+ Meer informatie

Alleen stationsgebouw voor Franz Josef Strauss

Na 5700 rechtszaken nadert Nieuwe Luchthaven München (NLM) haar voltooiing

7 minuten leestijd

München 2, Franz Josef Strauss en Nieuwe Luchthaven München (NLM): drie namen die nu nog circuleren voor het nieuwe vliegveld dat in aanbouw is op 28 kilometer ten noordoosten van de Beierse hoofdstad. Bij de openstelling van de nieuwe luchthaven, op 17 mei 1992, zullen de eerste twee namen naar verwachting officieel afvallen. Het huidige München-Riem wordt dan in zijn geheel direct gesloten, zodat er geen tweede vliegveld (meer) is. De naam van de overleden minister-president van de deelstaat Beieren zal waarschijnlijk alleen aan het stationsgebouw worden gegeven. Riem zal volgend jaar uit de luchtvaartboeken verdwijnen en zal daarna als beursterrein worden ingericht.

Milieu

Voor zowel de luchtvaartmaatschappijen en passagiers enerzijds als de omwonenden anderzijds zal de ingebruikneming van de nieuwe luchthaven een verademing betekenen. Het 52 jaar oude Riem barst al jaren uit de voegen en ligt uit milieu- en veiligheidsoogpunt veel te dicht bij de bebouwing. Riem is oorspronkelijk ontworpen voor de verwerking van maximaal zeven miljoen passagiers, doch verwerkt er nu elk jaar al zo'n elf miljoen.

München neemt hiermee, na Frankfort, de tweede plaats in op de Duitse ranglijst. Het nieuwe stationsgebouw heeft een capaciteit van veertien tot zestien miljoen passagiers. De ondergrens ligt daarmee relatief dicht bij het huidige aantal, maar dat vindt zijn oorzaak in de lange termijn van discussies en planning die aan de bouw is voorafgegaan: bijna dertig jaar!

Het luchtverkeer op München is sneller gestegen dan vroegere prognoses voorspelden. Bezwaar- en verzoekschriften zijn er in de loop des tijds ingediend door 26.332 individuele burgers en 180 bedrijven en instellingen. Ruim 5700 rechtszaken hebben de bouw vier jaar vertraagd. Op alle bezwaren is door de onderscheiden autoriteiten ingegaan in 249 vergaderingen.

Voor de landelijke inpassing, voor zover daar bij een luchthaven sprake van kan zijn, worden ruim een miljoen struiken en ongeveer vijfduizend lindebomen geplant.

Structuur

Kenmerkend voor de NLM is de ver doorgevoerde glazen structuur van het ruim een kilometer lange stationsgebouw. Door toepassing van veel glas, tot in het dak toe, is een open sfeer gecreëerd. Het stationsgebouw omvat vier deelterminals, die in een rechte lijn liggen. Elke deelterminal heeft zijn eigen incheckbalies, doorlaatposten, bagagebanden en een balie waar de formaliteiten met betrekking tot zoekgeraakte bagage worden afgehandeld. De kortst benodigde overstaptijd gaat 35 minuten bedragen.

Na het inchecken bij de juiste balie (er komen er 164) bedraagt de loopafstand naar de ingang van het vliegtuig in het algemeen slechts 50 meter. Voor regeringsvluchten en voor vluchten met een verhoogd veiligheidsrisico, zoals voor El Al-vluchten, is een aparte (kleine) terminal in aanbouw. Op het platform is plaats voor 75 vliegtuigen; 20 vliegtuigposities zijn via aviobruggen met de terminal verbonden.

De luchthaven heeft twee startbanen • van elk 4000 meter lengte, die op 2300 meter parallel van elkaar liggen. Het stationsgebouw en alle luchthavendiensten zijn tussen de twee banen gesitueerd. Indien nodig kan hier nog een tweede terminal worden gebouwd. Bij de opening zullen de totale bouwkosten van de luchthaven zijn opgelopen tot 8,5 miljard mark.

Overlast beperkt

In vergelijking met het huidige vliegveld zal de nieuwe luchthaven veel

De Boeing 747^liegtuigen van Lufthansa landen al regelmatig op het nieuwe vliegveld. Lufthansa heeft op München de grootste onderhoudshangar van Europa laten bouwen: er passen zes 747's in. minder overlast voor de omwonenden veroorzaken. Hoewel de luchj:haven in een dunbevolkt gebied ligt, kan echter niet iedereen geheel van (geluids)overlast gevrijwaard worden. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, geven de (drie) eigenaren van de luchthaven ruim 150 miljoen mark uit aan isolerende maatregelen. Voor nachtvluchten gelden beperkende maatregelen. Alleen bepaalde vliegtuigen mogen tussen 22.00 en 06.00 uur vluchten uitvoeren. Tussen deze uren mogen er echter nooit meer dan 28 vliegtuigbewegingen plaatsvinden (starts en/of landingen).

Vliegtuigen van de luidruchtigste categorie, zoals de Boeing 707, de Douglas DC-8 of de Caravelle, mogen alleen bij hoge uitzondering vanaf de luchthaven opereren. Die toestellen worden dan wel twee keer zo hoog aangeslagen voor de luchthavengelden. Een belangrijke reductie van het geluid zal gerealiseerd worden door de straalomkeerders van de motoren niet meer te gebruiken. (Straalomkeerders worden toegepast om een vliegtuig bij de landing af te remmen. Op het nieuwe München zijn de banen echter lang genoeg om gewoon af te kunnen remmen en mogen de straalomkeerders alleen nog gebruikt worden als dat uit veiligheidsoogpunt noodzakelijk is.)

De Duitse vliegmaatschappij Lufthansa heeft München inmiddels de status gegeven van tweede belangrijkste draaischijf in Duitsland (na Frankfort). „Die draaischijffunctie.gaat niet alleen gelden voor Europa, maar ook voor het verkeer naar Azië en de Verenigde Staten", licht Lufthansawoordvoerder Paul Vandermoere toe. „Passagiers verlangen steeds meer nonstop-verbindingen tussen München en de verschillende Europese en intercontinentale bestemmingen. De Airbus A-340, de we eind 1992 in dienst nemen, biedt de mogelijkheid om vanuit Zuid-Duitsland nonstop (nieuwe) verre bestemmingen te gaan vliegen die nu met een Boeing 747 niet rendabel zijn te maken".

Lufthansa gaat op München drie duidelijke overstappieken instellen: 's morgens, 's middags en 's avonds. „Direct bij de opening van de nieuwe luchthaven zullen we het aantal vluchten met 25 procent verhogen tot circa 730 per week", voorspelt Vandermoere. In eerste instantie zullen de overstapverbindingen ingevoerd worden voor de binnenlandse en Europese vluchten. Tot het Europese achterland dat München als overstappunt heeft, rekent de Duitse maatschappij een groot gebied: Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Nederland, België en Oost-Europa. Vanuit Amsterdam vliegt Lufthansa nu twaalf keer per week naar München.

S-baan

Het centrum van München krijgt goede verbindingen met de luchthaven, zowel per auto als per openbaar vervoer. Met de S-baan gaat de rit naar het centraal station zo'n veertig minuten duren. De S-baan, met nummer acht, zal drie keer per uur gaan rijden. Vertrekkende passagiers kunnen op het centraal station reeds inchecken en daar hun bagage afgeven. Vanaf twee treinstations zullen om de twintig minuten ook bussen naar de luchthaven gaan rijden. Overnachten op de luchthaven is mogelijk vanaf 1993 in het Kempinski-hotel, dat ongeveer 400 kamers krijgt.

ifeibeeisfteqefe

Schoon wagenpark

Sinds de invoering van de bvbsubsidieregeling voor schone auto's (april 1986) zijn er in Nederland inmiddels 1,9 miljoen personenauto's verkocht die onder deze regeling vallen. Dit betekent dat bij een totaal actief personenautopark van 5,2 miljoen wagens (laatste CBS-telling perl augustus 1991) bijna 37 procent van het autopark als schoon kan worden aangemerkt. Dit blijkt uit de RAI-statistiek over de verkoop van schone auto's.

Aangezien de Europese wetgeving voorschrijft dat per 1 januari 1993 alle in de EG verkochte nieuwe personenauto's moeten voldoen aan het niveau van de zogenaamde US83-norm, wat in de praktijk inhoudt dat zij moeten worden uitgerust met een geregelde driewegkatalysator, zal nog ruim voor het jaar 2000 het gehele Nederlandse wagenpark zijn vervangen door schone auto's.

Autoslopers

De Nederlandse Stichting Belangenbehartiging Autoslopersbranche (Stiba) en de vergelijkbare Deense organisatie FAID hebben officieel een Europese organisatie voor de autodemontagebranche opgericht. De nieuwe overkoepelende organisatie heet Egara: European Group of Automotive Recycling Associations. Het kantoor is voorlopig gevestigd in 's-Hertogenbosch. Egara stelt zich ten doel in EG-verband de belangen van de autodemontagebranche te behartigen, teneinde de economische werkzaamheid van haar leden te vergemakkelijken en te ontwikkelen. Een belangrijke taak zal bovendien zijn het bevorderen en ontwikkelen van milieuvriendelijke werkmethoden en het stimuleren van het hergebruik van produkten en materialen.

Naar Schiphol Op de fiets

Van de 37.000 mensen die op Schiphol werken, komt slechts 2 procent op de fiets. Dat percentage moet in het jaar 2000 gestegen zijn tot 5, zeggen overheid, luchthaven en vervoerbedrijven in een gezamenlijk plan Vlugger op de fiets naar Schiphol. Om dat te bereiken, wil men werknemers een kortere afstand laten fietsen. De fietsroutes naar de luchthaven moeten aansluiten op de gratis pendelbusdienst die sinds vorig jaar voor het personeel rondrijdt. Bij de opstapplaatsen voor de bus, aan de rand van het luchthaventerrein, komen 300 fietskluizen. De fietsers kunnen dan halverwege hun tocht naar het werk kiezen: doorfietsen of meerijden.

Kijk op de trein

„Waar zouden we zijn zonder de trein?" is als ambitieuze reclameleus van de Nederlandse Spoorwegen vervangen. Nu is het kordaat: "De trein. Een andere kijk op de wereld". De campagne vraagt de reiziger om berusting. Wie zich druk maakt over een paar minuten vertraging, moet misschien maar niet de trein nemen, blijkt uit een paginagrote advertentie in de dagbladen. Om de campagne kracht bij te zetten, worden vertragingen niet meer als regel doch als uitzondering omgeroepen. Vooral wanneer de omroepberichten niet op het station zelf worden gemaakt maar op afstand zijn reizigers daarvan de dupe. En jammer is ook dat het aansluitende stads- en streekvervoer zich niet naar het vertragingsritme van de spoorwegen voegt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.