Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

wat brengt het nieuwe jaar?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

wat brengt het nieuwe jaar?

Anno 2008:

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Veel lezers zullen het nieuwe jaar beginnen met gedachten als: ‘Wat zal de toekomst mij brengen?’ Iedereen zou wel eens in de toekomst willen kijken. Het onbekende heeft iets raadselachtigs. Wij weten niet wat het jaar 2008 zal brengen. Wat kunnen we daarom beter doen dan elkaar Gods zegen toewensen? Laten we eens naar zo’n goede zegenwens luisteren: Geliefde, vóór alle dingen wens ik, dat gij welvaart en gezond zijt, gelijk uw ziel welvaart (3 Johannes: 2).

Wat kunnen mensen soms geweldig veranderen! Zo’n verandering zie je ook bij de man die deze goede wens uitspreekt. Het is al lang geleden, maar deze zelfde Johannes heeft ooit gewenst dat er vuur van de hemel zou komen om een heel Samaritaans dorp te verteren. Nu vraagt hij niet om vuur van de hemel, maar om welvaart en gezondheid. Deze wens richt de oude Johannes aan een zekere Gajus. De apostel introduceert zichzelf als ‘de oudste’: De ouderling of de oude aan Gajus, de geliefde die ik in waarheid liefheb (vers 1). Wij weten van Gajus niet veel, maar toch genoeg om te begrijpen waarom Johannes van hem hield. Uit de korte brief die Johannes schrijft, wordt duidelijk dat Gajus geen ambt in de kerk had; hij was geen ouderling of diaken. Hij was een heel gewoon gemeentelid. Maar hij moet een man geweest zijn die van harte meeleefde met de zaken van het Koninkrijk van God. Hij opende de deuren van zijn huis voor degenen die ‘voor Zijn Naam zijn uitgegaan’ (vers 7). We moeten denken aan zendelingen en evangelisten. Als rondreizende predikers van het Evangelie trokken ze door het land. Bij Gajus konden ze altijd terecht. Vandaag zouden wij zeggen dat de predikanten en studenten altijd bij Gajus logeerden. Ze kwamen graag bij hem over de vloer. Gajus deed deze dingen met een innerlijke blijdschap. Hij mocht liefde geven en kreeg daar veel voor terug. De Heere gaf daar Zijn zegen over. Wat zal dit een vrede hebben gegeven in het hart van Gajus.

Wandelen
De apostel Johannes heeft van al deze dingen gehoord. Hij zegt: Ik ben zeer verblijd geweest als de broeders kwamen en getuigden van uw waarheid, gelijk gij in de waarheid wandelt (vers 3). De zendelingen en evangelisten die bij Gajus logeerden, merkten aan hem dat Hij de Heere vreesde. De manier waarop hij met hen omging, de zorg die hij aan hen besteedde, de gesprekken die ze hadden, het droeg het merkteken van de liefde van Christus. Johannes zegt verder van hem dat zijn wandel in de waarheid was. Als een geestelijke vader verblijdt Johannes zich wanneer hij dit getuigenis van anderen over Gajus hoort: Ik heb geen meerdere blijdschap dan hierin, dat ik hoor, dat mijn kinderen in de waarheid wandelen (vers 4).

Gajus kende de waarheid niet alleen, maar hij wandelde er in. Zijn leven was gestempeld door de omgang met de Heere. Het woord dat Johannes voor ‘wandelen’ gebruikt, ziet op het gewone, dagelijkse leven. Nu zegt Johannes dat het zijn blijdschap is dat Gajus wandelt in de waarheid. Gajus leefde vanuit de waarheid van het Woord. Wandelen in de waarheid betekent dat Gods waarheid gezag over ons heeft gekregen. Dat gebeurt in de bekering. We gaan die ontzettende waarheid over onszelf leren kennen: ‘dat ik tegen al de geboden van God zwaarlijk heb gezondigd en niet één daarvan heb gehouden’. En dat niet alleen, maar ook: ‘dat ik nog steeds tot alle boosheid geneigd ben’. Gajus wandelde in de waarheid. Hij had zelfkennis. Dat maakt hem klein en nederig voor God en de mensen. Hij voelde dat hij een verloren zondaar was. Maar hij kende ook de waarheid van zalig worden door het geloof in de Heere Jezus Christus.

Wat zal het een wonder voor hem geweest zijn dat er voor hem redding en zaligheid was in het offer van Christus: ‘Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven’. Christus was voor Hem geworden ‘de Weg, de Waarheid en het Leven’. Daar wandelde Gajus in. Hij ging zijn weg met de Heere. Als een nieuwtestamentische Henoch wandelde hij met God. Wandelen… niet hollen of springen, maar wandelen. Het zegt ook iets over de manier waarop deze man in het leven stond. Hij liet zich niet van de wijs brengen. Hij liep niet warm voor allerlei nieuwtjes. Er was evenwicht, houvast in zijn leven. Dienend mocht hij bezig zijn, wandelend in de voetstappen van het geloof. Hij leefde niet arrogant, zelfvoldaan, vertrouwend op menselijke prestaties. Hij was christen in de praktijk van het leven. Hij stippelde niet zelf de weg van zijn leven uit, maar zocht God in Christus na te volgen. Zo leren we Gajus kennen als een eenvoudige, oprechte broeder.

‘Het ga je goed’
De oude Johannes doet een wens. Het is eigenlijk een gebed: Geliefde Gajus, vóór alle dingen wens ik, dat gij welvaart en gezond zijt, gelijk uw ziel welvaart. Kort en goed gezegd, wenst Johannes niet anders dan: ‘Geliefde Gajus, ik bid dat het je materieel even goed mag gaan als geestelijk’. Johannes begeert dat het deze broeder met z’n zaken even goed mag gaan als met z’n ziel. Sta je niet een beetje verbaasd van deze wens? Wij spreken elkaar aan het begin van het nieuwe jaar ook goede wensen toe. Er worden nieuwjaarsbijeenkomsten gehouden in de familie. Je gaat naar opa en oma om ze nieuw jaar te wensen. Je vrienden en vriendinnen sturen je een berichtje aan het begin van het nieuwe jaar. Maar dikwijls halen onze goede wensen het niveau van 3 Johannes: 2 niet. ‘Het ga je goed, zoals het ook met je ziel goed gaat’. Hier wordt meer gezegd dan ‘een voorspoedig en vooral gezond nieuw jaar’. Bij Johannes weegt het zwaarst wat het zwaarst moet wegen: onze ziel. Hoe is dat bij jou? Zou jij dit voor jezelf durven vragen? ‘Heere, mag het met mij in alle dingen dit nieuwe jaar net zo gaan als het met mij van binnen in mijn ziel gaat?’ Wat zou er gebeuren als dit gebed verhoord werd? Misschien zou je wel ernstige koorts krijgen, of verlamd raken of nog erger.

Wat zou er gebeuren als onze geestelijke toestand de graadmeter zou zijn voor onze uitwendige toestand? Wanneer het ons voor de wind gaat of wanneer we dag en nacht in de weer zijn om zo goed mogelijk vooruit te komen, nemen de tijdelijke dingen van de wereld ons zo in beslag. De beslommeringen van alle dag eisen ons dan zo op dat onze ziel helemaal in de knel komt te zitten. Dat is niet gezond! Dat is zelfs dodelijk! Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? Wat heb je er aan als je alles bezit wat je hartje begeert, maar als je ziel niet gered is? Het is aan het begin van het nieuwe jaar de grote vraag of er een uitroepteken of een vraagteken achter de gezondheid van je ziel staat. Weet je, er is nog een middel, een krachtig medicijn. De Waarheid geeft het recept: ‘Carnis et Sanguinis Christi’, dat is ‘het lichaam en bloed van Christus’! Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 januari 2008

Daniel | 32 Pagina's

wat brengt het nieuwe jaar?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 januari 2008

Daniel | 32 Pagina's