+ Meer informatie

Scheepsbouwer Cornells Verolme (80) overleden

Ontwerper van grote olie- en gastankers

2 minuten leestijd

RIDDERKERK — Scheepsbouwer Cornells Verolme is in de nacht van zaterdag op zondag in het Van Dam-ziekenhuis te Rotterdam overleden. Verolme was al geruime tijd ziek. Hij werd 80 jaar. Donderdag zal hij in zijn geboorteplaats Nieuwe Tonge worden begraven.

Zijn naam blijft onverbrekelijk verbonden met het grootste scheepsbouwconcern in ons land: Rijn-Schelde-Verolme. Met name in het jaar 1969 gaf hij de Nederlandse scheepabouw een injectie met het bouwen van zeer grote tankers: mammoettankers. In 1975 presenteerde hij op zijn verjaardag (4 september) een uniek plan: het ontwerp van een zeer grote tanker voor het vervoer van vloeibaar aardgas. Verolme was er tot op het laatste moment van overtuigd, dat door de bouw van zulke gasschepen de scheepsbouw voor ons land kon worden behouden. De door hem zo vurig verlangde opdracht tot de bouw van zo'n reuzengastanker bleef echter uit. En dat ondanks de goedkeuring van zijn ontwerp door het scheepsclassificatiebureau Lloyd's in Londen.

Voor zijn grote verdienste voor de Nederlandse economie ontving hij in de maand november van het vorig jaar de versierselen van Commandeur in de Orde van Oranje Nassau. Dit is een van de hoogste onderscheidingen die een Nederlander kan ontvangen.

Verolme begon zijn loopbaan in de scheepsbouw na het behalen van het MTS-diploma op de tekenkamer van

C. Verolme •.. scheepsbouwer... de Rotterdamse Droogdok Maatschappij. Daarna werkte hij bij Stork. Op 46-jarige leeftijd besloot hij voor zichzelf te beginnen. Hij richtte ,,Scheepsinstallatiebedrijf Nederland" op. In 1950 nam hij de verouderde werf van Jan Smit en Zn. te Alblasserdam over. De werf onderging een grondige opknapbeurt en enkele jaren later gleed het eerste schip van de nieuwe helling. Eind 1953 volgde de overname van de werf van De Haan en Oerlemans te Heusden. Een jaar later richtte de inmiddels ook in het buitenland bekende scheepsbouwer de „Verolme Dok- en Scheepsbouw Maatschappij BV" (VDSM) te Rozenburg op. De eerste grote schepen gleden daar al spoedig van de hellingen. Hij kon zich enige tijd de grootste particuliere werkgever van Nederland noemen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.