+ Meer informatie

Ronald de Jong

2 minuten leestijd

Wanneer een betrekkelijk onbekende organist een groot deel van een cd vult met eigen werk, kan dat uitgelegd worden als een teken van artistieke waaghalzerij. Zijn de eigen werken van dezelfde kwaliteit als de rest van het repertoire, of van hogere kwaliteit, dan slaat de balans positief door. Zijn ze van een magerder gehalte, dan zal zich dat tegen de maker ervan keren. Ronald de Jong (1956), sinds 1988 organist in Alphen a/d Rijn, vulde ruim een derde deel van zijn cd met twee improvisaties: over Psalm 8 (Grote Kerk Breda) en over Psalm 140 (Ev. Lutherse Kerk Den Haag). Daarnaast speelt hij werken van Bach (twee koraalvoorspelen en Toccata, adagio en fuga in C), Mendelssohn (Sonate 3) en Widor (Andante cantabile uit Symphonic 4). Belangwekkende stukken, boeiend vertolkt, maar ze vormen niet direct een opzienbarend programma. Vandaar dat de aandacht vooral uitgaat naar de improvisaties. De krachtige melodie van Psalm 8 wordt in klassieke stijl aangepakt. Na een welluidend gefigureerd koraal volgt een trio, met de melodie in de tenor, vergezeld van een levendige tegenstem. In twee fugatisch opgezette bewerkingen, waarbij de stemmen elkaar vrij imiteren, ligt de melodie achtereenvolgens in de sopraan en de bas, waarna De Jong maestoso afsluit met het koraal. Dit alles in een niet streng-polyfone stijl, die afwisselend tegen Vivaldi, Bach en Krebs aanleunt. Opmerkelijk is dat deze barokke stijl aan het slot doorbroken wordt door bijna regeriaanse modulaties en akkoordstapelingen! De tweede improvisatie biedt een scala aan romantische stijlen en vormen. Er is een groot verschil tussen het somber geschilderde eerste vers (Bescherm mij, Heer) en het uitbundiger achtste (Ik weet: de Heer zal vonnis wijzen). Mogelijk zouden De Jongs improvisaties nog aan waarde winnen wanneer hij de stijlvastheid meer aandacht zou geven. De fragmenten zouden dan een hechtere eenheid vormen dan nu het geval is. Volgens het boekje hecht hij echter veel belang aan het spontane element tijdens concerten. De opname is dan ook live: mèt publiek en zonder knippen tot stand gekomen. Die integriteit spreekt niet alleen uit de tekst van het boekje, maar ook uit de speelwijze: fris, natuurlijk en ten volle muzikaal verantwoord. Speelvreugde betekent hier tevens luisterplezier. Een gunstig doorslaande balans.

N.a.v. "Ronald de Jong speelt en improviseert op monumentale orgels"; Grote Kerk Breda, Ev. Lutherse Kerk Den Haag; Stemra, SDG 001, DDD.

Drs. P. W. van de Wege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.