Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De hemelvaart van Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De hemelvaart van Christus

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

En als Hij dit gezegd had, werd Hij opgenomen, daar zij het zagen, en een wolk nam Hem weg voor hun ogen. Hand. 1 : 9

De waarheid is altijd fel bestreden door de leugen, gelijk het geloof in de waarheid door het ongeloof der valselijk genaamde wetenschap. Vooral die heilsfeiten, die zozeer belangrijk zijn voor de opbouw van het Koninkrijk Gods — waaronder het heilsfeit van de hemelvaart van Christus zulk een grote plaats inneemt — worden fel bestreden. Die strijd begon reeds in het Paradijs, waar de leugen des satans werd geloofd en de God der waarheid tot leugenaar gesteld werd. Sindsdien wordt door velen de leugen geloofd, en de waarheid door even zo velen veracht. Maar diezelfde waarheid werd door de inspiratie des Heiligen Geestes geboekstaafd in Gods Woord en door de werking des Geestes in het hart door duizenden geloofd. De hemelvaart van Christus werd reeds door de profeten onder oud Israël voorspeld. Door Christus Zelf was die hemelvaart aan Zijn discipelen bekend gemaakt, en tenslotte door hen aanschouwd. Daarna ontmoette Saulus van Tarsen Hem op de weg naar Damascus, als de verhoogde Immanuël, Stefanus zag Hem, staande ter rechterhand Gods, en Johannes aanschouwde Zijn heerlijkheid op het eiland Patmos. Het feit is dus onloochenbaar, tenzij men Gods Woord verwerpt; en wat wijsheid zou de mens dan nog hebben? Veertig dagen na Zijn opstanding, na vele gewisse kentekenen aan Zijn discipelen te hebben gegeven tot bevestiging van de waarheid van Zijn opstanding, ging Christus met Zijn discipelen naar de Olijfberg, waarvan Zacharia had geprofeteerd: „En Zijn voeten zullen te dien dage staan op'de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt tegen het oosten; en de Olijfberg zal in tweeën gespleten worden naar het oosten en naar het westen, zodat er een zeer grote vallei zal zijn" (Zach. 14 : 4). Zulks om te beduiden, dat onder de bedeling des Nieuwen Testaments de 'heidenen zouden toevloeien tot de kerk van Christus, als de schaduwen zouden gevloden zijn, en de middelmuur des afscheidsels zou gebroken zijn. Christus leidde Zijn-discipelen uit Jeruzalem naar de Olijfberg, nadat Hij hun bevelen gegeven had, dat zij van Jeruzalem niet scheiden zouden, maar zouden verwachten de belofte des Vaders, te weten de uitstorting des Heiligen Geestes. Ook bevestigde Hij nog eenmaal hun apostelschap met de woorden: „En 'gij zult Mijn getuigen zijn". Ook heeft Hij hen, de handen opheffende, gezegend als de ware Hogepriester over het huis Gods, om daarna op te varen als Sions triomferende Koning naar de derde hemel, de woonplaats der eer, die Hem tot komt, èn als de Zoon Gods, èn 'als de Middelaar. Hij voer op naar het vaderhuis, om plaats te bereiden voor Zijn volk. Zégenend verliet Hij de discipelen, om hen evenwel naar Zijn Godheid, majesteit, genade en geest nimmermeer te verlaten. Hij is opgenomen door de Vader, Die volkomen voldaan was door de offerande Zijns Zoons en Hem daarom uitermate verhoogde, en Hem een Naam gaf, welke boven alle naam is, opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn. Maar Hij is ook opgevaren door Zijn eigen Goddelijke kracht, en dat waarlijk, zichtbaar en plaatselijk. De discipelen zagen het, en even later getuigden het de engelen. Met een wolk werd Hij opgenomen, gelijk Hij eenmaal wederkomt met de wolken; en gelijk zij Hem nastaarden, zo zullen alle mensen Hem zien als Hij wederkomt. Vol heilige verwondering staarden zij Hem na, alsof zij Hem met de ogen wilden vast houden; en terwijl zij nog naar boven staarden, stonden plotseling twee mannen bij hen in witte kleding, zijnde engelen, om hen nader omtrent deze zaak te onderwijzen. Waarom was die hemelvaart van Christus nu zo belangrijk als heilsfeit? Het is vooreerst het welbehagen des Vaders geweest Zijn Zoon te^ verheerlijken, mede tot Zijn eer en vreugde en naar het gebed van Christus: „Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke". Ook moest het woord der Schrift vervuld worden (Ps. 110 : 1): „De Heere heeft tot mijn Heere gesproken: zit aan Mijn rechterhand, totdat ik Uw vijanden 'gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten". Alsmede (Jes. 52 : 13): „Zie, Mijn Knecht zal verstandiglijk handelen; Hij zal verhoogd en verheven, ja zeer hoog worden". Die hemelvaart was ook daarom zo belangrijk, omdat de Trooster, de Heilige Geest niet 'kon komen zolang Christus niet in de hemel verhoogd was. Christus moest vervolgens gaan heersen als Koning, en daartoe Zijn hemeltroon beklimmen, om des Vaders raad en welbehagen te volvoeren > door heerschappij in het Koninkrijk van Gods macht en door Zijn Woord en Geest in de harten der uitverkorenen. Hij moest de vijanden van Zijn kerk beteugelen, en de Zijnen tegen al Zijn en hun vijanden beschermen. Ook moest Hij als Hogepriester des beteren verbonds ingaan in het heiligdom, niet met handen gemaakt, en dat met Zijn eigen bloed tot verzoening van Zijn volk, alsmede om met Zijn voorbede voor hen in te treden bij de Vader. Alleen Zijn offer Is immers de Vader aangenaam en alleen Zijn voorbede is onafwijsbaar. Ziel en lichaam moest Hij in de hemel brengen, de ware menselijke natuur dus, opdat Gods kinderen een thuiskomen zouden ontvangen aan het Vaderhart Gods, in en door Hem Die hun hoofd is. Hij is voor het aangezicht Zijns volks ingegaan om de hemel te openen, opdat de verlosten daarin zouden 'gaan, want 'Hij had het beloofd: „Zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal Ik ze allen tot Mij trekken" (Joh. 12 : 32). Maar ook moest Hij verhoogd worden, om Zijn profetisch ambt in volle luister te bedienen door de uitstorting des Heiligen 'Geestes in Zijn kerk, in de bekwaammaking der apostelen, en later in het roei)en en zenden van herders en leraars in Zijn kerk op aarde. Hij is gezeten aan des Vaders rechterhand ten goede voor de Zijnen, als Voorspreker, Die de Zijnen tot Zich nemen zal, en Die als tegenpand Zijn Geest zendt in hun harten, door Wiens kracht zij zoeken de dingen die boven zijn, en niet die op de aarde zijn. En nu kan al Gods volk Hem bereiken, waar op de ganse aarde zij zich ook bevinden; zij moeten nu leren leven door geloof en niet 'door aanschouwen. Zij moeten het van boven leren verwachten en hun domicilie in de hemel hebben, dus op de aarde leven en verkeren als gasten en vreemdelingen, die op hun pelgrimsreis zijn naar het hemels vaderland. Zij moeten uitzien naar Zijn wederkomst, als de dag van hun volkomen verlossing, wanneer zij weer naar ziel en lichaam beide Hem zullen verheerlijken, eeuwig en altoos. Hoe troostrijk en veelbetekenend Is dus voor Gods volk de hemelvaart van Christus, voor zover men zulk een weldaad met een gelovig hart aanneemt. Hoe bemoedigend voor de zwakgelovigen; maar ook hoe angstwekkend voor allen, die Christus verwerpen. Want Hij komt. Hij komt om de 'aarde te richten, de wereld in gerechtigheid. Ook om te richten degenen, die de Hemelvaartsdag alleen gebruiken om de zonde uit te leven, en spotten met al wat heilig Is, gelijk er helaas zovele duizenden zijn, vooral in on'zie dagen. Vervreemd van God en Zijn Woord te leven in de zonde tot een zeer beklaaglijke jammerstaat, waarvan niets beseft wordt, en die evenwel juist daardoor des te ellendiger is. Te allen dage doet de goddeloze zichzelf weedom aan door de verwerping van Christus. Amen.

Rotterdam-Z

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 1962

De Saambinder | 4 Pagina's

De hemelvaart van Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 1962

De Saambinder | 4 Pagina's