Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerst getuigt van Licht en duisternis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerst getuigt van Licht en duisternis

"De Heere is de God van het zaad tot in het late nageslacht"

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Calvijn was geen voorstander van preken volgens het kerkelijk jaar. De uitleg van de hele Schrift stond bij hem voorop en hij preekte dus op 25 december niet over de Kerststof. Natuurlijk is het wel goed om op vaste tijden de heilsfeiten te herdenken. Als we maar voor ogen houden, dat het er voor elk van ons op aankomst dat het kerstgebeuren een keer waar wordt in ons leven. Dat kan ook in maart of midden in de zomer. Dan wordt de Heere je alles waard!" Dominee J. Baaijens voert het woord en terwijl hij in gesprek is over de betekenis van Kerst, luistert mevrouw Baaijens mee. Af en toe vult ze haar man aan als hij uit zijn leven iets vertelt over de leiding die de Heere met hen hield. Samen benadrukken ze het tijdens het gesprek: "Het is een liefdedienst hoor!"

"De Heere is de God van het zaad tot in het late nageslacht"

W/at is de betekenis van het Kerstfeest?

"Kerst wijst ons op de diepte van het Goddelijke geven. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft. Paulus schrijft in Efeze 2:4 dat God, Die rijk is in barmhartigheid Zijn grote liefde openbaart in het geven van Zijn Zoon aan een wereld die verloren ligt in zonde en schuld. En Christus Zelf zegt: ijn Vader geeft u dat ware Brood uit de hemel. Christus is van de Vader geschonken tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligheid, en volkomen verlossing. Dat ziet op de drie ambten van Christus. Als Profeet onderwijst Hij, als Priester heeft Hij Zich geofferd en aan de rechtvaardigheid van God voldaan. Als Koning regeert Christus Zijn Kerk in het leven der heiligmaking. En zo is Hij de Kerk geworden tot een volkomen verlossing.

Maar Kerst spreekt ook van het geven van de Vader aan Zijn Zoon. Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen. De Vader geeft de Zijnen aan Zijn Zoon.

Het was geestelijk bijzonder donker en uitzichtloos toen God Zijn Zoon naar de aarde zond. Kerst getuigt van nacht en duisternis. Christus kwam in een beestenstal. Hij heeft Zichzelf vernietigd, er was geen gedaante noch heerlijkheid aan Hem. Hij heeft de gestaltenis van een dienstknecht aangenomen. Zijn komst in de wereld was onder de verberging van Gods aangezicht. Christus komt waar de kerk zichzelf gebracht heeft. Namelijk in de diepe ontluistering van zonde en schuld. De bekendmaking van het heilsfeit geschiedt daarentegen in het licht. Dat zie je bij de herders in Efrata's velden. Dat u heden geboren is de Zaligmaker! En tegelijk verschijnt daar het hemelse heirleger, prijzende God. Dat is ook de inhoud van het Woord dat verkondigd moet worden. Christus daalt af in de diepte van ons

bestaan. Hij is Zijn broederen in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde. Maar een mens wil niet zijn wat hij is, hoogmoedig is ons bestaan. We zijn het oordeel onderworpen, maar weigeren dat te aanvaarden.

Het is zo nodig dat de Heere ons vernedert, we staan zo hoog met onszelf. Gods Geest en Gods Woord moet ons daaraan ontdekken. Opdat er plaats komt voor Christus en hij in ons hart wordt geboren."

Hoe wordt Christus in het hart geboren?

"Christus is verborgen voor de natuurlijke mens en moet geopenbaard worden. De Heilige Geest openbaart Christus door de prediking van het Wóórd. Dat is het enige richtsnoer. Met Kerst mag gewezen worden naar het Woord. De herders zeggen het ook zelf: Laat ons dan heengaan naar Bethlehem, en laat ons zien het moord, dat er geschied is, hetwelk de Heere ons heeft verkondigd. De herders waren werkzaam met het Woord! Ook Jozef moest onderwezen worden uit het Woord van de komst van Christus in de wereld naar de belofte. Al de beloften uit de profeten en de Psalmen vloeien voort uit de moederbelofte van het Vrouwenzaad uit het Paradijs. Want al die beloften zijn 'ja en amen' in Christus! De kerk raakt werkzaam met de belofte. Ze worden hongerig en dorstig gemaakt. Voortdurend moet de Heere vanuit het Woord onderwijs geven en nadere openbaringen van Christus schenken. Opdat de Kerk steeds meer begeerlijkheid in Hem zal zien. Dan drukt de Heere met kracht en overreding vanuit het Woord in het hart af Wie Hij is en waartoe Hij gekomen is, opdat zondaren het leven zouden hebben in Hem."

Hoe komt het dat Kerst mensen zo aanspreekt?

"Bij Kerst speelt veel romantiek mee. Mensen vinden het een mooi verhaal dat er een kindje is geboren. Als je die romantiek weg zou laten, spreekt het veel mensen niet meer aan. Het trekt mensen niet dat de Heere Jezus op zo'n nederige manier op de aarde is gekomen. Niemand wil van nature weten dat de Heere kwam om zondaren uit hun verloren staat te verlossen door Zich op zo'n wijze te vernederen. Velen is dat een ergernis of dwaasheid, het roept afkeer op. Maar als Gods Woord

gaat lichten, wordt de werkelijkheid van Kerst gezien en beleefd."

Wat is de plaats van Kerst ten opzichte wan de andere heilsfeiten, zoals Pasen, Hemelvaart en Pinksteren?

"In de heilsfeiten is er sprake van een heilige orde. Zo gaat de geboorte van Christus vooraf aan Zijn lijden en sterven. Ook bij het onderwijs in de heilsfeiten in het leven van Gods Kerk is er een orde. Want ik kan weten dat Christus in de wereld gekomen is, maar dan loop ik nog steeds met het pak van mijn zonden en schuld op mijn rug.

Het lijden en sterven van de Heere Jezus moet ons noodzakelijk en dierbaar gemaakt worden door de Heere. In die weg is Hij in een tijd van ziek-zijn mij met het Woord uit Jesaja 54:9b lieflijk voorgekomen: lzo heb Ik gezworen, dat Ik niet meer op u toornen, noch u schelden zal. En mocht ik vrede met God ervaren. Op grond van gerechtigheid, zoals de Heere toonde uit het Hogepriesterlijk gebed: echtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt. En Ik heb hen Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen. Als alles dan vlak ligt tussen de Heere en je ziel blijft er alleen verwondering over. Dan is het vol. In de levende hoop op de Heere is er ruimte om te leven en te sterven. Alleen omdat God Zijn Zoon in de wereld gezonden heeft, kunnen zondaren nog zalig worden."

We leven nu in de Adventstijd. Advent betekent verwachting. Heeft u verwachting voor de jongeren van onze gemeenten?

"De prediking van het Woord van God gaat door. De Heere is de God van het zaad tot in het late nageslacht. Hij blijft Zijn kinderen toebrengen. Ik heb mogen zien dat de Heere onder jongeren werkt, waardoor er meer aandacht is voor de dingen die de Heere en Zijn dienst aangaan. Er is een uitdrukking: hoe ouder, hoe kouder. Daarom moeten we werk van de kinderen maken voor hun vijfde jaar, dan zijn ze het meest vatbaar voor de Bijbelse waarheid. Alles ligt op die leeftijd zeker en kinderen hebben dan vaak diepe indrukken van de waarheid van het Woord. Gewetensvorming naar Gods Woord is op jonge leeftijd erg belangrijk. Na het twaalfde jaar komt er veel op jongeren af en leiden de invloeden van de wereld de gedachten van de belangrijkste dingen af. Dat wordt in deze tijd alleen maar erger. Het Woord heeft altijd tweeërlei uitwerking. Het is tot veroordeling of tot behoudenis. Daarom is het onmisbaar dat al ons bezig zijn met het Woord, en verkeren onder het Woord biddend gebeurt: Och, dat Gij de hemelen scheurdet, dat Gij nederkwaamt. Dan is het Kerst! Er zijn dikwijls veel twijfels bij Gods kinderen, of hun werk wel waarheid is. Maar aan de waarachtigheid van het Woord is géén twijfel. En daarom mag ik zeggen dat er voor de jongeren zeker verwachting is!"

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 december 2006

Daniel | 32 Pagina's

Kerst getuigt van Licht en duisternis

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 december 2006

Daniel | 32 Pagina's