+ Meer informatie

Auto's met karakter: 'n stugge en 'n soepele

8 minuten leestijd

Al weer een tijdje geleden hebben Opel en Peugeot de bestsellers in de middenklasse vervangen. Reden genoeg om deze twee kemphanen eens voor Terdege tegen elkaar te laten strijden.

Wanneer Opel een nieuw model op de Nederlandse markt brengt, kun je er de klok op gelijk zetten dat het geruime tijd de meest verkochte auto wordt in zijn klasse. Inmiddels staat de Vectra al op de derde plaats in de verkooplijsten, na de Opel Astra en de Volkswagen Golf. Ook Peugeot doet het in Nederland niet slecht. De 406 heeft reeds een tiende positie weten te bemachtigen. Zoals gewoonlijk in deze klasse zijn Opel en Peugeot vrij behoudend geweest bij het ontwerpen van respectievelijk de Vectra en de 406. Er is geen carrosseriedeel hetzelfde gebleven, maar beide auto's lijken toch veel op hun voorgangers. Bij de Vectra kunnen de apart gevormde spiegels nog stof tot spreken geven, maar bij de 406 zijn er helemaal geen dingen die in het oog springen. Dit wil echter niet zeggen dat ze niet mooi zijn. Persoonlijk vind ik beide auto's fraaier dan wat beide merken ooit in deze klasse gepresenteerd hebben. Als u de foto's bekeken hebt, zal het u misschien zijn opgevallen dat de Vectra getooid is met dealerstickers. Dit omdat Opel Nederland ons in eerste instantie de Vectra maar drie dagen wilde meegeven. Omdat dat met vier testrijders veel te kort is, hebben we naar een andere oplossing gezocht en gevonden. Opeldealer Broekhuis uit Nunspeet was bereid om één van zijn Vectra's een week aan ons af te staan.

Karakterverschillen
De verschillen tussen de motor van de 406 en de Vectra worden reeds duidelijk als de contactsleutel wordt omgedraaid. Waar de Vectra-motor zijn aanwezigheid direct laat horen, heerst in de Peugeot slechts diepe stilte. Deze karakterverschillen tekenen zich nog duidelijker af wanneer er met beide auto's gereden wordt. De Vectra spoort aan tot een pittige rijstijl door zowel het motorgeluid als de prestaties die er geleverd worden, terwijl de Peugeot het allemaal wat gezapiger doet. De Peugeot is niet alleen in absolute zin wat langzamer dan de Opel, maar ook de enorme stilte waarin alles gebeurt, geeft het gevoel dat er langzamer wordt gereden dan in werkelijkheid. Zoals de typeaanduidingen reeds verraden, hebben beide testauto's een 1,8 liter motor met zestien kleppen. Die van de Vectra levert met 85 kW (115 pk) maar iets meer vermogen dan de 81 kW (112 pk) leverende motor van de 406. De oorzaak van het verschil in karakter moet dan ook voornamelijk gezocht worden in het verschil in gewicht. De Peugeot brengt namelijk 38 kilo meer op de weegschaal dan de 1212 kilo zware Vectra. Vanuit de startblokken sprint de Vectra in 11 seconden naar de 100. De 406 doet daar 1,4 seconden langer over. Wat topsnelheid betreft, ontlopen de beide auto's elkaar niet veel. De Peugeot 195, de Opel 199 km/u. Aan de versnellingsbakken hoeven niet veel woorden vuilgemaakt te worden. Ze schakelen gewoon goed, met niet al te lange slagen. De koppeling in de Peugeot is lekker licht, maar heeft een wat moeilijker te bepalen aangrijpingspunt. Het aangrijpingspunt van de Vectra-koppeling is wel goed te bepalen, maar vlak voor het aangrijpen voel en hoor je, hoe voorzichtig je ook de koppehng op laat komen, een dreun in de versnellingsbak. Vreemd en erg vervelend. De verbruikcijfers van de Vectra liggen op een hoger niveau dan die van de 406. De Opel komt gemiddeld 11,6 kilometer ver met één liter. terwijl de Peugeot daar 12,3 kilometer tegenover stelt.

Wegligging
Bij het onderstel en de wegligging van beide auto's komt het karakterverschil weer erg duidelijk naar voren. De vering van de Vectra is stug, bijna hard zelfs, terwijl aan de inzittenden van de Peugeot bijna geen hobbeltje wordt doorgegeven. De Peugeot 406 heeft een rotsvast weggedrag en een uitstekende rechtuit-stabiliteit. Samen met zijn prettige, communicatieve besturing geeft hij zijn bestuurder het gevoel alles goed onder controle te hebben. Bovendien lijken alle wegen ineens uit vlak asfalt te bestaan. Een onderstel dat met recht het beste in zijn klasse kan worden genoemd. De Vectra blijkt in snelle bochten wat minder vast op de weg te liggen. De auto glijdt dan gemoedelijk over de voorwielen weg en reageert bij gas loslaten niet met abrupt uitbreken van de achterzijde. Zoals gezegd is de Vectra stug. Kleine hobbeltjes worden goed doorgegeven. Op glad wegdek is de Vectra een formidabele auto. Het is echt een wagen die het best tot zijn recht komt op de snelweg. De fijne, niet te lichte besturing en de goede rechtuitstabiliteit maken van de Vectra een puike kilometervreter. Al met al dus geen verkeerd onderstel; het is in ieder geval stukken beter dan dat van zijn voorganger, maar het haalt het niet bij de 406.

Ruim
Comfort kan in de Peugeot met hoofdletters worden geschreven. Zoals gezegd is de auto stil en heeft een goed onderstel, maar ook het interieur hebben de Peugeot-ingenieurs niet vergeten. Fijne stoelen, die goed verstelbaar zijn, en een uitstekend ruimteaanbod, zowel voor- als achterin. Ook was er nauwelijks banden- en windgeruis waarneembaar. Dankzij het standaard axiaalen in hoogte verstelbare stuur kan in combinatie met de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel altijd een goede zitpositie gevonden worden. Lastig is dat op een paneeltje in het dashboard voor iedere start waarbij de sleutel uit het contact is geweest, een code ingevoerd moet worden om de startblokkering op te heffen. Op dagen met veel korte ritjes moet je telkens die vervelende code invoeren. Het dashboardkastje is groot, verlicht en afsluitbaar, maar heeft als nadelige bijkomstigheid dat het bij het openen op je knieën valt. Verder is er nog wat opbergruimte beschikbaar in de niet al te grote portiervakken. Ten slotte heeft de Peugeot 406 een ruime kofferbak die door een drukknop, die geïntegreerd is in het Peugeot-logo, te openen is. Vervelend zijn de grote beugels waaraan de kofferklep is opgehangen. Bij het inpakken van de vakantiebagage moet je er altijd rekening mee houden dat deze nog een eind de kofferruimte in komen zetten. De afwerking van de auto staat op hoog niveau.

Achter krapper
De Vectra komt wat minder comfortabel over dan de 406. Ten eerste is de vering een stuk stugger en ook de motor laat meer van zich horen. Het ruimteaanbod voor is goed, maar achter gaat het er duidelijk krapper toe. Vooral de been- en knieruimte houden niet over. Verder is de ruimte ongeveer gelijkwaardig aan die van de 406. De Vectra-stoelen zitten uitstekend. Na een rit van een paar honderd kilometer stapten we nog ontspannen uit. Hoewel het stuur niet verstelbaar is, kan dankzij de bestuurdersstoel met hoogte en lendensteunverstelling iedereen toch een geschikte zitpositie vinden. De startblokkering van de Vectra zit in de contactsleutel verwerkt. Ook de Vectra heeft een afsluitbaar en verlicht dashboardkastje, dat echter wat kleiner is uitgevallen dan in de Peugeot. De portiervakken zijn klein en vrijwel onbruikbaar. Sluitstuk is de kofferbak, die evenals bij de 406 voorzien is van "Samsonitekrakers" (beugelscharnieren), maar die een iets grotere bruikbare ruimte heeft. In tegenstelling tot wat je van een Duits product verwacht, is de afwerking van de Vectra niet helemaal in orde. Bij het sluiten van de voorportieren vouwt er een stuk rubber dubbel en bovendien heeft men vergeten de parkertjes te monteren waarmee het bovenste gedeelte van de stuurkolom vastgezet wordt. Dit laatste zorgt ervoor dat er in de Vectra menig rammeltje gehoord wordt.

Prijsverschil
Wat de uitrusting betreft gaat de Vectra met de zege aan de haal. Prijslijst-uit-hun-hoofdkenners die meteen opdreunen datdeVectral.SCD
ƒ 3550, duurder is dan de 406 1.8 ST, willen we er even op attent maken dat ABS bij deze auto standaard is, terwijl hier bij Peugeot / 3600,- voor neergelegd moet worden. Hiermee is het prijsverschil nagenoeg tenietgedaan. Als we nu de uitrusting vergelijken, blijkt de Vectra twee airbags, mistlampen, radio-casseterecorder met bediening vanaf het stuur (en bij Broekhuis inclusief een cassette van Martin Mans...), buitentemperatuurmeter en verlichte make-up spiegeltjes te hebben. Beide auto's hebben bestuurdersairbag, stuurbekrachtiging, toerenteller, centrale vergrendeling met afstandbediening (radiografisch bij de Vectra en infrarood bij de 406), elektrisch bedienbare voorportierruiten, een in delen neerklapbare achterbank en elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels. De Peugeot heeft drie driepuntsgordels achterin, terwijl Opel daar drie hoofdsteunen bij levert. Een unieke optie biedt Peugeot aan in de vorm van een regensensor. Deze meet de hoeveelheid water op de voorruit en bepaalt daarmee de ruitenwissersnelheid. Ideaal in druk verkeer. De fraaie lichtmetalen velgen van de Vectra zijn een extraatje. De prijs van de 406 is verhoogd door metallic-lak en airconditioning.

Conclusie
De lofliederen die in de autobrochures gezongen worden, blijken in het geval van de 406 echt waar te zijn. De auto is uitermate comfortabel en stil. De Vectra is een auto die zich het beste op de autosnelweg thuisvoelt. Zodra de weg oneffen is, moet hij zijn meerdere erkennen in de Peugeot. Op twee punten is de Vectra overtuigend beter dan de 406, namelijk de prestaties en de uitrusting.
Daarom: "Je voelt je lekkerder in een Peugeot" of zoals collega Ab de Jong het zegt: „De Peugeot 405 was eens zakenauto van het jaar. Wat mij betreft mag de 406 de zakenauto van de eeuw worden!" De Opel Vectra 1.8 CD kost/47.450 en de Peugeot 406 1.8 ST f 43.900.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.