Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over de drempel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over de drempel

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Hé Adjan, Hoe is het? " "O, best. Zo z'n gangetje hè..." Adjan probeert door te lopen omdat wat hem betreft het gesprek hiermee afgedaan is. Zo snel geeft ouderling Janse zich echter niet gewonnen. "Wacht's, ben jij zaterdagavond nogopJeVgeweest? " vraagthij vriendelijk. "Mij niet gezien", reageert Adjan fel, "Ikvoel me daar absoluut niet thuis!" "O, waarom niet? " vraagt Janse. Het pastorale gesprek is begonnen, bij de deur van het verenigingsgebouw. Ouderling Janse heeft net z'n laatste catechisatiegroep laten gaan. Janse was nog even meegelopen naar de uitgang en terwijl hij zich omdraaide liep hij Adjan tegen het lijf. Het is één van de momenten waarop je als jongere met een ambtsdrager in gesprek kunt raken. Dit gesprek kan variëren van een kletspraatje tot een pastoraal gesprek. En hoewel ook 'zomaar een praatje' tussen een ambtsdrager en een jongere heel belangrijk kan zijn, moet het pastorale gesprek met jongeren binnen de christelijke gemeente hoog genoteerd staan.

Jongerenpastoraat binnen de christelijke gemeente

Pastoraat: Wat is dat eigenlijk? Pastoraat betekent zorg. Het is de zorg van de herder-de pastor - die zorgdraagt voor het behoud van zijn schapen. Zielszorg zou je het kunnen noemen. Zielszorg moet er zijn voor de hele kudde, de hele gemeente. Dit betekent pastoraat voor ouderen, jongeren, alleenstaanden, kinderen en gehuwden... Je zou dan kunnen spreken van ouderenpastoraat, jongerenpastoraat, alleenstaandenpastoraat, kinderpastoraat, gehuwdenpastoraat, ... Het mooiste is echter om niet teveel aparte 'belangengroepen' te krijgen en zo het totaal van de gemeente uit het oog te verliezen.

Alle gemeenteleden zijn even belangrijk, maar de zielszorg moet wel aansluiten bij hun eigen omstandigheden. Als je dan ook nog bedenkt dat in veel gemeenten de helft van de leden uit jongeren onder de 20 jaar bestaat, mag je best van jongerenpastoraat spreken. Jongeren zijn de toekomst van de kerk. Daarom moet de kerk in hen investeren.

Allergrootste probleem

De zorg voor jongeren kan heel ver gaan. Als jongere kun je gebukt gaan onder psychische problemen, problemen met je ouders, seksuele problemen en ga zo maar door. Daar moet je met een ambtsdrager zeker over praten.

Deze zorgen kom je in het jongerenpastoraat allemaal tegen, maar uiteindelijk moet in het pastorale gesprek de Bijbel, min of meer letterlijk, opengaan. Anders schiet het z'n doel - het behoud van de ziel - voorbij. Dat betekent natuurlijk niet dat problemen en zorgen niet aan bod komen en er gezocht wordt naar oplossingen.

Vaak zijn dat aanleidingen om ook te spreken over het allergrootste probleem, de zondekloof die er is tussen de Heere en ons. Bij ernstige persoonlijke problemen zul je echter verder moeten zoeken naar professionele hulpverlening, een maatschappelijk werker of een psycholoog bijvoorbeeld.

Van levensbelang

Het woord pastoraat of zielszorg komt niet letterlijk in de Bijbel voor. Toch vinden we verschillende pastorale momenten terug in de Bijbel. De zielszorg van God voor de mensen vinden we in het Oude Testament vaak uitgebeeld door de profeten en in het Nieuwe Testament door de zorg van Christus. De Heere zag het volk van Israël als verstrooide schapen, die geen herder hadden (1 Koningen 22 : 17, Ezechiël 34 : 5 en 8, Zacharia 10:2). God Zelf wilde hun Herder zijn, maar beloofde ook verschillende keren de Messias. Hij zal Zijn kudde weiden gelijk een herder; Hij zal de lammeren in Zijn armen vergaderen, en in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtjes leiden. (Jesaja 40 : 11) De beloofde Herder, de Heere Jezus, was op aarde Pastor op een volmaakte manier. Hij was de goede Herder Die, als Hij de schare zag, met innerlijke ontferming bewogen werd over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, gelijk schapen, die geen herder hebben. (Mattheüs 9 : 36). Zo pastoraal als Jezus was, was nooit iemand voor Hem geweest en zal ook nooit niemand na Hem zijn. Het gesprek met de Samaritaanse vrouw bij de Jakobsbron is misschien wel het mooiste voorbeeld van een pastoraal gesprek in de Bijbel.

Jezus' zorg voor zondaarszielen ging zelfs zover, dat Hij Zijn leven gaf voor de schapen (Johannes 10 : 11). En straks, als Hij terugkomt, zullen alle volken voor Hem vergaderd worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals de

herder de schapen van de bokken scheidt (Mattheüs 25 : 32). Zie je dat pastorale zorg ook jou raakt? Het is zelfs van levensbelang.

Pastorale zorg vindt plaats binnen de kring van de gemeente. De vraag is alleen, door wie? Doordat er tot nu toe steeds over pastor en over herder is gesproken, lijkt het net of het (jongerenpastoraat alleen toebehoort aan de dominee of de ouderling.

Letterlijk genomen is dat misschien wel zo. De nood van ouderen en gezinnen komt in de praktijk veelal bij een ambtsdrager terecht. Bij jongeren ligt dat soms - misschien wel vaak? - anders. De mogelijkheden om meteen ambtsdrager in contact te komen lijken vaak minder dan om met een voorzitter van de JeV of met een leidinggevende van de club te praten. Dat laatste gebeurt ook regelmatig: pastoraat in bredere zin.

Het is fijn wanneer je als jongere merkt dat zo iemand dan het hart van een herder heeft. Het is ook goed als ambtsdragers en jeugdwerkers de zorg voorde jongeren delen. Leidinggevenden in het jeugdwerk mogen best beseffen dat jeugdwerk meer is dan 'alleen' op de verenigingsavond zelf paraat zijn. Ook pastoraal kunnen jeugdwerkers veel voor jongeren betekenen.

Jasje

Als jongere kom je op verschillende manieren in aanraking met jongerenpastoraat. De catechisatie is bijvoorbeeld een vorm van pastoraat. Geen zielszorg 'onder vier ogen' natuurlijk, maar een stukje groepspastoraat. Het kan ook aanleiding zijn tot een pastoraal gesprek. Een opmerking waar meer achter zit, het niet geleerd hebben van de vragen, het nauwelijks aanwezig zijn, het zijn allemaal aanknopingspunten vooreen persoonlijk gesprek. En je hebt bovendien zelf ook de gelegenheid om een pastor aan z'n jasje te trekken.

Huisbezoek is nog zo'n voorbeeld.

Tijdens huisbezoek word je als het goed is aangesproken. Het nadeel van huisbezoek is datje als jongere, zeker vanaf een jaar of veertien, vaak wat moeite hebt om je te uiten in aanwezigheid van ouders, broers en zussen. Maar het kan wel weer een aanleiding zijn om tot een gesprek onder vier ogen te komen: "Kom eens een keer langs, dan zullen we daar eens samen over doorpraten."

Geen drempel

Toch is voor het pastoraat het persoonlijke gesprek nog altijd het beste. De herder moet daarbij het schaap actief opzoeken. Dat is z'n roeping, juist ook voor die jongeren die niets in zielszorg zien. Zij hebben het misschien wel het meeste nodig.

Maar jij kunt als schaap ook zelf de herder opzoeken. Probeer bij problemen of moeilijkheden contact te leggen met een ambtsdrager of jeugdleider die je kent. Natuurlijk is hij of zij druk en ervaar jij misschien een drempel om voor het eerst aan te kloppen. Uit de interviews met dominee G. J. van Aalst en ouderling/jeugdwerker A. van Setten blijkt dat die drempel er helemaal niet hoeft te zijn. Ambtsdragers en jeugdwerkers staan vaak juist open vooreen gesprek met jongeren. Ze zijn tenslotte met jou onderweg. Samen met jou reizen ook zij door de tijd naar de eeuwigheid. Vanuit die gemeenschappelijke basis mag het tot een wederzijds vertrouwen komen. Zij kunnen jouw problemen niet één-twee-drie oplossen. Maar ze kunnen je wel de weg wijzen. Dat is de weg van het Woord en van het gebed. Hopelijk vergaat het je dan net als de Emmaüsgangers, bij wie Jezus Zich voegde en een pastoraal gesprek met hen begon.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2002

Daniel | 35 Pagina's

Over de drempel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2002

Daniel | 35 Pagina's