+ Meer informatie

„Bij sollicitatiecursus geen trucs aanleren'"

Werknemers schrikken van verandering werkkring

3 minuten leestijd

ROTTERDAM - Wie een baan heeft en op een goede piek binnen de organisatie zit, behoeft veelal niet te vrezen. Totdat een reorganisatie van het bedrijf zich aandient. Een werknemer kan blijven, of zijn werkplek wordt weg-gereorganiseerd. In het laatste geval kan verandering van werkkring worden voorgesteld. Er zijn speciale bureaus die zich met dat laatste bezighouden.

Outplacement-bureaus heten ze in de volksmond met een duur woord. Mevrouw drs. I. M. C. Hendriks is carrière-adviseur bij zo'n outplacement-bureau: het Raadgevend Bureau Claessens in Rotterdam. Hoe gaat outplacement in zijn werk?

„Als carrière-adviseur heb ik regelmatig contact met hoofden personeelszaken en chefs, die allemaal verzuchten dat hun medewerkers zo schrikken als er verandering van werkkring (outplacement) wordt voorgesteld. Bij negen van de tien mensen roept de term negatieve gevoelens op. Toegegeven, het woord klinkt niet prettig. Maar de gevolgen ervan hoeven helemaal niet negatief uit te pakken. Integendeel, het is juist de bedoeling dat zowel de werknemer als de werkgever er beter van wordt".

„Outplacement kan worden aangeboden bij reorganisatie van het bedrijf, of kan worden aangeboden aan medewerkers die op een of andere manier niet meer 'lekker' in hun functie zitten. Dat laatste kan een werknemer ervaren of het kan de mening van de werkgever zijn. Met behulp van een intern of extern outplacement-bureau kan een werknemer dan begeleid worden bij het zoeken van een nieuwe baan, functie of werkomgeving. Het is een tamelijk intensieve procedure, maar daarbij kan altijd worden teruggevallen op de carrière-adviseur. Hij of zij begeleidt de medewerker net zo lang totdat een nieuwe functie is aanvaard".

Procedure

Mevrouw Hendriks vertelt hoe zo'n procedure in elkaar zit. „Meestal starten we met een workshop. Daarin zetten we in grote lijnen uiteen wat er gaat gebeuren. Een kandidaat wordt getraind in het reageren op een advertentie en het schrijven van een sollicitatiebrief met een levensbeschrijving. Verder wordt geleerd hoe iemand zich het beste kan opstellen tijdens een sollicitatiegesprek, hoe het salaris besproken kan worden en wat de beste benadering van de arbeidsmarkt in het algemeen is".

„Door middel van diverse opdrachten proberen we iemand inzicht te geven in zijn situatie en positie. Het is van belang dat iemand zowel de sterke als de zwakke kanten van zijn persoonlijkheid leert kennen. Dan weet je ook hoe je daarmee kunt omgaan in een sollicitatieprocedure".

„Dit deel van de zelfanalyse ronden we meestal af met een psychologische test. Mede aan de hand daarvan kunnen we overleggen in welke branche iemand een nieuwe baan gaat zoeken en op welke wijze hij dat gaat doen. Er wordt dus een strategie opgezet".

„Dan volgen er oefeningen in het solliciteren en het schrijven van sollicitatiebrieven en de levensloop. Daarbij worden geen trucs geleerd. Op een natuurlijke manier moet een kandidaat proberen zo veel mogelijk goede kanten van zichzelf op te sommen. Eerlijkheid is daarbij troef. En ten slotte begeleiden we een kandidaat net zo lang tot deze een nieuwe functie heeft aanvaard".

Slagen

Wie kent niet de negatieve geluiden bij een sollicitatieprocedure? De sollicitant voldoet niet aan het functieprofiel, zijn ervaring is te eenzijdig, de opleiding is niet specialistisch genoeg of de kandidaat is te oud.

Alleen daarom al is het van belang dat iemand wordt geleerd op welke manier het beste kan worden gesolliciteerd. Dat is heel individueel en hangt af van factoren als leeftijd, persoonlijkheid, salarisniveau en presentatietechniek.

Mevrouw Hendriks zegt dat via haar bureau ongeveer 65 procent:van de kandidaten binnen een halfjaar een job vindt. Binnen een jaar is dat ongeveer 95 procent. Over het algemeen zijn het de werkgevers die de eerste contacten leggen met een outplacement-bureau en niet de werknemers. In verreweg de meeste gevallen betaalt de werkgever ook de kosten van outplacement.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.