Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De levende Verlosser

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De levende Verlosser

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want ik weet, mijn Verlosser leeft... (Job 10 : 25a)

Job mag immers zeggen door het geloof: ik w e e t. Dat is een geheiligde wetenschap die God in het hart der Zijnen werkt, verklaart en toepast. Zij krijgen een losser nodig, omdat hun schuld openstaat voor God. Overal wordt dan gezocht om te kunnen betalen. De mens kan zelf die prijs der ziele, dat rantsoen, in tijd noch eeuwigheid voldoen. Ja, niemand van hen zal zijn broeder immermeer kunnen verlossen. Wat moeten we dan voor een Middelaar en Verlosser zoeken? Zulk een die waarachtig en rechtvaardig mens is, en nochtans ook sterker dan alle schepselen, dat is, die tegelijk ook waarachtig God is. Maar wie is deze Middelaar, die tegelijk waarachtig God en rechtvaardig mens is? O, als Hij de ziel, als de geschonkene des Vaders wordt toegepast en door het geloof mag worden omhelsd, dan klinkt het: onze Heere Jezus Christus, die ons van God tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking en tot een volkomen verlossing geschonken is. Job is zaligmakend aan de weet mogen komen, dat er een Verlosser is! Hij weet ook Wie die Verlosser is! Hij weet bovendien dat deze Verlosser leeft! Maar Job mag ook weten, dat deze Verlosser zijn Verlosser is. Want ik weet, dat mijn Verlosser leeft!

Hij heeft Job's ziel verlost, ja, gered van het verderf. Hij zal ook Job's lichaam verlossen. Verlossen uit de vreselijke beproevingen waarin Job thans leefde. Al zijn bezittingen verloren. Al zijn kinderen gedood. Zijn vrienden verdenken hem, een belialsstuk kleeft hem aan! Zijn vrouw valt hem af. God zwijgt en houdt Zich als doof voor Job. En toch ik weet, mijn Verlosser leeft. Dit weten is in Job niet beschaamd. Zijn Verlosser heeft hem verlost, ook uit de tijdelijke noden.

Maar Job ziet nog verder. Zijn Verlosser zal hem ook eenmaal verlossen uit het stof des doods. Want Hij zal de laatste over het stof opstaan. Indien wij alleen in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen. Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn. Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn in Zijn toekomst. Daarna zal het einde zijn! Die Verlosser zal eeuwig triumferen. De Zijnen zullen in Hem meer dan overwinnaars zijn. Hij zal de laatste over het stof opstaan; en als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zullen zien, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot. Want ik weet, mijn Verlosser leeft!

Da Costa zong hiervan reeds:

Mijn Redder, mijn Goël, mijn zondevernieler; Mijn Meester, mijn Heiland, mijn Heere en mijn God. Mijn onheil verwinner, mijn levensbezieler; Gezegend, geheiligd, beslist is mijn lot!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1969

Daniel | 14 Pagina's

De levende Verlosser

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1969

Daniel | 14 Pagina's