Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schriftoverdenking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schriftoverdenking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg ik u, zullen zoeken om in te gaan, en zullen niet kunnen. (Lukas 13 : 24).

Deze woorden zijn liet antwoord van Christus op de vraag: „Heere zijn er ook weinigen, die zalig worden? " Deze vraag is van iemand, die geluisterd had naar de prediking van Jezus en die de wonderen had gezien waarmee Jezus zijn prediking bevestigde. De reactie van deze man daarop was, dat hij met deze vraag naar Jezus kwam. Deze man was dus tot de kennis gekomen, dat er een verkiezing en een verwerping is. Nu wilde hij van de Heere Jezus weten, of er nu veel of weinig zijn die tot de zaligheid verkoren waren. Hierdoor wilde hij wetenschap verkrijgen, hoe groot de mogelijkheid voor hem was om zalig te worden. Deze man heeft dus geweten, dat, als hij niet uitverkoren was, het toch alles vruchteloos zou wezen.

Wat heeft de Heere die man geantwoordt? Als u uitverkoren bent komt ii er toch wel, cn als u niet uitverkoren bent komt u er toch niet? NEE! De Heere heeft niets van de verborgenheid van God bekend gemaakt aan die man. Iiet antwoord van Jezus is: „Strijdt om in te gaan door de enge poort." Zo roept de Heere een ieder op, om strijdende in te gaan door de enge poort.

Door het antwoord dat Jezus geeft, wordt ons dus ten eerste gezegd, dat mensen, die niet zullen strijden om in te gaan, buiten zullen blijven. Ten tweede horen we dus in dit antwoord het evangelie van genade kloppen. Want door de zonde hebben wij allen voor eeuwig de poort van het leven en van de zaligheid toegeworpen. Daarbij komt door elke zonde die wij tegen God zondigen, een grendel aan die poort, die wij nooit meer kunnen openen. Toch zegt de Heere Jezus: „Strijdt om in te gaan door de enge poort." Hoe is het toch mogelijk, dat er een poort is die wel eng is, maar toch open? Daar wijst Lukas ons op in vers 22, dat Christus Zijn reis richtte naar Jeruzalem. Voor Christus was de deur der herberg gesloten, toen hij op aarde kwam. Maar voor Hem zouden ook de poorten van Jeruzalem geen ingang meer geven. Hij zou buiten Jeruzalem geworpen en aan het kruis gehecht worden cn gedood. Ook de liefdespoorten van de hemel zouden zich voor Hem gaan sluiten, zodat Hij zou uitroepen, hangend aan het kruis: „Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? " Tot in zulk een diepte zal Hij volkomen gehoorzaamheid aan Gods heilige Wet geven. Hij zal Zijn bloed uitstorten op Golgotha, om alzo vrede te maken en aan Gods rechtvaardigheid de voldoening te geven. Daarheen richtte de Heere Jezus Zich

en is hij zichzelf blijven richten totdat Hij uitriep: „Het is volbracht!"

Daardoor is er een geopende poort, waardoor verloren zondaren kunnen ingaan in het Eeuwige Leven. Maar alleen strijdende. Zeer diep zullen wij moeten buigen voor God. Alleen een arme naakte zondaar kan door die enge poort. Velen denken te licht over die strijd. Daarom zegt de Ileere Jezus: „Velen zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen." Dit ziet bijzonder op ons sterven en op de oordeelsdag. Dan zullen velen niet ingaan, ofschoon zij dan zullen roepen, zoals zij nog nooit geroepen zullen hebben, en kloppen zoals ze nog nooit geklopt hebben. Doch dan zullen ze horen: „Ik ken u niet." Dan is het te laat.

Het is Gods genade die de mens waarlijk doet strijden. Orpa ging tot aan de poort. Maar de genade doet de mens, gelijk als de moordenaar, ingaan dooide poort. De genade doet ons strijdende de wereld en de zonde verlaten en de smaadheden van Christus boven de schatten en genietingen van de wereld verkiezen. Genade doet ons strijdende de wet loslaten en alle eigengerechtigde betaalmiddelen opgeven en alleen alle hoop op Christus stellen. Genade ontdekt Jezus als de deur en doet strijdend, alles verliezend buiten Hem, ingaan. Dan zullen wij de zaligheid Gods zien en Ieren omhelzen in Christus. Strijdende in Christus' kracht en steunende op Zijn offerande, zal een arme zondaar ingaan in de eeuwige zaligheid. Jonge mensen, strijdt dan om in te gaan. Nu is het nog de welaangename tijd, nu is het nog de dag der Zaligheid!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 1967

Daniel | 16 Pagina's

Schriftoverdenking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 1967

Daniel | 16 Pagina's