Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit het Europese Parlement

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het Europese Parlement

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Extra EP-zitting

e ontwikkelingen rond het Verdrag van Maastricht blijven het Europese Parlement in hoge mate bezighouden. Er werd zelfs een extra vergadering in Straatsburg belegd om, voorafgaand aan de tussentijdse Topontmoeting in Birmingham, nog een uitspraak over deze kwestie te doen. De kern hiervan was: waardering voor de openheid naar de burgers en zo snel mogelijk doorgaan met ratificatie van Maastricht.

Het eerste betekent voor de meeste afgevaardigden dat van het Europese Parlement een echt parlement gemaakt moet worden. Dat wil zeggen: toekenning van medewetgevende bevoegdheden. Van der Waal liet een ander geluid horen. Hij bekritiseerde in zijn bijdrage de stelling dat de burgers vanwege het gebrek aan informatie weerzin zouden hebben tegen het nieuwe Verdrag. „In de ervaring en waarneming van de burgers is de Europese integratie een proces waarbij in Brussel geruisloos steeds meer beslissingen worden genomen die het karakter van hun eigen land en hun direkte levenssfeer raken". Van der Waal pleitte er daarbij voor dat de nationale parlementen een volledige rol in de Europese besluitvorming zouden gaan spelen.

Hij uitte ook een stuk levensbeschouwelijke kritiek op het nieuwe Verdrag: „Het suggereert dat wij de toekomst zelf kunnen bouwen en beheersen. Het is dan ook veelbetekenend dat in het verdrag over een unie van de Europese volken nergens wordt gesproken over de geestelijke grondslagen van zo'n samenleving. In het verdrag had niet mogen ontbreken de erkenning dat de God van de Bijbel de Souverein over alle volkeren is en het besef van onze afhankelijkheid en verantwoordelijkheid jegens Hem".

Resolutie over Soedan aangenomen

et EP ruimt in zijn plenaire zittingen altijd een halve dag in voor urgente kwesties. Dat kan gaan over rampen, veiligheid, mensenrechten, enz. Tijdens de laatste zitting werd een door Van der Waal ingediende ontwerp-resolutie over Soedan aangenomen.

In Soedan is een burgeroorlog gaande, waarbij de moslim-fundamentalistische regering op grove wijze de bevolking aan zich en de islam wil onderwerpen. In onze resolutie vroegen wij vooral aandacht voor de grove geweldplegingen jegens de overwegend christelijke Nuba-stam en de dwang waarmee de islam en de islamitische wetgeving aan de niet-moslim-bevolking wordt opgelegd.

In Straatsburg kon een compromisresolutie met enkele andere fracties tot stand worden gebracht. Daarbij werd onze ontwerp-resolutie praktisch geheel gehandhaafd. Er werd ook in opgeroepen tot vrije dooorgang van voedseltransporten, steunverlening aan humanitaire organisaties en toe­

lating van VN-waarnemers daarbij. Het EP nam de compromisresolutie met algemene stemmen aan. Deze officiële uitspraak van het EP is nu naar de ministers van Buitenlandse Zaken van de EG, naar de VN en de Organisatie van Afrikaanse Eenheid gestuurd.

Octrooiverlening op biotechnologische„ uitvindingen"

e biotechnologie ligt al jaren zeer gevoelig. Al in 1988 werd er door de Europese Commissie een ontwerp-richtlijn geschreven. Nu pas heeft het Parlement een advies gegeven. Wat is er aan de hand? De richtlijn zou het mogelijk

moeten maken dat uitvindingen op het gebied van (delen van) levende materie (planten, dieren, mensen) het exclusieve bezit worden van het betreffende biotechnologische bedrijf Een richtlijn met vergaande ethische consequenties. Maar ook met ingrijpende gevolgen voor de landbouwwereld. Het rapport over dit onderwerp dat namens de Juridische commissie aan het Parlement werd aangeboden, bevatte een aantal amendementen die in het Commissievoorstel ingrijpende beperkingen beoogden aan te brengen. Vindingen op het menselijk lichaam of geneeskundige handelingen worden onder andere uitgesloten. Van der Waal vond deze beperkingen echter niet ver genoeg gaan. Hij wierp de fundamentele vraag op of het eigenlijk wel kan dat een bedrijf een stukje levende schepping bezit. Maar stel dat dat kan, moet dan niet de fundamentele vraag worden opgelost tot hoever de biotechnologie eigenlijk mag gaan? Vervolgens zou dan de patentwetgeving daar op afgestemd kunnen worden. Hij vond het namelijk nogal een verschil of met biotechnologie de eigen aard van een dier wordt aangetast (bijvoorbeeld door een vis zonder schubben te ontwikkelen), of dat het wordt gebruikt voor geneeskundige doeleinden.

Hij was daarom van mening dat deze richtlijn moet worden opgeschort. Eerst moet ten volle duidelijk zijn wat de ethische, sociale, economische en ecologische gevolgen zijn van dit onderzoek. Wanneer men nu vrijwel ongelimiteerd alle uitvindingen op dit terrein kan octrooieren, zijn ongewenste ontwikkelingen nauwelijks meer terug te draaien.

Van der Waal vroeg aan de Commissie hoe het mogelijk is dat het Europese Octrooibureau zeer recentelijk patent verleent aan de zgn. „Harvard Kankermuis", terwijl in het EP en de Raad nog wordt gepraat over de cri- teria voor octrooiverlening. „Waar zij we hier dan nog mee bezig? ", zo vroeg hij zich af.

Het Europese Parlement keurde de richtlijn met de wijzigingen van de rapporteur echter in de eerste lezing goed.

Verdrag EP met EVA- Tanden

a een lang en moeizaam onderhandelingsproces is er een verdrag tot stand gekomen dat de EVA-landen vrije toegang verleent tot de Europese interne markt en omgekeerd. Het EP moest daar zijn goedkeuring aan geven. De zeven landen van de Europese Vrijhandelsassociatie zijn: IJsland, Noorwegen, Zweden, Finland, Liechtenstein, Zwitserland en Oostenrijk. In feite wordt door dit verdrag de (economische) markt van de EG uitgebreid tot één grote Europese Econo­ mische Ruimte (EER). Daarvoor hebben de EVA-landen vrijwel de hele economische wetgeving van de EG over moeten nemen, landbouw uitgezonderd.

Van der Waal ging in het debat vooral in op de bredere context waarin dit verdrag kan worden gezien, namelijk de uitbreiding van de EG met nieuwe leden. Van de zeven EVA-landen zijn er namelijk nu al vier kandidaat lid. Straks bestaat de EVA alleen nog maar uit IJsland en Liechtenstein. Mogelijk kan de EER voor landen van Midden- Europa of andere landen nog wel de functie van wachtkamer vervullen voordat ze het volledige EG-lidmaatschap verkrijgen. Van der Waal juichte deze uitbreiding van de EG toe.

Hij hoopte dat de toetredingsonderhandelingen spoedig zouden beginnen en dat deze verbreding ook het eenzijdige denken over de toekomst van Europa als een Federatie zal doorbreken.

Overeenkomst over vrachtvervoer doorZwitserland

an der Waal was namens de vervoerscommissie aangewezen als rapporteur over dit onderwerp. De transito-akkoorden tussen de EG en Zwitserland en Oostenrijk, zijn verbonden met het verdrag over de Europese Economische Ruimte. In die ruimte zit ook Zwitserland. Dit land belemmert al jaren een soepele doorvoer van transitroverkeer naar Italië door het voorschrijven van een maximum asgewicht (28 ton) voor vrachtwagens, ter bescherming van het milieu. Zware vrachtwagens moeten hierdoor noodgedwongen omrijden via Oostenrijk of Frankrijk. Als onderdeel van het EER-akkoord moest hiervoor een oplossing worden gevonden. Ondanks sterke druk vanwege de EG heeft Zwitserland niet veel concessies gedaan. Zo handhaaft men het nachtverbod en blijven zware vrachtwagens (boven de 28 ton) verboden. Alles wat zwaarder is dient op de trein gereden te worden. Om op deze wijze voor voldoende doorvoercapaciteit te zorgen zullen de Zwitsers miljarden investeren in nieuwe spoortunnels door het Alpenmassief Aan vrachtwagens die bederfelijke goederen vervoeren en die boven de genoemde gewichtsgrens liggen kan een ontheffing van het doorrijverbod worden gegeven als er tenminste geen spoorcapaciteit beschikbaar is. Van der Waal bepleitte een uniforme regeling voor het Alpengebied. Nu Oostenrijk ook beperkende maatregelen gaat invoeren, wijken de vrachtwagens steeds meer uit naar de route via Frankrijk. Het milieu is daarmee uiteindelijk niet gebaat.

Eurofractie SGP/GPV/RPF

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 november 1992

De Banier | 20 Pagina's

Uit het Europese Parlement

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 november 1992

De Banier | 20 Pagina's