+ Meer informatie

Veiligheid uitgangspunt bij de autofabrikanten

„AUTO WAS JARENLANG EEN MELKKOE''

3 minuten leestijd

lN ZEELAND

Sinds de Jaren vijftig zijn talrijke voorzieningen zoals verwarmde achterruit en versteviging van de cabine, zonder noemenswaardige prijsverhogingen toegepast. Ook de passieve veiligheid werd door de Europese fabrikanten bepaald niet vergeten. Autogordels zijn al vele jaren in gebruik en aan de veiligheid van het dashbord en het verdere interieur wordt alle aandacht besteed, aldus de heer Meijer. de toekomst omlaag moeten, aldus de voorzitter. Over de veiligheid op de weg zei de

KOSTEN VEILIGHEID

De overheid moet voorzieningen voor veiligheid en schonere uitlaatgassen geleidelijk invoeren. Bij het voorschrijven van een groot aantal kostbare voorzieningen ineens, zal de particuliere automobilist in de lager inkomensklasse geen auto meer kunnen rijden. Dit zei de heer A. Meijer, voorzitter van de afdeling fabrikanten en importeurs van personenautomobielen van de RAI.

Een te abrupte invoering van kostbare voorzieningen is onaanvaardbaar, nu de auto een sociale verworvenheid begint te worden. Van de particuliere autobezitters had in 1970 immers ruim de helft een inkomen beneden de ƒ 15.000, aldus de woordvoerder van de auto-importeurs. heer Meijer dat de autosnelwegen relatief veilig zijn. Het aantal ongevallen per dezelfde afgelegde afstand bedraagt ongeveer de helft van dat van andere wegen. Wie de aanleg van autosnelwegen wil vertragen of zelfs beletten, moet wel weten welke verantwoordelijkheid daarmee gedragen wordt. Het behoudt van natuurgebieden is een belangrijke zaak, maar het gaat ons te ver om iedere paddestoel te zien. Bovendien betekenen wegen ook ontsluiting.

ACHTERSTAND

De heer S. de Jong liet met behulp van dia's die grafieken afbeelden, zien dat Nederland in de EEG nog een achterstand van zo'n twee jaar heeft wat betreft het particulier autobezit. Dit is, volgens de heer De Jong, verklaarbaar uit de Nederlandse achterstand in het inkomensniveau. In alle nationale bestedingen gaat tien procent naar de auto, waarvan twee procent terecht komt bij buitenlandse autofabrieken. Het blijkt dat ruim de helft van het autopark behoort tot de lagere inkomensgroep,

NOVITEITEN

Op de komende tentoonstelling van personenauto's die van 8 tot en met 18 februari wordt gehouden in het Amsterdamse RAI-gebouw zullen 68 merken te zien zijn uit 16 verschillende landen. Twee fabrieken, Chrysler en Fiat zetten het publiek op deze expositie een wereldprimeur voor: de eerste toont zijn twee liter automaat en Fiat zijn sportwagen XI/9. Daarnaast zijn er nog een aantal Europese primeurs zoals de Datsun 24(X) GT, de Mazda 817 stationcar en de Subaru 1400. Naast personenauto's worden op de 46.000 vierkante meter ook nog ambulanceauto's, combinatiewagens, onderdelen en handgereedschappen geëxposeerd.

Evenals twee jaar geleden zullen er tijdens de tentoonstelling van en naar de parkeerterreinen in de omgeving bussen rijden. Voor de bezoekers is dit vervoer gratis.


Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.