Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rust!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rust!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Laat ons dan ons benaarstigen om in die rust in te gaan Hebreën 4:11a

Onrustig is ons leven. Wij vliegen van het een naar het ander. Elke keer is er weer iets nieuws waar de mensen achteraan lopen; waar ze vol van zijn en veel over praten. Bij de wisseling van het jaar worden we ook bij een vorm van onrust bepaald. Wij vliegen van het ene jaar naar het andere, van de ene week naar de andere.

Waarom hollen we eigenlijk vaak zo onrustig achter dit of dat aan? Dat zit ons in het bloed. Het is al in het paradijs begonnen. Toen zijn we achter een schim van leugen aangegaan. En dat terwijl het blijvende geluk voor ons lag. Bij gehoorzaamheid had de mens het eeuwige leven verworven. Maar wij hebben niet naar onze Schepper geluisterd en hebben ons hart verkocht aan de ijdele voorstelling van de vader der leugenen. En zo is de onrust ons leven gaan beheersen. Want wij blijven op zoek naar het verloren paradijs. Steeds weer zijn wij uit op werelds vermaak, veel geld of eigen eer. Onrustig is ons hart. En dan nog de onrust die er vaak rondom ons is: oorlogsdreiging hier, geweld daar, haat en nijd ginds, ziekte en zorgen veraf of dichtbij. Het leven is vol onrust. Buiten God zullen we de ware rust nooit vinden.

In het hoofdstuk waaruit onze tekst genomen is, wordt over deze echte rust gesproken. "Er blijft dan een rust over voor het volk van God."

Dat is een heerlijke, zalige rust; dat is de rust van de vrede met God die alle verstand te boven gaat. Die rust is er alleen door het zaligmakende geloof.

Het is een wonder dat deze rust gepredikt wordt onder mensen, zoals wij zijn. Want kiezen wij niet telkens weer voor de lusten van de zonde en tegen de rust van het leven met de Heere?

Maar met kerst is ons verkondigd dat er Een gekomen is in deze wereld vol onrust om Rustaanbrenger te zijn. De Heere Jezus is mens geworden om ons leven vol onrust aan te doen. Hoe is Hij voortgedreven in de verzoekingen door de grote onruststoker; maar Hij bleef zonder zonde. Voortdurend zocht Hij de rust in de omgang met Zijn Vader; maar aan het kruis vond Hij ook deze rust niet. Toen moest Hij tot het uiterste de schuld voor de Zijnen dragen om de rust voor hen te verdienen. En Hij is staande gebleven; Hij heeft alles volbracht. Zo is Hij nu de echte Rustaanbrenger.

De rust in Hem wordt gevonden door allen die in Hem geloven. Hij nodigt tot deze rust. "Komt herwaarts tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven". Heb jij al naar Zijn stem leren luisteren? Of ben je daarvoor te onrustig? Word jij nog voortgedreven door de zucht naar vermaak, eer of geld? Denk jij misschien dat het met jou wel goed zit, omdat je ijverig bezig bent met de dingen van het Woord en je best doet een gelovige te zijn. Wil jij niet onrustig gemaakt worden? Hou jij er dan misschien toch niet een valse rust op na, die je eeuwig teleurstellen gaat? Weeg toch niet langer geld uit voor wat geen brood is. Arbeid toch niet meer aan wat niet verzadigen kan. Hoor toch naar het Woord. Neig je oor en eet van het goede. Dan zul je rust vinden; dan zal je ziel leven.

Ben jij vermoeid van al je vergeefs pogen? Voel jij je beladen met zonde? Kom maar als een onwaardige, als een die straf verdiend heeft, tot de Heere Jezus. Je zult Zijn genade vinden, oneindig groot. Echte rust is er alleen door het geloof in Christus. Zonde en strijd zijn weg; leven en vrede krijg je uit Hem, wanneer je gelovig op Hem mag zien. Het is door de leiding van de Heilige Geest wanneer je als een vermoeide en beladene tot Jezus wordt gebracht. Achteraf mag je je daar dan over verwonderen.

Laat ons dan ons benaarstigen, laten we ijverig zijn om in die rust in te gaan. Laat het voorbeeld van de ongelovigheid van de joden je voor ogen staan. Luister naar het Woord en vraag eerbiedig en afhankelijk om de werking van de Heilige Geest. Ook in het nieuwe jaar dat we zijn ingegaan. De Heere heeft tot het zaad van Jakob niet gezegd: zoek Mij tevergeefs. Breek toch met de zonde; verootmoedig je toch voor de Heere. Heden dan, zo jij Zijn stem hoort; geloof Zijn heil-en troostrijk woord, verhard je hart toch niet, maar laat je leiden. Laat ons vrezen, dat in de oordeelsdag, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van ons zal blijken achtergebleven te zijn. Wat zou dat erg zijn.

De Zaligmaker gaat nog uit in het gewaad van Zijn Woord, ook in 1998, om te zoeken en zalig te maken dat verloren was. Het welbehagen zal voortgang hebben, door Zijn machtige hand en Geest. Daarom is er verwachting voor de nakomelingen.

Zo zegene de Heere genadig ons blad en ons jeugdwerk ook in het jaar onzes Heeren 1998.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 januari 1998

Daniel | 36 Pagina's

Rust!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 januari 1998

Daniel | 36 Pagina's