+ Meer informatie

Geen ondergrondse sneltram voor Utrecht

Weerstand tegen tramlijn door binnenstad

3 minuten leestijd

UTRECHT (ANP) - De stad Utrecht krijgt geen ondergrondse sneltramverbinding tussen het Centraal Station en het universiteitscentrum De Uithof. De Utrechtse wethouder van verkeer en vervoer, B. J. Schouten, heeft dat gisteren desgevraagd meegedeeld.

De 600 miljoen gulden die het Rijk tot het jaar 2005 ter beschikking heeft gesteld voor het openbaar vervoer in de regio is bij lange na niet genoeg om het monsterproject (kosten ruim 1 miljard) te financieren.

De grote vraag is nu hoe het gewenste hoogwaardige openbaar vervoer tussen het station en De Uithof vorm moet krijgen. De kwestie ligt politiek uitermate gevoelig in de Domstad. Schouten zelf gaat door voor een voorstander van een bovengrondse sneltramverbinding door de binnenstad.

Daartegen zijn in het verleden echter veel Utrechters te hoop gelopen. Middenstanders vrezen een slechtere bereikbaarheid van hun winkels, bewoners zijn bang voor geluids- en andere vormen van overlast en monumentenliefhebbers hebben grote bezwaren tegen, ongetwijfeld onvermijdelijke, schade aan de historische binnenstad.

De grootste vrees van Schouten zal evenwel uitgaan naar het standpunt van collegepartner D66. De Utrechtse democraten hebben zich jarenlang verzet tegen een bovengrondse tram. Hoewel zij in de collegeonderhandelingen na de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar iets inbonden, zijn zij er nog steeds verklaarde tegenstanders van. Als een ondergrondse tram onmogelijk zou blijken, zouden alle mogelijke varianten voor de openbaar-vervoerverbinding nog eens worden bestudeerd, luidde het compromis na de onderhandelingen.

Door het centrum

Schouten benadrukte gisteren echter dat studie heeft uitgewezen dat een (bovengrondse) tramlijn om de zuidkant van de binnenstad vervoerstechnisch en financieel minder aantrekkelijk is dan een tram door de binnenstad. Een andere variant, een busverbinding met De Uithof, stuit onder meer op het bezwaar dat passagiers die per sneltram uit Nieuwegein komen, moeten overstappen op het station. Hetzelfde bezwaar geldt voor passagiers van de —nog aan te leggen- sneltramlijn Vleuten-Oudenrijn-Utrecht CS.

„Alle mogelijkheden krijgen in het college een eerlijke kans", zei Schouten. „Maar het is wel bekend dat ik veel zie in een verbinding met de kortste reistijd langs de punten waar de meeste mensen kunnen opstappen. Een bovengrondse lijn met wat aanvullende voorzieningen heeft tot nu toe altijd het best gescoord".

De sneltram Utrecht-De Uithof is overigens slechts een deel van wat ooit een netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer in het Utrechtse moet worden. Minister Alders heeft de sneltramlijn Vleuten-OudenrijnUtrecht net als Utrecht-De Uithof prioriteit gegeven. Langs dat traject zullen vele duizenden woningen worden gebouwd. De verbinding Vleuten-Maarsen moet van de minister nog even in de ijskast.

Hoewel Schouten zich optimistisch toont, is het nog maar de vraag of de toegezegde 600 miljoen voldoende is om alle mooie plannen te realiseren. De wethouder gaat er van uit dat er in de toekomst extra middelen beschikbaar komen (onder andere uit de opbrengst van de tolpleinen) om het netwerk te verbeteren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.