Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GA NIET HYPEREN VAN EEN HYPE!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GA NIET HYPEREN VAN EEN HYPE!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een hype. Volgens Wikipedia ‘een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.’ Onze postmoderne maatschappij met zijn vluchtige en oppervlakkige karakter staat er bol van. Soms tot in politiek Den Haag toe. Maar ook het kerkelijk leven ontsnapt er niet aan. Van tijd tot tijd zijn er van die onderwerpen waar een hoop mensen ineens voor te hoop lopen. De ene keer concentreert het zich rond een bepaalde persoon. Zo gonsde het bij ons in de Alblasserwaard een aantal jaren geleden van de naam ‘Jan Zijlstra’, naar aanleiding van diens gebedsgenezingsdiensten. Nu hoor je er eigenlijk nooit meer over.

Een andere keer wordt de hype veroorzaakt door een geschrift, dat iedereen eigenlijk gelezen zou moeten hebben. Hebt u ‘Wake Up’ al ingezien? Nee? Dat is jammer, want dan loopt u een hoop belangrijke informatie mis die de kerk haar leden al eeuwen onthouden heeft. Ouderen herinneren zich bij zulke uitspraken een naam als Hal Lindsey, eigenlijk net zo’n auteur met net zulke pretenties. En ze zuchten, denkend aan hoe al die grote woorden van destijds binnen de kortste keren door de feiten ingehaald werden…

GEEST OF TIJDGEEST?

Ergens zit er ook iets hoogmoedigs in. Vooral als degenen die een hype aanzwengelen mét of zonder woorden suggereren dat de kerk nú iets te zien of te horen krijgt, wat nog nooit vertoond werd. Dat getuigt van weinig vertrouwen in de manier waarop Gods Geest de kerk de afgelopen twintig eeuwen de weg van het Woord heeft gewezen. Het getuigt ook van weinig verbondenheid met de Kerk van alle tijden en plaatsen. En het getuigt van weinig alertheid op wat het ‘gedichtsel des harten’ van een zondaar al niet kan voortbrengen, zelfs al is het een zondaar mét genade.

In het algemeen zou ik zeggen dat je in een tijd, die – daar zijn we het samen toch wel over eens? – in geestelijk en kerkelijk opzicht niet echt een bloeitijd is, extra moet oppassen voor wat als ‘nieuw’ of ‘bijzonder’ wordt gepresenteerd. Telkens toch maar weer biddend vragen: is dit nu een uiting van de tijdgeest of van de Heilige Geest?

HET BESTE MEDICIJN

Maar hoe om te gaan met al die hypes die ook de kerken en de kerkgangers van tijd tot tijd beroeren? Je kunt er als ambtsdrager – op of onder de kansel – zelf ook van gaan ‘hyperen’… En dan gaan reageren. Heftig, bewogen, discussiërend, met de Bijbel op tafel of met de vuist op tafel of allebei.

Ik denk dat dat een valkuil is, die we moeten zien te vermijden. Een oudere collega gaf me in een bepaalde situatie eens het wijze advies dat Paulus ook al aan Timotheüs gaf: ‘Predik het Woord’ (II Tim. 4:2). Dat wil zeggen: niet als een vorm van reageren, maar gewoon doorgaan met proclameren. De betreffende broeder onderstreepte zijn advies met de bekentenis dat hij zelf op dit gebied het nodige leergeld had betaald. Meegaan in ‘hyperen’ maakt meer stuk dan je lief is, al is het met de beste bedoelingen.

Dat medicijn van de ‘gewone’ verkondiging van het aloude Evangelie, geef ik hierbij graag door. Het is al duizenden jaren hét middel in handen van de Heilige Geest geweest om de kerk te bouwen en in evenwicht te houden. En zo zal het tot de Jongste Dag ook blijven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2015

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's

GA NIET HYPEREN VAN EEN HYPE!

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2015

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's