Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe hou je contact?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe hou je contact?

Bezinning op relatie opvoerdere en tieners

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat omgaan met tieners niet eenvoudig is, zal eigenlijk niemand ontkennen. Vraag maar aan ouders, leerkrachten, jeugdwerkleiders, predikanten en catechiseermeesters. Tieners zouden moeilijk benaderbaar zijn, grillig, onderhevig aan forse stemmingswisselingen, dwars, luidruchtig, enzovoorts. Er zijn maar weinig volwassenen die nooit eens kleinere of grotere problemen met tieners hebben.

Er wordt wat geklaagd over deze jonge mensen die zich zo heel nadrukkelijk tussen het kind-zijn en volwassen-zijn bevinden. Tegelijker dringt meer en meer het besef door dat een goede relatie met tieners van groot belang is. En dat in de eerste plaats voor de tiener zelf. Hij bevindt zich immers in een cru-

ciale levensfase. De vraag dringt zich vervolgens op: hoe kunnen we (elkaar) leren om met tieners, met pubers om te gaan? Deze vraag bracht de JBGG erop om voor ouders, jeugdwerkers en andere belangstellenden speciale bezinningsavonden te organiseren. Dit artikel wil daar voor een aanzet geven.

Wie is die tiener of puber?

Over wie hebben we het als we over pubers of tieners spreken? Het woord puber wordt met name in pedagogische literatuur gebruikt om jongeren in de leeftijd van ongeveer 12 tot 18 jaar aan te duiden. Wij gebruiken in het jeugdwerk vaker de aanduiding tieners voor deze jongeren.

Pubers komen niet over de hele wereld voor. In de meeste culturen worden jongeren van 14 tot 1 7 jaar al volop betrokken in het leven van volwassenen. Denk alleen maar aan de Joodse cultuur van veertienjarige jongens bar mitswa worden - zoon der wet - en dus op religieus terrein voor vol worden aangezien. In onze westerse cultuur met z'n noodzaak tot langdurige scholing en vorming is er een periode ontstaan tussen de basisschool en het volledig deelnemen aan de maatschappij. Juist in die tussenperiode zien we het verschijnsel van 'puberen' optreden. Voor de puber zelf is het een periode van met vallen en opstaan zelfstandig worden. Op eigen benen gaan staan luidt de opdracht. Dat gaat bepaald niet vanzelf. Tijdens de bezinningsavonden staan we hierbij stil om zodoende de achtergrond van het soms moeilijke gedrag van de puber beter te begrijpen.

Leefwereld: thuis

"Hoe hou je het gezellig? ", denk je weieens als ouders als het gaat om een gezin met tieners. De buien zijn nogal wisselend. Veel pubers trekken zich meer en meer terug op hun eigen terrein, hun kamer. Wat doen zij daar? Naar welke muziek luisteren ze? Wat doen ze als ze met vrienden weg zijn? Je moet ze als ouders steeds meer loslaten, ruimte geven, maar waar moet je grenzen stellen? Hoe hou je contact met je kind. Hoe kun je de relatie open houden? En tenslotte niet in de laatste plaats: hun kun je met je kind in contact blijven over de meest wezenlijke dingen van het leven? Hoe geef je godsdienstige opvoeding vorm in deze levensfase? Uiterst belangrijke vragen waar we met elkaar over na willen denken.

Leefwereld: vrienden

In de periode van de pubertijd gaat de jongere zich losmaken van het ouderlijk huis. Allerlei onderzoeken stellen dat vrienden in deze tijd steeds belangrijker voor de puber worden. Er gaat een sterke beïnvloeding uit van vrienden. In de praktijk zien we dit gegeven bevestigd. Voor ouders is het soms moeilijk om die invloed van vrienden te accepteren. En wat doe je als ouders als je kind verkeerde vrienden krijgt? Hij of zij zal de eerste niet zijn die op die wijze op het verkeerde pad komt. Hebben we als gemeente, en meer concreet als jeugdwerk, hierin geen taak? Wat is het mooi als het verenigingswerk ertoe bijdraagt dat jongeren hun vriendenkring in de gemeente hebben. Dat geeft een band onderling èn een band met de gemeente.

Leefwereld: kerk

In de gemeente hebben we ook heel wat te stellen met tieners. Predikanten en andere catecheten klagen regelmatig over de desinteresse en het gedrag van deze jongeren. Onderzoeken naar kerkverlating tonen aan dat potentiële kerkverlaters reeds op 14-, 15-jarige leeftijd de beslissing nemen om later de kerk te verlaten. En is het ook geen ervaringsgegeven dat we vanaf die leeftijd jongeren al af zien groeien van de gemeente? Er dient de gemeente dus veel aan gelegen te zijn om voldoende aandacht aan deze jongeren te geven.

Omgaan met tieners, cruciaal belang

Tieners hebben ons nodig. Zijn we ook werkelijk voor hen beschikbaar, als ouders, als ambtsdragers, jeugdwerkleiders en leerkrachten? Wat kunnen we van elkaar leren en hoe kunnen we elkaar daarin steunen? Vragen die aan de orde komen op onze bezinningsavonden. Met het oog op onze tieners willen we hierbij stil staan om onze gezamenlijke verantwoording te beleven. Onze jongeren zijn het zo waard.

Regionale bezinningsavonden

De zes avonden die we in verschillende regio's rond dit thema beleggen, hebben de volgende opzet:

1. Opening door een jeugdwerkadviseur

2. Lezing door een deskundige over de leefwereld van pubers, de omgaan met tieners en de godsdienstige opvoeding van deze jongeren.

Bespreking in groepen van enkele stellingen en situatieschetsen. Onderlinge uitwisseling

4. Plenaire bespreking

5. Sluiting

De avonden beginnen om 19.30 uur en worden rond 22.00 uur afgesloten. Een ieder die als ouders of anderszins met pubers te maken heeft, is hartelijk welkom.

Geef u zo spoedig mogelijk op bij het Bondscentrum. Per avond kunnen maximaal 60 a 70 deelnemers toegelaten worden. Elke deelnemer krijgt een infor-matiepakket mee. Tijdens de avond zal een collecte gehouden worden voor de onkosten.

Graag tot ziens, bij leven en welzijn ergens in het land!

.de Jong

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1998

Daniel | 32 Pagina's

Hoe hou je contact?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1998

Daniel | 32 Pagina's