+ Meer informatie

Kanaaltunnel

1 minuut leestijd

STRAATSBURG — Bijna twee eeuwen geleden ontstonden de eerste plannen om een tunnel te bouwen tussen Engeland en het continent. Oorlogen, gebrek aan kennis en het ontbreken van de financiële middelen stonden de realisatie van de bouw in de weg. Echter na de tweede wereldoorlog bleek ook in Engeland, dat zich om protectionistische redenen eeuwen verzet had, de gedachte post te vatten voor een vaste oeververbinding. Serieus overigens was de aanpak niet. De Franse en de Engelse regering stonden niet te springen diep in de schatkist te duiken.

êÊi

In de jaren '70 werden toch de eerste stappen gezet. Zowel van Engelse als Franse zijde kwam een fiat om bewust te gaan werken aan de bouw van een tunnel tussen het vasteland en Engeland. In 1975 brak Engeland de besprekingen af en verdwenen alle plannen in een diepe kast.

Sinds de Britse en Franse spoorwegen weer de besprekingen hebben geopend en de Engelse regering zich niet afwijzend heeft getoond, bestaat ook in het Europese parlement weer de hoop dat zelfs nog in dit decennium een timnel onder het kanaal ligt.

Om met een gefundeerd voorstel te komen heeft de vervoerscommissie van het Europees Parlement, waarin ook de Nederlandse liberaal Cees Berkhouwer zitting heeft, zich verdiept in de problematiek van deze tunnelbouw. Het rapport, dat werd samengesteld door de Belgische christen-democraat Paul de Keersmaeker, spreekt zij zich unaniem uit voor de start van een dergelijk project. Maar, aldus het rapport, dan zal de Europese Gemeenschap wel geld moeten fourneren. WW' Ills

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.