Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wisselstroom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wisselstroom

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hallo allemaal,
De wederkomst van de Heere Jezus gaat gepaard met allerlei rampen en oordelen. Kan een christen er dan eigenlijk wel naar verlangen? Dat is het probleem van de vraagstelster in "Jouw vragen". Een timmermansduo vertelt in "Wat een baan" enthousiast over het timmermansvak. Als timmerman ben je van het begin tot het eind bij bijvoorbeeld de bouw van een huis betrokken „en kom je allerlei mensen tegen van hoog tot laag".
Nicoline

"Kun je naar de wederkomst uitzien?"
Ik ben een meisje van 14 jaar en ik heb een vraag. Is het normaal dat ik vreselijk bang ben voor de wederkomst van de Heere Jezus?Ik hoor vaak van mensen dat ze uitzien naar de wederkomst, maar ik snap niet hoe ze dat kunnen. Want als je de Openbaring leest, moet dat volgens mij een vreselijke dag zijn. Ik bid wel om een hart dat ook naar God verlangt maar ik blijf bang. En ook het idee datje dan voor altijd bij de Heere God of de duivel zal zijn en dat het dan nooit meer ophoudt. Ik snap het dus allemaal niet meer. Wilt u me alstublieft helpen ?

Je vraagt je af hoe mensen kunnen verlangen naar de wederkomst van de Heere Jezus Christus. De oordelen en rampen die daarmee gepaard gaan, zijn toch verschrikkelijk en aangrijpend? De dag van Christus' wederkomst is inderdaad verschrikkelijk. De Heere Jezus is nu de Redder der wereld, maar dan zal Hij de Rechter der wereld zijn. Hij zal de boeken openen. De boeken van Gods Woord en ons geweten. Hij zal zeggen tot degenen zonder vruchten van geloof en bekering: „Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur dat voor de duivel en zijn engelen bereid is". Blijkbaar kan het zachtmoedige Lam ook toornen...
Toch is er ook verlangen naar de wederkomst mogelijk. Je voelt dat dat geen resultaat is van genoeg redeneren. Dat is het geheim van het geloof Ook Gods kinderen zijn best bang voor de dag van de wederkomst. Het grijpt hen ook aan dat er zulke geweldige drama's zullen plaatsvinden. Zij denken ook aan de ontmoeting met Christus, Die in al Zijn kracht en heerlijkheid zal komen. Zij huiveren en sidderen ook. Maar er is ook meer. Het geloof is een buitengewone kracht. Het is sterker dan ons verstand. Het ziet dingen die niemand bedenken kan. Het ziet over dood en graf heen. Op de oordeelsdag zal de heerlijkheid van de Heere Jezus Christus voor iedereen zichtbaar zijn. Daar verlangt een christen toch naar. Hij heeft de Heere Jezus lief boven vader of moeder, man of vrouw, zoon of dochter. Zoals de bruid uitziet naar de dag van de bruiloft, zo verlangt het geloof om het eeuwige avondmaal van de bruiloft van het Lam te mogen vieren. Het geloof verlangt dat het geloof zal ophouden. Nu kan een christen zijn Koning niet zien, maar dan mogen we Hem zien zoals Hij is. Op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde zal geen onrecht zijn. Alle onrecht dat Gods kinderen hebben geleden, zal dan rechtgezet worden. Dat is het grote geheim van het geloof Het ziet de verschrikkelijkheid, maar ziet daar ook overheen. Zo hoort het geloof in de toename van alle rampen over deze wereld de voetstappen van de naderende Koning. Geloof is gespitst op de wereldwijde prediking van het Evangelie, want dat zal voorafgaan aan de wederkomst. Het geloof houdt zich bezig met de dingen die in Israël gebeuren als teken van de eindtijd. Het geloof let op de openbaring van de antichrist. Dan is de gelovige wel verbijsterd, maar in het geloof is toch rust en zelfs vreugde.

Persoonlijk
Waar komt het op aan? Dat wij persoonlijk geloof hebben in de Heere Jezus Christus. Wie in Christus is, hoeft niet te vrezen voor de dag van de wederkomst. Het zal de dag zijn van volkomen verlossing. Dan zal het lichaam opgewekt worden niet zoals het nu is, maar zoals het lichaam van Jezus is opgewekt. Een verheerlijkt lichaam. Een onsterfelijk lichaam. Een geestelijk lichaam. Dan zullen de zachtmoedigen de aarde bezitten. We zullen de Heere met lichaam en ziel mogen grootmaken.
Of is dat de kwaal? Ben je nog zonder God? Dat hoeft toch niet! Hij heeft Zijn armen uitgebreid, zelfs tot wederhorige mensen. Hij heeft geen lust in jouw dood. Hij is tot in het diepst van Zijn ziel bewogen. Wenend roept Hij uit: „Och of gij heden bekent, hetgeen tot uw vrede dient". Wij bidden Hem niet, maar Hij bidt ons. Hij heeft Zijn ja-woord gegeven en wacht dat wij ons gewonnen geven. Verzet je niet altijd tegen de Heilige Geest. Acht Zijn bloed niet onrein. Geef op zo'n grote zaligheid wel acht. Geef je over aan Hem. Opdat Hij je Koning zal zijn en je diepe rust te genieten zal geven, die sterker is dan alle angst voor de oordeelsdag.
Ds. W. van Vlastuin

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 januari 1997

Terdege | 84 Pagina's

Wisselstroom

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 januari 1997

Terdege | 84 Pagina's