Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Genezing van Bezetenen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Genezing van Bezetenen.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Wat hebben we onder bezetenen te verstaan?

3. Zij worden door Jezus genezen.

We denken aan de bezetene in de Synagoge van Kapernaum (Mare. 1:21—28).

We denken aan de bezetene, die blind en stom was (Matth. 12 : 22).

We denken aan de bezetene te Gadara (Matth. 8 : 28—34).

Aan het dochtertje van de Kananese vrouw (Matth. 15) en eindelijk denken we aan de maanzieke jongeling (Matth. 17 : 14—22).

Onder de krankheden, die Jezus geneest, wordt ook telkens de bezetenheid genoemd.

Zij is geen krankheid, die uit natuurlijke oorzaken voortkomt, maar dooK de macht van een boze geest. Zij moet dan ook van de krankzinnigheid worden onderscheiden.

Bij de krankzinnigen zijn de zinnen krank, de verstandelijke vermogens gekrenkt; bij de bezetenheid moet men denken aan het wonen van een duivelse geest in de mens, die de mens in bezit heeft en van die m^ns een willoos werktuig maakt. Zulk een ongelukkige heeft alle macht over zichzelve verloren en is een speelbal van de boze geest, die hem geheel vervult.

Ook het lichaam ondervond vaak de nadelige gevolgen van het inwonen van zulk een onreine geest.

Vandaar dat allerlei lichamelijke ongesteldheden en gebreken vaak met de bezetenheid gepaard gaan.

Zo lezen we van een bezetene, die blind en stom was. Ook gebeurde het, dat de duivelse geest zijn intrek nam bij mensen, die reeds aan lichamelijke of geestelijke krankheden leden.

Zo vinden we de bezetenheid ook verbonden met de z.g.n. maanziekte of epilepsie, zenuwtoevallen, die ver* band hielden met de verschillende gestalten van de maan (Mare. 9 : 14 enz.).

Het is opmerkelijk, dat van zulke bezetenen vooral sprake is tijdens Jezus' omwandeling op aarde. Immers wanneer Christus Zijn macht gaat openbaren, wil satan zich ook in zijn kracht tonen. Het gaat thans bij hem er op of er onder.

Satan omringt Christus met een leger van boze geesten om Zijn werk afbreuk te doen. Vandaar, dat de macht en werking dier boze geesten zich toen meer dan ooit openbaarde.

In de gevallen van bezetenheid, welke ons in de H. Schrift verhaald worden, zien wij heel duidelijk verschil in graad.

Soms is alleen het lichaam in de macht van de satan. Hij houdt dat lichaam in bedwang.

We lezen in Luc. 13 : 11 van een vrouw, die een geest der krankheid achttien jaren had gehad en zij was saam gebogen en kon zich niet oprichten.

Zij was niet gewoon krank, maar had een geest der krankheid.

Voorts zijn ons gevallen bekend, dat de duivel alleen macht uitoefende op de ziel, zodat het lichaam normaal was (denk aan de dienstmaagd uit Hand. 16 en vooral aan Judas Iskarioth van wie staat opgetekend: „Toen voer de satan in hem").

Het verschrikkelijkste is echter, wanneer lichaam en ziel beide door satan In beslag zijn genomen. Dan gelijkt zulk een persoon niet veel meer op een mens. Dan moet hij als een dier met ketenen worden geboivden als een gevaar voor de samenleving.

Als de Heere Jezus dezulken genezen wil, spreekt Hij niet de mens aan, die bezeten is, maar Hij richt Zich tot de boze geest en zegt: „Ik gebied u dat ge van hem uitgaat."

Van nature zijn wij allen onder de macht van satan gekomen, ook al zijn we lichamelijk en geestelijk gezond. De dichter zong in Psalm 116: „Ik lag gekneld in banden van de dood, waar d' angst der hel mij alle troost deed missen".

Christus is gekomen om de werken des duivels te verbroken en Zijn volk uit de omklemming van satan vrij te maken.

De volle krachtsontplooiing van satan moet nog komen in de komst van de antichrist. Maar de Held, die op Golgotha satans kop vermorzelde zal ook die goddeloze doden met de adem Zijner lippen.

Gelukkig de mens, die met onze Heidelberger mag instemmen: „Ik ben niet meer mijn, maar het eigendom van die getrouwe Zaligmaker, die mij met Zijn dierbaar bloed heeft gekocht, en mij van het geweld der hel heeft verlost."

Bronnen:

Wielenga: „Wonderen".

Sillevls Smit.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 september 1947

Daniel | 8 Pagina's

Genezing van Bezetenen.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 september 1947

Daniel | 8 Pagina's