+ Meer informatie

Philips Consumer onzeker over winst

„Uitgaven voor elektronica onder druk"

2 minuten leestijd

BERLIJN (ANP) — Philips Consumer Electronics, de grootste divisie van liet Philips-concern, is onzelcer over het resultaat in de tweede helft van 1991. Of Philips in de tweede helft van 1991 betere resultaten kan behalen, is volgens divisiedirecteur T. Meyer vooral afhankelijk van het herstel van de economie.

In de eerste helft van 1991 ging het bedrijfsresultaat van de divisie om-, laag met 40 procent van ƒ 825 miljoen naar ƒ 489 miljoen, door onder meer sterkere concurrentie in een door recessie geplaagde markt.

Een concrete winstverwachting wil Meyer niet geven. Philips gaf gisteren een persconferentie in Berlijn. In de toekomstige hoofdstad van Duitsland wordt op vrijdag 30 augustus de Internationale Funkausstellung (IFA) geopend.

Najaar

Philips kijkt met zijn audio-videosector verlangend uit naar het najaar. Vooral de kerstinkopen bepalen het uiteindelijke resultaat. „Op dit moment staan de uitgaven van de consumenten voor elektronica onder druk", aldus Meyer. De afzet moet in het najaar toenemen. „Als dat niet gebeurt, komen we in de problemen". In sommige landen, zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk -belangrijke afzetgebieden voor Philips— bezuinigen consumenten op hun uitgaven door de al lang aanhoudende recessie.

Meyer weigert aan te geven of Philips in de tweede helft een lager bedrijfsresultaat verwacht. Wel suggereert hij dat zijn divisie er hard aan zal moeten trekken om niet dezelfde klap te maken als in de eerste zes maanden van dit jaar. Vooral de uitgaven van de consument worden in de gaten gehouden. „De bestedingen op de markt zullen mogelijk niet dezelfde verlaging te zien geven als die in de eerste helft van dit jaar". Philips wil een van de grootste marktpartijen blijven op het gebied van de consumentenelektronica, een markt waarin volgens Meyer in 1994 over de hele wereld ongeveer ƒ 273 miljard zal omgaan. De koek is groot en het Eindhovense concern heeft onder invloed van de nieuwe topman Timmer de klant herontdekt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.