Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Loslaten van het beginsel  der reformatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Loslaten van het beginsel der reformatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

RONDKIJK

Steeds meer laten de protestanten in Nederland zich in het vangnet lokken om met de roomsen samen te werken. De pastoors komen met protestantse dominé's op één kansel bij gelegenheden van kerkelijke feestdagen en men zoekt samenwerking op velerlei ander gebied. Zo lagen wij tot onze grote verbazing van een „oecumenische bijbelactie in den Haag : ' waar roomsen en protestantsen samen op stap gaan om bijbels te verkopen. Het initiatief is uitgegaan van de Haagse afd. van het Nederlands Bijbelgenootschap, met als voorzitter ds. B. J. A. Streefkerk, geref. predikant aldaar. Dit comité zond een voorstel tot samenwerking naar de bisschop van het bisdom Rotterdam, die het gaarne accepteerde, evenals de deken van den Haag, mgr. W. A. Bokeloh. Zeer begrijpelijk — van roomse zijde grijpt men zulke gelegenheden wel aan: mgr. Bokeloh zag de aktie als „een geloofs-en een liefdesdaad!"

De rooms-katholieken hebben sinds kort ook „hun" bijbel; er is een R.K. Bijbelgenootschap gesticht: „De Katholieke Bijbelstichting", die voor het forum van het Nederlandse volk is getreden met een nieuwe vertaling van het Nieuwe Testament ds. Streefkerk zegt ervan (we lazen het in een dagblad: ) „Als reformatorische christenen kunnen we geheel achter deze vertaling staan, want zij is een overzetting uit de grondtekst. Maar de aantekeningen zijn natuurlijk zuiver Rooms-Kathliek." Hoe die vertaling is uit de grond tekst, zegt hij er niet bij en die rooms-katholieke aantekeningen vindt deze dominé c.s. ook niet erg. „We stoelen immers samen op één en dezelfde wortel des geloofs? "

De nieuwe vertaling is overigens niet de enige bijdrage van r.k. zijde: de hervormde, gereformeerde e.a. protestantse medewerkers doen evenzeer hun best om de Petrus Canisius vertaling in pocket-uitgave, de psalmberijming van de roomse dichter Gabriël Smit en het r.k. Oude Testament in pocketvorm aan r.k. belangstellenden te verkopen.

Het begon met een kerkdienst in Den Haag; als inzet voor deze colportage-akties sprak ds. Streefkerk over het Bijbelgebruik en de deken Bokeloh over de verhevenheid van de Heilige Schrift. Een gereformeerde predikant en een rooms-katholieke geestelijke op een hervormde kansel! En een paar dagen later ging men op pad, twee aan twee, een roomse en protestantse colporteur. In het zich nog noemend „Christelijk Nederland" zijn we dus wel ver weg. Er zijn wel reacties op deze gemeenschappelijke actie — zoals er vorig jaar ook een in Laren is gehouden — binnen gekomen; gelukkig is niet iedere px-otestant het hiermee eens. Ds. Streefkerk ontving een brief, waarin de protestantse kerken werd verweten, dat zij het beginsel der reformatie hadden losgelaten maar men ging en men gaat tóch door en men roemt het initiatief als een geloofsdaad.

Het Nederlandse Bijbelgenootschap geeft aan deze aktie volle medewerking: twee Bijbelauto's van het N.B.G. werden er voor beschikbaar gesteld. En men neemt zich nu reeds voor om in 1962 een nieuwe colporta-gemeenschappelijke ge-actie te houden.

Wij hebben in deze rubriek meer dan eens goede woorden gesproken over het N.B.G.; over het nuttige werk dat deze instelling t.o.v. bijbelvertalingen en bijbelverspreiding verricht. Wij handhaven dat standpunt nog, maar uw rondkijker betreurt het ten zeerste, dat het genootschap zich met dit soort oecumenie inlaat. Wil een bepaalde groep protestanten dit doen, moeten zij dat, hoezeer wij dit veroordelen zelf weten, maar het N.G.B. moest zich daarvan afzijdig houden. De gevolgen zullen niet uitblijven; het zal zo worden dat men zich te laat zal berouwen. Tot het N.B.G. zouden wij willen zeggen: „in deze prijzen wij u niet!" Deze samenwerking, gestimuleerd door het N.B.G. zou oorzaak kunnen zijn, dat velen zich van het genootschap terugtrekken en geen geldelijke steun meer verlenen. Naar ons dunkt zullen er toch velen zijn in ons land — we hopen het merendeel van de protestanten — die dit steeds meer hand in hand samenwerken met rooms-katholieken verafschuwen als verraad aan de reformatie waarvoor onze vaderen om des geloofswille hun leven hebben veil gehad en waarvan het bloed der martelaren ons nog naroept. Rome lacht! Rome is nog altijd dezelfde gebleven wat wel blijkt uit de geloofsvervolgingen in andere landen. Daarom wilden we dit eens signaleren, opdat onze jongeren hun ogen open houden. Wie de jongste geschriften gelezen heeft van roomse priesters die tot het protestantisme zijn overgegaan, zal het zijn opgevallen, dat zij dikwijls veel scherper staan tegenover de roomse leer, dan vele gereformeerden.

Zij weten uit ervaring hoe fel Rome tegenover de protestantse leer staat en zijn banvloek laat gaan over allen, die de heilige moederkerk de rug toe keren. En in Nederland papt men toch telkens maar weer met Rome aan; men helpt er zelf aan mee om te bewerkstelligen wat eens door een rooms staatsman is gezegd: Nederland moet wéér rooms worden! We kunnen alleen maar hopen dat er door de diverse protestantse kerkformaties een prachtig protest tegen aangetekend zal worden, om te laten zien dat we waarlijk protestant zijn. Oók bij het hoofdbestuur van het N.B.G.

In Rusland is nu ook sprake van „Theologische atheïsme". Er bestaat een tijdschrift „Wetenschap en Theologie" (oplage 110.000 exemplaren) dat er twee methoden op na houdt om het christendom te bestrijden. Het wapen nummer één is spot en belachelijk maken en schandalen meedelen over predikanten, monniken enz. Deze methode is nu aangevuld met een „eigen theologie", waarin men een intellectuele beschouwing van het geloof" tracht te geven, met een soort anti-theologische theologie, waarin begrippen als „erfzonde" en „vei-geving" onder de loupe worden genomen, Bijbelteksten worden aangehaald en zelfs aanhalingen worden gedaan van theologen als Karl Barth e.a. Men probeert het in communistisch Rusland weer eens op deze wijze, waaruit wel blijkt dat de religie er nog niet uitgedoofd is. Want waarom zou men bestrijden wat men niet gelooft? Het kernachtige woord van ds. Hellenbroek in zijn vragenboekje is nog altijd waar: „het is meer een wensen dat een dadelijk geloven dat er geen God is!"

RONDKIJKER.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 1961

Daniel | 8 Pagina's

Loslaten van het beginsel  der reformatie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 1961

Daniel | 8 Pagina's