar in de gangen van Zijn verhoging. Sion, verstaat u de verzuchting van Paulus: opdat ik Hem kenne en de kracht van Zijn opstanding?
Hij bidt en pleit als de Voorspraak aan de rechterhand van Zijn Vader. Gemeente, voelt u hoe nodig die bede om Gods Geest is? Als die Geest bedient, ook uw dienaar, dan zal Christus verheerlijkt worden. En de schuur van de meerdere Jozef is nog altijd vol. En het behaagt de Heere om zich te bedienen door de wagen van het Woord, door de prediking van dat dierbaar Evangelie en door Zijn Geest.
Opdat kinderen, jongeren en ouderen tot God bekeerd zullen worden. En opdat Zijn kinderen onderwijs mogen ontvangen op reis naar Sion. Dan zal Christus, en in Hem een drie-enig God, verheerlijkt worden.
Na de preek spreekt ds. Labee nog enkele woorden tot de gemeente, kerkenraad, familie, gezin en andere genodigden. Vervolgens wordt hij toegesproken door ds. A.A. Brugge namens de classis Barneveld en de particuliere synode Oost.
Daarna spreekt wethouder C.M. Verloop namens de burgerlijke gemeente. Ouderling G. van den Berg heet de nieuwe predikant namens de kerkenraad en de gemeente hartelijk welkom en wenst hem een gezegende tijd toe. Ds. Labee en zijn gezin worden tenslotte toegezongen uit psalm 119:19 en 37, in aangepaste vorm, waarna de dienst wordt beëindigd.

G.J. Weerheim, scriba

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 juli 2012

De Saambinder | 16 Pagina's

Verslag bevestiging/intrede ds. B. Labee te Veenendaal

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 juli 2012

De Saambinder | 16 Pagina's