+ Meer informatie

Nieuwe spoorlijn Rhenen geopend

Verhoging tarieven aangekondigd

3 minuten leestijd

VEENENDAAL — Zaterdagmorgen heeft ir. D. 'S. Tuijnman, minister van Verkeer en Waterstaat, onder grote publieke belangstelling op het station Veenendaal-Centrujn de spoorlijn Utrecht - Veenendaal - Rhenen, zij het t>vee jaar later dan gepland geopend.

; Na aankomst van de trein met genodigden werd de minister door loco-burgémeester R. Koppenberg op het station Veenendaal-West welkom geheten. De trein was nauwelijks in beweging richting Veenendaal-Centrum, tden deze bij een spoorwegovergang tot stoppen werd gedwongen door actievoerende bewoners van de woonwijk „Kostverloren". Mët auto's werd de doorgang geblokkeerd. Enkele bewoners deelden pamfletten uit aan de genodigden. Dezen lazen de in vette letters gedrukte kop „B en w van Veenendaal zit op het verkeerde spoor". De schrijvers lieten de lezers weten, met de actie te willen wijzen op het wanbeleid van de gemeente Veenendaal. De gemeente wil tegen de zin van de bewo'ners de woningen in deze wijk deels slopen en deels verkopen. Door politie-optreden werd de blokkade opgeheven. Enkele minuten later bezichtigde de minister na de openingshandeling, het station Veenendaal-Centnun, waar ook een expositie over het „spoor" bezocht werd.

Onthulling

In Bhenen onthulde burgemeester J. Schoonderbeek het NS-beeldmerk bij het plaatskaartenkantoor, onder het toeziend oog van vele honderden Rhenenaren. Van hier ging het gezelschap met bussen naar het Congrescentrum van Ouwehands Dierenpark, waar enkele toespraken gehouden werden. Minister Tuijnman zei dat de opening van deze lijn volledig past in het beleid van zijn departement, namelijk het bieden van goed openbaar vervoer aan bewoners van nieuwe woongebieden. De minister herinnerde nog aan het jaar 1976 toen besloten werd tot de zogenaamde reactivering van de rustende spoorlijn Amersfoort-Rhenen. De problemen met de buurtschap Overberg wilde de minister niet meer oprakelen. „Ik wil u zeggen dat ik blij ben dat uiteindelijk in goed overleg met alle, betrokkenen een oplossing is gevonden die voor iedereen aanvaardbaar was", aldus de minister.

Verhoging

De NS hebben toestemming gekregen om acht van de belangrijkste knelpunten in het spoorwegnet op te lossen. Om dit te kunnen betalen worden de treintarieven met vier procent extra verhoogd. teur der NS ging uitvoerig in op de geschiedenis van de spoorlijn. Drs. Ploeger wees op de ergernis die er is in Maam en Bunnik, waar de nieuwe treindienst niet stopt. „Ik stel er prijs op te verklaren, dat dit geen gevolg is van eigenwijs en eigenmachtig voorbijgaan van de wensen van de daar wonende klanten. Het inpassen van de treinen van de VeenendaaUijn tussen de bestaande treinenloop Arnhem - Utrecht was verre van eenvoudig. Voor stoppen in Maam en Bunnik schieten de baancapaciteit en de mogelijkheden van station Utrecht-Centraal tekort", aldus de heer Ploeger. ledere medewerker werd bedankt, met name projectleider ir. H. Versnel, die nu de Flevolijn onder zijn hoede krijgt. Uit handen van drs. Ploeger ontving de minister een zilveren herdenkingspenning. Mr. P. van Dijke, conmiissaris van de Koningin in de provincie Utrecht, noemde in zijn toespraak de verstedelijking van de Heuvelrug en wees op de ontsluiting door het spoor van met name Rhenen. Rhenen zal nu meer aanloop krijgen per trein en minder mensen die per auto in deze mooie omgeving willen verpozen. Overal in Rhenen en Veenendaal waren festiviteiten georganiseerd om de opening luister bij te zetten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.