Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEROEPINGSWERK

Beroepen: Te Hendrik-Ido-Ambacht: ds. P. van Ruitenburg te Chilliwack (Canada).

Bedankt: Voor Gorinchem: ds. G. Hoogerland te Drachten, Voor Veenendaal: ds. P. van Ruitenburg te Chilliwack (Canada).

MUTATIE KERKELIJK JAARBOEK

Pag. 106, gemeente APELDOORN Regeling preekbeurten: A.F, van Toor, Friezenlaan 12, 7312 HZ Apeldoorn, tel. 055-5785010, e-mail: afvantoor@solcon.ni

DOVENDIENST TE HARDINXVELD-GIESSENDAM

Op D.V 10 juni hoopt ds. W.J. Karels voor te gaan in een aangepaste kerkdienst voor doven en slechthorenden. Deze dienst wordt gehouden in het kerkgebouw van de Geref Gemeente te Hardinxveld-Giessendam, Buitendams 118 en begint om 15.00 uur Horenden zijn eveneens hartelijk welkom!

PASTORIEZORGENVREUGDE

Emerituspredikant ds J. Mol Zoals we u eerder berichtten heeft onze broeder ds. IVlol (84) uit Rijssen onlangs 6 weken in het ziekenhuis gelegen voor het ondergaan van een zware darmoperatie. Op zich is de operatie goed geslaagd, maar daarna heeft hij drie keer achter elkaar een longontsteking gehad. Op een bepaald moment was het zelfs zeer kritiek. Dit heeft hem zeer verzwakt. De Heere gaf echter een wending ten goede. Hij mocht gelukkig weer zover opknappen dat hij een paar weken geleden uit het ziekenhuis is ontslagen. Hij verkeerde samen met zijn vrouw (89) voor een aantal weken in zorgcentrum 'Huize Maranatha' om wat verder aan te sterken. De kerkenraad van de gemeente van Rijssen-West was zo vriendelijk ons van één en ander op de hoogte te stellen, wat we zeer waarderen. Ds. en mevrouw Mol blijken inmiddels tot hun blijdschap weer naar hun eigen woning teruggekeerd te zijn. Overigens vernemen we ook, dat hij helaas weer koorts heeft. Hij blijft dus toch nog zwak en kwetsbaar Daarnaast mocht het echtpaar Mol D.V. zondag 28 mei 60 jaar in de band van het huwelijk verbonden zijn. Wat een voorrecht om dat met elkaar te mogen beleven. In Rhenen, de woonplaats van beiden in 1946, werd hun huwelijk kerkelijk bevestigd door ds. J. Fraanje met het Woord uit 1 Petrus 3:7: "Gij mannen insge­ lijks, woont bij haar met verstand, aan het vrouwelijke vat als het zwakste eer gevende, als die ook medeërfgenamen der genade des levens met haar zijt; opdat uw gebeden niet verhinderd worden".

De Heere vervulle het uitzien van zijn hart dat in het ziekenhuis zo levendig was zoals we dat lezen in Rom 5:20, dat "...waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest". Want het vervolg zegt zo duidelijk "..opdat gelijk de zonde geheerst heeft tot de dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus onze Heere" (vers 21). Deze zeer overvloedige genade in Christus Jezus bidden we van harte toe, in zorg en vreugde.

ds. G. J. van Aalst

VERSLAG AFSCHEIDSDIENST DS.A.A. BRUGGE VAN SCHERPENISSE

Op dinsdag 16 mei nam ds. A.A. Brugge afscheid van zijn eerste gemeente, die hij vanaf 19 september 2001 mocht dienen en waar hij als kandidaat bevestigd werd. Na het votum en de groet zingen we Psalm 119 vers 7 (naar de berijming van Datheen). De geloofsbelijdenis van Nicea wordt gelezen. De Schriftlezing was uit 1 Korinthe 16 vers 10 t/m 24. De dominee gaat voor in het gebed. De collectezang is uit Psalm 75 vers 1, 3 en 4. Het thema van de preek n.a.v. 1 Korinthe 16 : 19 t/m 24 luidt: 'Woorden van afscheid', onderverdeeld in de volgende punten: Ie de apostolische groeten, 2e de apostolische waarschuwing en 3e de apostolische zegening. De dominee begint met de vraag: 'Wat is de praktijk der godzaligheid? ' Paulus beoefent het hier Hij schrijft vanuit Efeze aan de gemeente Korinthe. Hij voelt de lotsverbondenheid. De gemeente in Korinthe heeft veel strijd. Dat is nu nog zo. Hij beoefent de gemeenschap der heiligen. Is dat ook nu zo, gemeente?

In de tweede gedachte wijst de dominee erop, dat de prediking nooit vrijblijvend is! Welke liefde hebben we? Liefde voor onszelf? Liefhebbers der wellusten, liefde voor de wereldse dingen? Van nature liggen we allemaal buiten dat Rijk Gods! God gebruikt nog Zijn dienstknechten. Dat mocht ook hier gebeuren. Al komen alle vruchten niet gelijk openbaar. Maar de Heere werkt liefde in het hart. De Heere werkt die liefde: dan komt er smart over de zonde en een droefheid naar Hem. Er zijn ook altijd hypocrieten. Die moeten gewaarschuwd worden. Christus komt. Dan is er geen weg terug meer Wat heeft u lief uw eer, uw naam, uw keuze, uw bekering? Of gaat het om de grote zaligmaker te leren kennen? De Heere trekke nog met Zijn wonderlijke trekkingen.

In de derde gedachte legt de dominee ook dezelfde wens als Paulus in de gemeente neer. De liefde zoekt zichzelf niet. Hij bidt de gemeente toe, dat de liefde van God in de harten mag wonen, bij jong en oud; bewogenheid met de zielen, tot Gods eer en tot zaligheid van zielen.

We zingen Psalm 96 vers 7 en 9. Dan volgt een drietal toespraken. Ds. G. van Manen spreekt namens de classis Tholen en de Particuliere Synode Zuid. Hij wijst op de wolk- en vuurkolom uit Exodus. Dat de Heere zo ook als de grote Beschermer met u mee op mag trekken. Burgemeester W. Nuis spreekt namens de gemeente Tholen. Hij wenst de scheidende predikant Gods zegen toe op zijn verder levenspad. Dat Psalm 25 maar steeds in de praktijk gebracht mag worden. Ouderling N. Rijstenbil spreekt namens de kerkenraad en gemeente. De Heere hielp u steeds door. Hij geve ook in de nieuwe gemeente Zijn zegen. Hij dankt voor alles wat de dominee mocht doen voor de gemeente in al zijn arbeid. Hij geve steeds Zijn nabijheid. We zingen de scheidende predikant staande toe Psalm 121 vers 4. De dominee bedankt de sprekers. Hij bedankt heel de gemeente voor het medeleven, afgelopen donderdag en ook voor al de blijken van waardering, die zijn gezin de afgelopen tijd mocht ontvangen. Hij gaat voor in dankgebed. We zingen Psalm 67 vers 1 en de dominee legt voor de laatste keer de zegen op de gemeente.

In het verenigingsgebouw maken nog velen van de gelegenheid gebruik om ds. en mevr. Brugge de hand te drukken.

scriba, J.W. Duvelot

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2006

De Saambinder | 12 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2006

De Saambinder | 12 Pagina's