Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vier beschrijvingen van hef  éne evangelie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vier beschrijvingen van hef éne evangelie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

(LUCAS)

Deze keer zouden wij spreken over het eigenlijke, het specifieke van het Evangelie naar Lucas, waarin het zich onderscheidt van de andere Evangeliebeschrijvingen.

We kunnen het zo zeggen: Mattheüs tekent Christus meer als Profeet, Marcus beschrijft Hem als cle Koning, terwijl Lucas de Heere Jezus vooral ziet als Priester. Het Evangelie naar Lucas is het Evangelie van cle grote ontferming, het Evangelie der barmhartigheid Gods in Jezus Christus.

Lucas tekent Christus als de grote Ontferrner, cle Ontvanger van tollenaren, zondaren en armen, Die verlorenen en uitgestotenen zoekt.

Het gaat in dit Evangelie steeds over armen, tollenaren, zondaren en zondaressen, verachten, bedroefden, mensen in nood. Lucas laat clan steeds weer zien, hoe cle Heere Jezus over zulken met innerlijke ontferming bewogen is.

In de wereld van die dagen was er geen aandacht en geen ontferming voor armen en ellendigen. En nu laat Lucas zien, hoe in tegenstelling met de opvatting van die dagen, Christus zich over zulken ontfermt.

Daarom vinden we bij Lucas het verhaal van cle boetvaardige zondares (Luc. 7 : 37), van Zacheüs, cle verachte tollenaar, van de arme Lazarus, van de barmhartige Samaritaan, van de moordenaar, die een paradijs beloofd wordt, en zovele meer.

Uit dit oogpunt bezien is het ook te verklaren waarom in de gelijkenissen, die we in Lucas vinden, inzonderheid Gods zoekende liefde op cle voorgrond treedt. Denk b.v. aan hoofdstuk 14, de gelijkenis van het grote avondmaal, waar we lezen in vs. 21: „Ga haastelijk uit in cle straten en wijken der stad en breng cle armen en verminkten en kreupelen en blinden hier in." Denk ook aan hoofdstuk 15, waar we cle drie gelijkenissen over het verlorene vinden, cle verloren penning, het verloren schaap en cle verloren zoon.

Daarom ook legt Lucas er de nadruk op, clat Christus ook van Zijn discipelen vraagt, clat ze in Zijn voetstappen zullen wandelen, clus ook ontferming voor ellendigen betonen.

Lucas tekent clat b.v. in de gelijkenis van cle barmhartige Samaritaan en ook in Jezus' bestraffing aan Zijn discipelen, toen zij de Samaritanen, die Jezus geen onderdak wilden verschaffen, met vuur wilden verdelgen. (Luc. 9 : 51—56).

Heel duidelijk komt dit uit in Luc. 6 : 36. Daar beschrijft Lucas cle bergrede en dan Iaat Lucas weg, wat we bij Mattheüs leren: Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk Uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is" (Matth. 5 : 48) en daarvoor stelt hij in cle plaats dit woord van Jezus: Weest dan barmhartig, gelijk ook Uw Vader barmhartig is."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 oktober 1957

Daniel | 8 Pagina's

De vier beschrijvingen van hef  éne evangelie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 oktober 1957

Daniel | 8 Pagina's