Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

49. Het vreselijke einde van Lots vrouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

49. Het vreselijke einde van Lots vrouw

Lot, de neef van Abraham

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lot, zijn vrouw en twee dochters haastten zich over de vlakte naar Zoar. Nadrukkelijk had de Heere gezegd: Zie niet achter u om en sta niet op deze ganse vlakte (Gen. 19:17). Maar wat lezen we? In vers 26 staat: En zijn huisvrouw zag om van achter hem; en zij werd een zoutpilaar. Het zijn vreselijke woorden. Lots vrouw, waarvan we de naam niet weten, zag van achter hem, zegt de Bijbel. Dat betekent dat zij achter Lot liep. Zij volgde haar man die de leidsman en voorganger was en die zich haastte om te komen naar de plaats waar hij behouden mocht worden, zegt de kanttekening. Maar terwijl zij Lot op de voet volgde, kon zij het niet nalaten even achterom te zien. Met het gevolg dat zij onmiddellijk werd gedood. Was dat nu zo’n grote zonde? Moest zij voor dat ’eventjes’ omkijken nu zo zwaar worden gestraft? Want terwijl zij omkeek en zich omdraaide, veranderde zij op hetzelfde ogenblik in een zoutpilaar en werd zo tot een blijvend monument van Gods straf gesteld.

Uit de straf bleek overduidelijk dat het een grote overtreding was van Lots vrouw. Kanttekening 48 spreekt in dat verband over vier zonden die begrepen lagen in het omkijken.
De eerste zonde was de zonde van ongeloof. Lots vrouw keek om of het oordeel werkelijk over Sódom plaatsvond. Zou het echt gebeuren wat de Heere had voorzegd? Zou de stad omkomen? De Heere had wel gedreigd, maar zou Hij de straf ook uitvoeren? Het kan ook zijn dat de vrouw niet geloofde dat ze door de Heere zou worden gestraft als ze even omkeek. Ze meende dat omkijken haar geen kwaad zou doen. Daarom keek ze in ongeloof om. Ondanks Gods bevel om dat niet te doen!
De tweede zonde was ongehoorzaamheid. De Heere had het omkijken duidelijk verboden en ondanks het verbod keek de vrouw van Lot tóch om. Het was de paradijszonde: het niet willen luisteren naar het uitdrukkelijke bevel van de Heere, waardoor de mens uit Gods gemeenschap werd verdreven (Genesis 3). De derde zonde was gierigheid of hebzucht. Lots vrouw was verknocht aan de dingen van Sódom. Haar hart ging uit naar haar huis en haar bezittingen. Zij kon die dingen maar niet vergeten, omdat haar hart vastzat aan haar aardse goederen.
Ten slotte noemt de kanttekening als vierde zonde haar ondankbaarheid. Wat een voorrecht was haar te beurt gevallen! De engelen hadden haar hand genomen, alsook de handen van Lot en zijn dochters. Die handen hadden hen buiten de stad gebracht, terwijl dat niet was gebeurd met andere inwoners van Sódom. De Heere had onderscheid gemaakt, waar van nature geen onderscheid was. Lots vrouw werd uit de vuurzee gered en had de Heere daarvoor moeten danken. Maar wat deed ze? Ze keek achterom en daaruit bleek haar ondankbaarheid.

Ds. Smytegelt heeft een preek over de woorden uit Lukas 17:32: Gedenkt aan de vrouw van Lot. Hij heeft die preek in Middelburg gehouden toen er een zwaar onweer was geweest en er daarna kermis werd gehouden. Er werd volop gefeest omdat de schepen uit Oost-Indië waren teruggekeerd.
Als dominee Smytegelt het over de zonden van Lots vrouw heeft, spreekt hij over zes zonden. Behalve wat de kanttekening heeft genoemd, spreekt de Middelburgse predikant ook over de zonde van wantrouwen en de zonde van nieuwsgierigheid.
De zonde van wantrouwen bestond hierin dat Lots vrouw twijfelde aan Gods macht om hen te bewaren. Mogelijk heeft zij het oordeel in de verte gehoord en toen bij zichzelf gedacht: ”Zijn we hier wel veilig? Zullen we ook niet door dat zware oordeel worden getroffen?”
Ook heeft zij uit nieuwsgierigheid omgekeken en die zondige nieuwsgierigheid werd gestraft. Zoals later ook de nieuwsgierigheid van de mannen van Beth-Semes werd gestraft toen ze in de ark keken (1 Sam. 6). Terwijl de Heere dat uitdrukkelijk had verboden.
In de preek van ds. Smytegelt legt hij de nadruk op het ”gedenken” aan de vrouw van Lot. Die vrouw heeft ons veel te zeggen. Zij staat daar als een toonbeeld van Gods straf. De predikant wijst ons op de ernstige roepstem die hiervan uitgaat. Hij zegt o.a.: ”Weet je wat die zoutpilarige vrouw ons zegt? Heb de wereld niet lief. (....) Kunnen uw kermissen, uw juwelen en ringen u gelukkig maken? (....) Maken ze u niet zorgeloos? (....) U kunt ook onverwachts sterven. De vrouw van Lot roept u toe: ’Denk aan mij! Ik ging gezond uit Sódom en nu sta ik hier.’ U kunt gezond naar bed gaan en door moordenaars worden omgebracht.”
Ds. Smytegelt wijst vooral op de ernst van ons korte leven. Daarom sprak de Heere Jezus in Lukas 17:32: Gedenkt aan de vrouw van Lot. De kanttekening merkt bij het woord ’gedenken’ op: ”Namelijk opdat gij met uw harten niet te zeer hangt aan de aardse dingen, en naar dezelve omziende gelijk zij deed, gij met haar niet gestraft wordt.”
De Heere wil door de vrouw van Lot ons leren dat we er vooral aan moeten denken dat we een nieuw hart nodig hebben. Daar moet het ons vooral om te doen zijn. Wie onbekeerd verder leeft, verkeert in groot gevaar. Elk ogenblik kan Gods oordeel ons treffen. Zoals het oordeel ook Lots vrouw trof.

(Volgende keer D.V.: 50. Gedenkt aan de vrouw van Lot)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2011

De Wachter Sions | 8 Pagina's

49. Het vreselijke einde van Lots vrouw

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2011

De Wachter Sions | 8 Pagina's