Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vissen met een hengel of met een sleepnet (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vissen met een hengel of met een sleepnet (1)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

KLEINE KRONIEK

p 1 apriljl. sprak drs. A. G. Knevel, bekend van de EO, tijdens een ambtsdragersconferentie in Amersfoort, over het thema: „ Vissen de kerken met een hengel en de EO met een sleepnet? " Het door hem naar voren gebrachte was niet uitgeschreven, maar later van de „band" overgenomen. Vanwege het belang van het thema besteden we twee Kronieken aan de weergave van Knevels betoog. Hij sprak achtereenvolgens over de cultuur waarin wij met elkaar leven, de kansen en mogelijkheden die deze cultuur geeft, de gevaren van deze cultuur, de communicatie in de cultuur en tenslotte: de uitdaging voor de gereformeerde theologie in deze moderne cultuur Knevel noemde als uitgangspunt van zijn verhaal de vijf kernpunten van het beleid van de EO.

„1. De mens is in zonde gevallen en geboren. 2. Een mens heeft wedergeboorte en bekering nodig, anders zal hij het Koninkrijk van God niet zien. 3. In de weg van wedergeboorte en bekering is Jezus Christus de enige weg. 4. De bijbel is het betrouwbare Woord van God. 5. Wij allen hebben de roeping om het evangehe te verkondigen." Knevel onderstreept dat christenen met het evangelie „het marktplein" moeten opzoeken.

„De wereld luistert nauwelijks naar radio 5, daar komt de wereld niet, maar de wereld, de mensen om ons heen, de samenleving, u en ik, zitten wel iedere dag, althans veel van ons, en in ieder geval veel mensen buiten dit kerkgebouw, zeven dagen in de week naar de televisie te kijken. En dat betekent voor je beleid natuurUjk ontzettend veel. Op het moment dat je weet dat de samenleving naar jou zit te kijken, althans een deel van die samenleving, en je wih artikel 1 van de statuten serieus nemen: de verkondiging van het evangelie via radio en televisie, dan betekent dat voor je programmering op radio en televisie natuurlijk ontzettend veel. Waarbij de laatste jaren, via de weg van het voortschrijdend inzicht, de marktpleingedachte dominant geworden is in ons denken.

Het marktplein. Zorg dat op het plein, waar de moderne mens nog loopt, jij ook present bent. Dat marktplein is niet het kerkplein, dat steken ze alleen maar snel over Zorg dat je op het marktplein waar de samenleving komt present bent. Jij, christehjk geloof, ik zeg niet kerk, ik zeg niet omroepvereniging, ik zeg jij, christelijk geloof, moet op het marktplein aanwezig zijn. Dat is een dominante imperatief geworden voor het beleid van de afgelopen jaren. Dat je zegt: als je het eigene van het medium televisie wilt gebruiken, als je weet wie er bij de televisie langskomen, als je kijkt naar de samensteUing van het televisiepubliek, dan moet je zorgen in strategie dat je op het marktplein staat, want daar komt de (post) moderne mens langs. Het is dus niet zo de prikkelende vraag van deze ochtend of wij veel met een schepnet vissen en de kerken maar met een bengeltje, want dan was mijn toespraak kort geweest. Het antwoord op de vraag waarmee u vandaag gelokt bent is: nee! Wij vissen net zo moeilijk en met net zo weinig visnetten, en misschien ook wel met de haakjes die de kerk heeft. Alleen is onze vijver groter. Dat is het punt. Onze vijver is groter doordat je zit op het pubüeke forum. Doordat je zit daar waar de hele samenleving langskomt. Doordat je heel bewust programma's maakt. Of die geslaagd zijn, laat ik in het midden, kritiek intern is wat dat betreft heel fors, we bevragen elkaar continu op datgene waar me mee bezig zijn. Maar het gaat er om dat het Evangehe present is daar waar de geseculariseerde mens present is en dat is dus op dat marktplein. En dat betekent dat je programma's maakt die de post-moderne mens op de één of andere manier raken of aanspreken, hetzij omdat hij zelf in een crisissituatie zit, hetzij omdat hij zit met de zingevingsvraag. Geraakt worden, dat is niet zozeer een verdienste van onze kant in die zin dat wij zeggen: kijk eens wat wij allemaal presteren en hoe zit het met de kerk? Het heeft simpelweg te maken met het feit dat wij nu eenmaal als organisatie de moderne middelen gekregen hebben waar de moderne mens door wordt aangesproken. Want de moderne mens is een coach potato geworden, dat is iemand die 's avonds om 7 of 8 uur onderuit gaat hangen met het apparaatje in zijn vingers en die dan gaat kanaalzwemmen of zappen. Twee uur en drie kwartier, bijna drie uur kijkt een gemiddelde Nederlander iedere avond, zeven dagen in de week, naar de televisie. Dat geldt voor u net zo, want uit het onderzoek dat wij doen bhjkt dat het kijkgedrag ook van Christe- Ujke Gereformeerden of van de achterban nauwehjks afwijkt van dat van de gemiddelde Nederlander. Dus u bent ook een coach potato.

Maar, hoe slecht dat allemaal ook is, en dat is slecht, want het aanbod op de Nederlandse televisie is steeds slechter aan het worden, met name bij de commerciële omroepen, er ligt wel een kans voor de verkondiging van het EvangeÜe. Het betekent dat op een verkondigend programma van de EO vaak tientallen tot honderden mensen per programma reageren.

Dat is dus niet omdat wij een beter haakje hebben. Maar we hebben het medium en als wij een programma uitzenden, dan kijken twee-, drie-, vier- of misschien wel vijfhonderdduizend mensen naar je waarvan een groot deel 's zondags niet in de kerk zit. Dus daar zit het punt. Het punt zit dus niet in het feit dat wij zo'n groot visnet hebben. Het punt is het feit dat wij in de vijver zitten met ons haakje, ons dobbertje, en dat is het meest moderne haakje dat er is.

Wat gebeurt er met zo'n programma? Daar komen de vragen van de geseculariseerde Nederlander zoals: wat moet ik met mijn leven? Waar is God? U zegt dat nu wel maar ik heb gebeden en ik heb van Hem niets ervaren. Waar kan ik die God waarover u vertelt, vinden?

Per jaar zijn er 28.000 mensen met wie wij in gesprek raken. Via de telefoon, via brieven, via e- mail, via internet, en op onze activiteiten in het land. Het betekent dus dat de EO los van haar programma's met enige tienduizenden mensen in contact komt. De EO verwijst de mensen vervolgens naar plaatsehjke gemeenten in Nederland. Want de EO is geen kerk, wil dat niet zijn en zal dat ook nooit worden.

Ook op de omstreden Jongerendag van vorig jaar was het wel zo dat daar 1400 jongeren naar de nazorgtent kwamen - en je moet heel wat stappen ondernemen in de Arena in Amsterdam om in een nazorgtent te komen. Nooit zal de EO suggereren dat er 1400 jongeren bekeerd werden, we kennen de argUstigheid van het hart en weten ook iets van de emotie van het moment. Maar het zal in Nederland niet veel gebeuren dat 1400, voor een deel onkerkeÜjke jongeren, op eigen initiatief een gesprek aanvragen met iemand, om over God te praten en alle vragen die er in het hart van zo'n jongere op kunnen komen. Met een ieder individueel wordt een gesprek gevoerd, wordt er gebeden en aan een ieder wordt materiaal aangeboden. De brieven die we in de loop van het jaar krijgen van mensen voor wie de Jongerendag een beslissende wending in hun leven betekende, zijn ontroerend. Dat een Jongerendag ook invloed heeft op kerkeUjke jongeren, en dat dit gegeven een aantal gemeenten zorgen baart, weten we ook. We zijn er met de kerken over in gesprek, althans met predikanten uit verschillende kerken, want de EO kan moeihjk met synodes gaan spreken. Maar herkennen doen we deze zorg terdege."

We zullen alle begrip dienen te hebben voor de wijze waarop de EO ingaat op de geweldige uitdaging om het evangelie aan de post-moderne man of vrouw te brengen.

Tegelijkertijd is het toe te juichen dat het indringend gesprek met predikanten gezocht wordt. Zo kunnen christenen elkaar blijven opscherpen om het evangelie zuiver te vertolken naar de mening van de Heilige Geest

Veenendaal

J. Hoek

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 augustus 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Vissen met een hengel of met een sleepnet (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 augustus 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's