Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Komen zoals je bent

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Komen zoals je bent

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Mag je tot de Heere Jezus komen zoals je bent? schrijft een meisje. „Dat hoor ik soms mijn vrienden zeggen. Ik vraag me af of dat klopt.

Beste vriendin, Ik heb lang over je vraag nagedacht. Hoe kan ik je het beste antwoorden? Want je stelt een vraag van levensbelang, over het ene nodige in je leven: het komen tot de Heere Jezus Christus. Er is heel veel belangrijk in het leven. Maar dát, dat je tot Hem komt, dat je in Hem gelooft, dát is het allerbelangrijkste.

Mag ik je vraag beantwoorden met een wedervraag? Wéét je ook wie je bent? Ben je jezelf anders gaan zien dan zoals je jezelf altijd zag? En is het daardoor dat je je zorgen maakt of je zo, zoals je bent, bij de Heere Jezus welkom bent? Kun je het voor anderen geloven, maar wellicht niet voor jezelf? Vanwege je zondige hart, je
ik-gerichtheid?

Erken je dat je een zondaar bent? Dat is een belangrijke vraag. Wijs ze niet van de hand. Het gaat niet zozeer om je woorden en je daden, maar vooral om je innerlijk, je ziel. Van jouw en mijn hart geldt wat van ieders hart geldt: verdorven. Niet een beetje. Niet heel veel. Helemaal. Verdorven vanwege de zonde van onbegrensde zelfliefde.

De Heere stelt je daar persoonlijk verantwoordelijk voor. Al de zonden die je hebt gedaan, en wat zijn het er vele, zijn je eigen schuld. Je zondigt van minuut tot minuut, voortdurend, en dat ook nog eens uit vrije wil. Niemand dwingt je ertoe, je doet het helemaal uit jezelf. Dag in dag uit leef je in opstand tegen de Allerhoogste, en dat nog wel terwijl Hij je omringt met goedheid en genade. Vreselijk, nietwaar? De Heere heeft je goed gemaakt: je diende Hem oprecht en vanuit een hartelijke liefde. Toen Hij je zag, samen met alle mensen in Adam, heeft Hij Zich in je vermaakt. Hij zei, met eerbied gesproken, wat een kunstenaar zegt die een prachtig kunstwerk heeft gemaakt: „Zie eens hoe mooi, hoe volmaakt!”

Omdat je zonder enige reden Hem hebt verlaten, de heilige en liefdevolle God, leef je onder de toorn van je Schepper. Wat dat inhoudt, is vele malen erger dan jij en ik elkaar ooit kunnen zeggen. De schrijver van de Hebreeënbrief tekent op: „Vreselijk is het te vallen in de handen van de levende God.” (Hebr. 10:31)

Ben je overtuigd van je zonde, je schuld, je verlorenheid? Dat is nodig. Want daardoor word je juist wie je bent. Anders blijf je leven zoals je niet bent. Dan leef je in een schijnwerkelijkheid. Dan sta je te hoog met jezelf. Dan loop je jezelf in de weg. Dan zul je niet komen tot de Heere Jezus Christus. Niet omdat Hij je niet nodigt. Maar omdat je er te goed voor bent.
Ik las dat zelf nog weer in de vakantie in een dik boek over het geloof van John Owen, een Engelse predikant uit de zeventiende eeuw. „Overtuiging gaat aan het geloof vooraf”, schrijft hij. En iets verderop schrijft hij: „Overtuiging is het die de ziel op de vlucht drijft tot de barmhartigheid van God in Christus om te worden behouden van de toekomende toorn.”

Ben je al op de vlucht geslagen? Vanuit het besef van je verlorenheid? En wordt je nu voor de voeten geworpen dat je niet welkom bent? Omdat je te zwaar hebt gezondigd? Omdat je hart ongelovig is? Ongevoelig ook, en biddeloos? Omdat je te weinig overtuiging van zonden en schuld hebt? Of omdat je geen recht hebt om tot Christus te komen?

Elke jongen of meisje, wie hij of zij ook is, is welkom bij de Zaligmaker. Meer dan welkom! Ooit las ik bij
ds. H.A. Hofman, die in de vorige eeuw voorganger was in Schiedam, dat hij in geloof had gezien op het hart van de Heere Jezus. „Toen zag ik”, schrijft hij, „dat het brandde van zondaarsliefde, zodanig dat de vonken er vanaf spatten.”

Je bent nooit te slecht, te hard of te ongelovig om tot Christus te gaan. Daarom is er voor jou en voor mij maar één weg tot het behoud: de Heere gelijk geven in Zijn oordeel over je leven. Erken dat het waar is wat Hij van je zegt: een zondares. Maar zo juist, zoals je bent, mag je je voor Zijn voeten neerwerpen en zal Hij Zich ook over jou ontfermen. (Jes. 55:7) Heb je geen geloof? Kom dan tot Hem zonder geloof!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 31 augustus 2011

Terdege | 84 Pagina's

Komen zoals je bent

Bekijk de hele uitgave van woensdag 31 augustus 2011

Terdege | 84 Pagina's