Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGEN OVER DOGMATIEK.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGEN OVER DOGMATIEK.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

43. Wie dwalen hier?

De Socinianen en Remonstranten enz., die leerden, dat God naar Zijn Wezen alleen in de hemel is, maar naar Zijn werking overal, waarmede zij Wezen en werking in God willen scheiden, zodat Hij ergens werkzaam zou kunnen zijn, zonder dat Hij daar wezenlijk tegenwoordig is.

44. Wat leerde het rationalisme? Dat God alleen in de hemel is, terwijl'Zijn werking op aarde slechts geschiedt langs natuurlijke wetten, Vv^aarmede de bovenna* tuurlijke openbaring Gods in Christus in het gedrang zou komen.

45. Wat brengt de tegenpartij tegen de we»» zenlijkc alomtegenwoordigheid God in? Dat God dan ook in vuile, onreine plaat» sen met Zijn wezen zou zijn, en er door besmet worden.

46. Hoe beantwoordt 'gij die tagenbeden»' king?

Daaruit blijkt maar weer de dwaasheid van het vleselijk verstand des mensen. Want men vergeet ten enenmale, dat God een Geest is, en die kan onmogelijk besmict worden met iets stoffelijks, noch ook er in het minst door beinvloed worden.

47. Wat werpen ze nog mieer tegen? Num. 14:42: De Heere zal in het midden van u niet zijn. Dit ziet echter maar op Gods uitgaande daden van hulp en bijstand ten aanzien van het volk Israël, dat' tegen Mozes' waarschuwing op wilde trekken, zoals daar direct op volgt: opdat gij niet geslagen v/ordt voor het aangezicht uwer vijanden.

48. Wat zegt de uitdrukking in Deutc. 23: 14: ... en achterwaarts van u afkeere? '

Dat wil niet zeggen, dat Hij met Zijn We# zenlijke tegenwoordigheid van hen zou wijt» ken, .doch alleen in .de uitlatingen van Zijn dierbare gunst en gemeenschap wegens .de zonde .en het schandelijke, daar gen.o.emd.

49. Wat wil het zeggen in 1 Kon. , 19: i; i, 12, dat God niet in de storm, noch^in de aardbeving, noch in het vuur, was, doch wel in het suizen van de zachte stilte?

Dat God in het suizen .der zachte stilte was, was een buitengewo.on teken van de tegenwoordigheid Gods om de profeet aan te spreken, terwijl ide anidere tekenen wel dienden tot openbaring van .enige eigen»» schappen Gods, idoch piet .om Elia langs die weg aan te spreken en de wil Gods 'tot za*» ligheid Zijns volks nader bekend te maken. 50. Maar dan Spreuk. 14:42: De Heere is. verre van de goddelozen?

Dat zegt niet anders dan dat de godde=» loze verstoken is van de vaderlijke liefde en hulpe Gods, doch niet van de .wezenhike tegenwoordigheid Gods in de algemene voorzienigheid Gods.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1958

De Wachter Sions | 4 Pagina's

VRAGEN OVER DOGMATIEK.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1958

De Wachter Sions | 4 Pagina's