Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een heerschappij van liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een heerschappij van liefde

Bijbelstudie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zichzelf voor haar heeft overgegeven (Efeze 5:25)

De apostel richt zich nu tot de mannen. Hij vermaant hen om hun eigen vrouwen lief te hebben. Het argument daarvoor is: gelijk ook Christus de gemeente liefgehad heeft.

We zien hoe hier opnieuw de relatie tussen Christus-en Zijn gemeente voor het huwelijk ten voorbeeld wordt gesteld.

Christelijk huwelijk

Op welke grond vermaande de apostel de vrouwen tot onderdanigheid aan hun eigen mannen? Omdat zij geschapen zijn als hulp van de man? Omdat dit de plaats is die bij haar aanleg past en waarin zij alleen gelukkig kan zijn? Omdat zij het zwakkere vat is en de leiding en bescherming van de man nodig heeft? Inderdaad zijn dit allemaal gronden voor de onderdanigheid van de vrouw aan de man. Het zijn ook bijbelse gronden. Elders in de Schrift wordt daarop gewezen. Toch wijst de apostel in Efeze 5 slechts op één grond, namelijk op de relatie waarin de gemeente tot Christus staat. Dit vinden we nu.ook terug wanneer Paulus over de houding van de man ten opzichte van zijn vrouw spreekt. Hij gaat aan alle andere argumenten voorbij en wijst de christelijke mannen op de relatie tussen Christus en Zijn gemeente. Niet alleen de vrouw moet zich daaraan spiegelen, maar ook de man. Stond de gemeente in haar liefde tot Christus en haar vertrouwen op Christus ten voorbeeld voor de vrouw, nu stelt de apostel de liefde van Christus voor Zijn gemeente ten voorbeeld voor de man. Hiermee tilt de apostel het huwelijk op een hoog, geestelijk niveau.

Hij vergelijkt het met de schoonste relatie, die er bestaat. Er is immers geen schonere, meer liefdevolle, onbaatzuchtige en geluken verlossing brengende relatie in te denken dan die er heerst tussen Jezus en een gelovige. Wie zal in woorden kunnen zeggen hoe innig en vol liefde deze relatie is? Het christelijke huwelijk moet een afschaduwing zijn van deze gezegende relatie tussen Christus en Zijn gemeente. Wie heeft het huwelijk ooit hoger gewaardeerd dan de ongehuwde Paulus hier doet?

Liefhebben

De mannen worden vermaand hun vrouwen lief te hebben. Het valt op, dat de apostel tot vrouwen spreekt over onderdanigheid en tot mannen over liefhebben. Moeten vrouwen hun mannen dan niet liefhebben?

We moeten de apostel hier niet misverstaan. Natuurlijk moeten vrouwen hun mannen liefhebben. De gemeente is Christus niet slaafs onderdanig, maar dient Hem uit liefde. Zo moet de vrouw haar man als haar hoofd erkennen. Het apostolisch vermaan tot de christenvrouw en christenman richt zich op de twee hoofdgevaren van het huwelijk. Aan de zijde van de vrouw dreigt het gevaar, dat zij uit het oog verliest dat de man haar hoofd is. Het is het gevaar van over hem te willen heersen. Aan de zijde van de man dreigt het gevaar, dat hij uit het oog verliest dat zijn vrouw zijn gelijke is en dat hij haar moet liefhebben. Het is het gevaar van brute en slaafse onderwerping. Daarom legt de apostel voor de vrouw de nadruk op 'onderdanigheid' en voor de man op 'liefhebben'.

Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief. Dit vermaan beschermt de leer over de onderdanigheid van de vrouw. Het hoofdschap en leiderschap van de man is geen macht, die de vrouw vertrapt, maar een heerschappij van liefde. Liefde is dus de eis. En wat voor liefde? De apostel stelt de mannen Christus ten voorbeeld en zegt: Gelijk ook Christus Zijn gemeente liefgehad heeft.

Het Nieuwe Testament kent drie woorden voor liefde. De 'eros', dat is de lichamelijke aantrekkingskracht, de seksualiteit. De 'phileo', dat is de toegenegenheid, het respect dat men voor iemand heeft. De 'agapao', dat is de liefde die het geluk van de ander zoekt. Dit laatste woord gebruikt de apostel in zijn vermaan tot de mannen. Het fundament voor het christelijke huwelijk is niet eros of phileo, maar agapao. Natuurlijk mag eros niet ontbreken. De lichamelijke liefde is deel van het huwelijk. Ook phileo man niet ontbreken. Er moet respect zijn voor elkaar.

Maar wat samen moet binden is de agapao, de liefde die het geluk van de ander zoekt en daarin zijn eigen hoogste geluk vindt.

Vragen

1. Indien de apostel Paulus het huwelijk zo hoog aanslaat, hoe kan hij dan zeggen dat het beter is om niet te huwen (1 Korinthe 7:25-28)? Is hier grond voor het celibaat? Zie vers 34.

2. Kan een huwelijk alleen op (eros) erotiek bestaan? Of alleen op (phileo) respect bestaan? Wat is voor een huwelijk nodig? Welke instelling vereist dit?

3. Wanneer je het huwelijksformulier leest wat van de vrouw en wat van de man wordt gevraagd, wordt van de man dan niet meer gevraagd dan van de vrouw?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 maart 2005

Daniel | 32 Pagina's

Een heerschappij van liefde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 maart 2005

Daniel | 32 Pagina's