Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beleid en beleidsvoornemens

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beleid en beleidsvoornemens

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Vluchtheuvel

STICHTING HUlPVERtENING UITGAANDE VAN DE GEREFORMEERDE GEMEENTEN

(1)

In deze bijdrage willen wij u, die via uw kerkelijke (diaconale) en andere bijdragen het werk van De Vluchtheuvel mede mogelijk maakt, iets vertellen over ons beleid en onze beleidsvoornemens voor de komende tijd. Begin januari hebben wij deze voornemens, die in een beleidsplan zijn neergelegd, besproken met onze deputaten Diaconale en Maatschappelijke Zorg (DMZ). Zij hebben er hun goedkeuring aan gehecht.

Ontwikkeling

In juni 1999 mocht De Vluchtheuvel terugzien op twintig jaar maatschappelijke hulp- en dienstverlening binnen het verband van onze gemeenten. In die jaren heeft de organisatie zowel in aard als omvang een hele ontwikkeling doorgemaakt. Van aanvankelijk adviserend en verwijzend groeide haar werk uit tot het systematisch en methodisch benaderen en behandelen van allerlei psychosociale hulpvragen. De ontwikkelingen staan echter niet stil. In- en externe factoren oefenen voortdurend invloed uit op de organisatie. Zij vragen steeds opnieuw bezinning op de plaats en de taak van de organisatie nu en in de toekomst.

Eind 1999 hebben bestuur en directie, in nauw overleg met de medewerkers, het beleidsplan 1999-2001 opgesteld. Dit plan haakt aan en borduurt voort op het 'Beleidsplan 1996-2000'. Er is gekozen voor een korte periode. De Vluchtheuvel wil na 2001 haar beleidsplannen laten sporen met de vergadercyclus van onze Generale Synode. In die vergaderingen immers worden belangrijke beslissingen - waaronder financiële - genomen, die het draagvlak van onze kerkelijke organisatie vormen.

Kerntaak

In het nieuwe beleidsplan zijn, zoals u mag verwachten, grondslag, doelstelling en doelgroep niet veranderd. Verankerd in het Woord van God, biedt De Vluchtheuvel als instelling voor jeugdhulpverlening en volwassenenzorg ambulante eerstelijns hulp aan jongeren en ouderen in psychosociale probleemsituaties. Dit vormt de kerntaak van De Vluchtheuvel.

In dit verband zijn er - door oorzaken van buiten - twee belangrijke ontwikkelingen gaande. De overheid werkt aan een herregulering van de jeugdzorg. Dit houdt in dat er (regionaal georganiseerd) één aanmeldingspunt (voordeur) voor jeugdzorg komt. Achter die voordeur wordt bekeken welke hulp nodig is en hoe en door wie deze geboden kan worden. Voor identiteitsgebonden instellingen roept deze maatregel bezwaren op. Een belangrijk bezwaar is, dat er geen of onvoldoende waarborg is voor bijbels gefundeerde, christelijke jeugdzorg. Juist dat is één van de redenen geweest waarom in de zeventiger jaren binnen onze gemeenten De Vluchtheuvel ontstond. De Vluchtheuvel heeft daarom besloten actief te participeren in het overieg met Eleos (GPZ, GLIAGG en Glibw) en de Stichting Gereformeerd Jeugdwelzijn (SGJ) om te komen tot een landelijke voordeur voor gereformeerde jeugdzorg.

Het tweede is dat binnen het Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW) een ontwikkeling gaande is, om samen met de huisarts psychische problemen zodanig te behandelen, dat verwijzing naar de gespecialiseerde zorg in de tweede lijn wordt voorkomen (poortwachtersfunctie). De Vluchtheuvel, Stichting Schuilplaats en De Driehoek streven er naar deze functie te vervullen ten opzichte van Eleos, de uit een recente fusie ontstane gereformeerde instelling voor Geestelijke Gezondheidszorg.

Ten aanzien van de kerntaak zijn ook nog andere, wat ik zou willen noemen, interne ontwikkelingen gaande. Met 'intern' bedoel ik dan binnen het verband van onze gemeenten. Het onderdeel psychosociale hulpverlening van de Vereniging Helpende Handen is kortgeleden in goed overleg door De Vluchtheuvel overgenomen. Verder bekwamen, in overleg met de sectie Dovenzorg van DMZ, twee maatschappelijk werkenden zich in gebarentaal. De Vluchtheuvel krijgt daarmee de mogelijkheid om in voorkomende gevallen onze dove medemens direct en zonder tussenkomst van een tolk met raad en daad bij te staan.

Afgeleide taken

Naast de kerntaak rekent De Vluchtheuvel ook een aantal afgeleide taken tot haar werkterrein. Deze hebben voornamelijk een preventief karakter. Gerichte Toerusting Ambtsdragers (GTA)

In nauwe samenwerking met DMZ en het Diaconaal Bureau is De Vluchtheuvel betrokken bij het ontwikkelen van agogische vaardigheden van ambtsdragers. Met name ambtsdragers zijn in de gelegenheid (vroegtijdig) problemen te signaleren. Deze algemeen positief gewaardeerde toerusting zal worden voortgezet.

en vrij­ Toerusting beroepskrachten willigers

Onderzocht wordt of het mogelijk is om vrijwilligers en/of beroepskrachten die binnen de kerkelijke gemeenten werkzaam zijn, een bepaalde vorm van toerusting aan te bieden. Deze toerusting is dan vooral gericht op het signaleren en herkennen van probleemsituaties en ook in het omgaan met en bijstaan van de naaste in nood. In een van onze gemeenten vindt onder leiding van een maatschappelijk werker al zo'n toerusting van vrijwilligers plaats.

Sociaal Medisch Team (SMT)

Preventief is ook het werk van het SMT, werkzaam binnen het Calvijncollege Zeeland. Doelstelling daarvan is om in een zo vroeg mogelijk stadium problemen te signaleren en - zo nodig - te verwijzen naar een passende vorm van hulpverlening. Zo mogelijk wil De Vluchtheuvel ook op andere plaatsen aan dit werk gestalte geven. Sociale netwerkondersteuning (Sono) Experimenteel ging in 1998 een nieuwe werksoort, sociale netwerkondersteuning, van start. Het gebeurt namelijk niet zelden dat ernstige problemen de cliënt sociaal isoleren. Sono is erop gericht mensen tijdens de afbouw en na het proces van hulpverlening te helpen met het opzetten van een (nieuw) sociaal netwerk. Zo kan mogelijke terugval worden voorkomen. In de loop van 2000 zal na evaluatie worden besloten of deze neventaak blijvend ter hand genomen zal worden.

Voorlichting en fondswerving

Voorlichting door middel van brochures en artikelen wordt eveneens als preventietaak gezien. Een speciale commissie buigt zich thans over verdere uitbouw van deze mogelijkheid. Vooralsnog laat voorlichting zich goed combineren met fondswerving. In deze planperiode wordt bezien of en in hoeverre het nodig is deze onderdelen van elkaar te scheiden.

(Wordt vervolgd)

Waddinxveen,

A.C. Witvliet.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 februari 2000

De Saambinder | 12 Pagina's

Beleid en beleidsvoornemens

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 februari 2000

De Saambinder | 12 Pagina's