Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sions lijdende Borg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sions lijdende Borg

Zondag 15.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen de Heere Jezus op aarde was, hebben de mensen van Hem gezegd: "Nooit heeft een mens zo gesproken als deze Mens". We kunnen ook met recht van Hem zeggen dat nooit een mens zo geleden heeft als deze Mens. De wereld is vol met lijders. Wij hebben daar zo geen erg in als we gezond en recht van lijf en leden zijn. We verrichten dan onze dagelijkse werkzaamheden en denken dat het zo hoort.
De ziekenhuizen liggen echter vol met lijders.
Er wordt in huis geleden, op de slagvelden en in de concentratiekampen.
De historie verhaalt ons van gewonde soldaten die dagen en nachten in het open veld hebben geschreeuwd om hulp totdat de dood een einde aan hun lijden maakte. Wat denkt u van de slagvelden voor Verdun en aan de Somme?
Wat denkt u van het slagveld voor Stalingrad? Wat denkt u van het lijden van de Joden in de concentratiekampen tijdens de tweede wereldoorlog?
En toch is het lijden van Christus een enig lijden geweest. De Heere Jezus heeft niet als martelaar geleden, maar als Borg. Het lijden van de Borg en Zaligmaker was een plaatsbekledend lijden. Christus is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven. Hoe lang heeft de Heere Jezus geleden? We lezen in het antwoord op vraag 37 van Zondag 15 dat Christus de ganse tijd Zijns levens op aarde heeft geleden. Vanzelfsprekend zijn daarvan de veertig dagen na Zijn opstanding uitgezonderd. Maar overigens was Zijn nederige geboorte een lijden. Zijn bloedige besnijdenis op de achtste dag was een lijden. Zijn vlucht naar Egypte was een lijden. Er is geen dag in het leven van de Borg en Zaligmaker geweest, waarin Hij niet leed in lichaam of ziel.
Wat denkt u van de tegenspraak van zondaren? Wat denkt u van de laster, smaad en hoon die Hij verdroeg? Hij werd gescholden en schold niet weder, Hij leed en dreigde niet.
En wat te zeggen van Zijn vrienden? Van de vijanden kunnen we niet anders dan tegenspraak, hoon en laster verwachten. Maar zo is het met de vrienden niet. Althans; zo denken wij.
Maar Gods Woord denkt er anders over. David zegt in Psalm 41 : 10 : "Zelfs de man mijns vredes, op welken ik vertrouwde, die mijn brood at, heeft de verzenen tegen mij grotelijks verheven".
Dit is een profetie van Judas die zijn Meester verraden heeft met een kus. Wat moet het voor de Heiland geweest zijn toen Zijn discipel Petrus Hem tot driemaal toe verloochende. Had Petrus niet even tevoren gezegd dat hij zijn leven voor zijn Meester zou zetten?
Christus was het dragend Offerlam. Hij droeg de toorn Gods tegen de zonde van het ganse menselijke geslacht.
Maar slaat de Heidelberger hier niet de plank mis? Riekt dit niet naar algemene verzoening?
Leed en stierf de Heere Jezus voor alle mensen?
De catechismus leert hier geen algemene verzoening, evenmin als Paulus dat doet in Romeinen 5 : 1 8 . Aan zijn geestelijke zoon Timotheüs schrijft de grote heidenapostel: "Die- Zichzelf gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te Zijner tijd".
Onze kanttekenaren tekenen hierbij aan: "Namelijk die in Hem geloven, zoals blijkt uit andere schriftuurplaatsen".
Christus droeg de toorn Gods tegen de zonde van het ganse menselijke geslacht; omdat Gods toorn niet te splitsen is. Gods toorn is niet af te delen, zij is ondeelbaar. Zie dan de Zoon van God kruipen in de hof van Gethsémané als een worm in het stof. De volle last van Gods toorn kwam op Hem, zodat Zijn zweet werd gelijk grote druppelen bloeds die op de aarde afliepen. Gods toorn brandde als een vuur, niet tegen Zijn Zoon, maar tegen de zonde.
Het sluimerende zwaard van Gods gerechtigheid is ontwaakt tegen Zijn Herder, en tegen de Man Die Zijn Metgezel is. Die Herder is geslagen; die Herder bracht voldoening aan. Het welbehagen Gods is door Zijn hand gelukkiglijk voortgegaan.
Christus is niet alleen het dragend Lam, Hij is ook het verlossend Lam.
We lezen in het vervolg van het antwoord op vraag 37: "Opdat Hij met Zijn lijden, als het enige zoenoffer, ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste".
De Heere Jezus leed niet voor Zichzelf. Zijn lijden was een schuldovernemend lijden. Dit wordt door velen geloochend. Sommigen zeggen dat het onredelijk is om in de plaats van anderen te gaan staan en hun schuld te betalen.
Anderen zeggen dat Christus leed en stierf om Zijn leer te bevestigen. De moderne theologen spreken van een Jezus die wel heeft geleefd, een Jezus die groot was en een voorbeeld was; maar Hij was slechts een historische verschijning.
Jezus van Nazareth behoort nu tot de geschiedenis van het verleden, aldus de moderne theologen. Maar met eerbied gesproken: wat heeft de Kerk aan een Jezus Die niet meer leeft? Kan zulk een Jezus hen verlossen, troosten en bewaren?
Gods Woord leert ons anders. Paulus zegt in Romeinen 5 : 6 : "Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven".
En de verhoogde Immanuël zegt tegen Johannes op Patmos: "Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste; en Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen".
Christus verlost van de vloek der wet. Hij verlost van de heerschappijvoerende kracht des duivels en der zonde. Hij verlost van het eeuwige straflijden in de hel.
Hij verwierf ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven. Genade sluit alle verdienste uit. Zelfs belijdenis van schuld geeft geen recht op vergeving. Berouw ontheft de zondaar niet van straf. Het recht moet zijn loop hebben.
In de cellen te Neurenberg zaten vele oorlogsmisdadigers. Een van hen beleed zijn schuld, hij toonde berouw. Maar daarmee heeft hij zijn straf niet ontlopen, hij werd opgehangen. In het goddelijk rechtsgeding gaat de zondaar vrijuit. Het zoenoffer van Christus is de enige grond. Op deze wijze wordt genade van waarheid blij ontmoet en de vrede met een kus van H recht gegroet. Sion zal door recht verlost worden en haar wederkerenden door gerechtigheid.
Op Golgotha is gerechtigheid geoefend aan Christus.
Het is opmerkelijk dat er zoveel mensen zijn die niet van het goddelijke recht willen horen.
Zij hebben het over geloof en Evangelie.
Maar Paulus zegt dat de rechtvaardigheid Gods in het Evangelie wordt geopenbaard. Het Evangelie heeft een rechtsgrond, het staat in nauw verband met de persoon en het werk van Christus.
Alleen door Hem wordt de schuldige zondaar verzoend. De bruid die Hij van eeuwigheid bezat, heeft Hij in de tijd verworven door het betalen van de bruidsschat.
O, doorzoek uzelf nauw, ja zeer nauw, gij die van geloof en Evangelie spreekt en niet van het goddelijk recht wilt weten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juli 1986

De Saambinder | 8 Pagina's

Sions lijdende Borg

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juli 1986

De Saambinder | 8 Pagina's