Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT HET LIJDEN DER KERK.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT HET LIJDEN DER KERK.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vijf studenten de marteldood ondergaan, Voorts zullen wij spreken van het andere sacrament, van het heilige avondmaal, dat, zo; als de vier Evan, gelisten en Paulus 1 Cor. 11 getuigien, .de Heere Jezus Christus Ln de nacht waarin Hij leed, heeft inge» steld. Hij nam toen het brood, brak het, en gaf het Zijne discipelen, zeggende: „Neem, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt" Toen Hij gedankt had, nam Hij ook de beker, len zeide: „Dat is bet Nieuwe Vierbichd in Mijta bloed; drinkt allen daaruit Zo dikwijlls als gij dit doet, zoi zult gij de dood ides Heeanen verkoiidii gen, tcitdat Hij! koLmt." Dit is de inzetting van het beüige avondmaal, waaruit gij vooral zien kunt, hoe het gebod, om uit de beker te drinken, is overtreden, wanneer men die aan bet volk weigert. !

Al de oude leraars hebben eenparig en openlijk bevolen, dat allen de beide delen van het sacrament moesten gebruiken, na< melijk het brood en de wijn, opdat izij alzo het lichaam en bet bloed des Heeren 'deeh achtig zoiuden worden. Joharmes Chryso^ stomus zegt, „dat het met dit s, acram«int niet is als onder de oude wet, waar de priesters een onderscheiden dsel van het volk namen. Maar in het sacrament der dankzegging heeft het volk alle dingen met de prieiters gemeen; want hetzelfde lichaam en dezelfde drinkbeker wordt ieder aange< boden." Gelasius, bisschop van Rome, heeft cok bevolen, dat men him, die an* deren de beker onthielden, het sacrament geheel moest weigeren. Want, hij zegt dat de scheiding van deze verborgenheden zon»^ der grote kerkroof niet kan geschieden. Doch laat ons nu spreken over hetgeen men in dit sacrament op het oog heeft. Gij zegt-, dat men daarin het lichaam en bloed van Jezus Christus ontvangt. Dat belijd ik _ook; maar laat ons nu eens zien hoie. Gij zult immers toch niet loochenen, dat wij Christus Jezus op geen andere wijze tot zaligheid deelachtig kunnen worden, dan door het geloof, want, aangezien het geen lichamehjk voorwerp is, zo is het niet h& tamehjk om Jezus Christus te ontvangen en te eten dat wij onze tanden van id|e mond medebrengen, maar alleen de geest en de ziel, die naar zulke zahge 'spijs hoO'* gerig zijn. Dit geschiedt slechts door het geloof, waardoor wij alleen Jezus Chris* tus tot onze zaligheid ontvangen. Het werk en de bediening van het geloof is: igeloven en vertrouwen. Zo wie dan in Jezus i Chris* tus gelooft len op Hem vertrouwt, die eet

Hem in de gieiest. (En dit dan niet laniders dan door 'de bodiening der genade.) Ik denk daar eveneens ovier als Augustinus, die zegt, dat wij geen tanden en buik be^ hoeven te gebruiken, maar, wanneer wij slechts geloven, dan hebben wij gegeten. En het besluit der boete luidt evenzo.

Daarom is dit zijne menin, g en gevoelen, idat, zo wie gelooft, dat Jezus Christus nedergedaald is van de hemel. Hij voor hem geleden heeft, gestorven is, en door Zijnen dood hem van de eeuwige dood verlost heeft, en een erfgenaam des hemels heeft gemaakt, ook gelooft, dat Hij is op# gestaan, ten hemel gevaren, van waar Hij komen zal om te oordelen de levqnden en de doden, dat deze geheel, zeg ik, Jezus Christus deelachtig is, .Zijn vlees eet, en Zijn bloed drinkt; en op deze wijze, zoals Augustinus zegt, woont Christus in ons en wonen wij in Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 januari 1959

De Wachter Sions | 4 Pagina's

UIT HET LIJDEN DER KERK.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 januari 1959

De Wachter Sions | 4 Pagina's