+ Meer informatie

EG zint op ingrijpende wijzigingen in accijnzen

Maij mordicus tegen plannen rond diesel

2 minuten leestijd

DEN HAAG — Binnen de Europese Commissie worden momenteel rigoureuze voorsteilen voorbereid om te komen tot harmonisatie op het gebied van accijnzen op brandstof en van de motorrijtuigenbelasting. Zodra de voorstellen concreet zijn, zal minister Maij van verkeer en waterstaat de Tweede Kamer hierover inlichten.

Maij gaf gisteren aan de Tweede Kamer een toelichting op de plannen die nu in Brussel circuleren. De Europese Commissie heeft voorgesteld om binnen alle landen van de Europese Gemeenschap minimaal 45 cent en maximaal 47 cent accijns op een liter diesel te leggen. Op dit moment zit er in Nederland 41 cent accijns op een liter diesel. Er gaan echter ook geruchten dat de dieselaccijns opgetrokken moet worden tot 59 cent per Uter. Dat zou betekenen dat de diesel in Nederland 18 cent duurder wordt. Minister Maij verklaarde dat Nederland op zich geen tegenstander is van verhoging van de dieselaccijns, maar dan moet er wel een verlaging van de motorrijtuigenbelasting tegenover staan. En dat is niet het geval. De Europese Commissie wil namelijk de tarieven voor de motorrijtuigenbelasting voor vrachtauto's fors verhogen. Een veertigtons-vrachtauto kost in Nederland ongeveer 1800 ecu per jaar (een ecu is ongeveer 2 gulden). In 1994 zou dat 1900 ecu moeten zijn en in het jaar 2000 zou het bedrag opgelopen moeten zijn tot 10.000 ecu. „Hier zijn we fel tegen", aldus de minister. Engeland, België en Duitsland zitten op dezelfde lijn als Nederland. Luxemburg en Griekenland zijn tegen alle plannen. Binnen enkele weken zal de Europese Commissie een nieuw voorstel doen. De besluiten over de harmonisatie moeten overigens unaniem worden genomen. Dat betekent dat als één lid tegen is, het plan niet doorgaat.

Lpg

Nederland is ook fel tegen het voorstel van de Europese Commissie om de transportondernemers de mogelijkheid te bieden de tolgelden die ze in het buitenland moesten betalen, terug te vragen bij hun eigen overheid. „Dat betekent in feite dat wij de wegenaanleg in Frankrijk gaan betalen en daar voelen we niets voor", aldus Maij.

Voor de personenauto's zijn de voorstellen van de Europese Commissie veel minder ingrijpend. Dat geldt echter niet voor autogas. De Europese Commissie wil dat de landen ten minste 20 cent accijns op een liter Ipg leggen. In de Nederlandse situatie zou daar een verlaging van de motorrijtuigenbelasting tegenover moeten staan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.