Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het zaad in de goede aarde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zaad in de goede aarde

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En een ander deel viel in de goede aarde en gaf vrucht (Mattheüs 13:8).

Sober en duidelijk heeft de Heere Jezus aan de schare voorgesteld dat het goede zaad op verschillende manieren verloren kan gaan. Tot drie keer toe was het resultaat teleurstellend - hoe veelbelovend het ook scheen. Is het niet schokkend dat het meeste van Gods Woord vruchteloos blijft? Ook Jesaja moest al klagen: Wie heeft onze prediking geloofd? Wat deed het goede zaad in ons leven? Waren wij bij deze eerste drie? Gelukkig zal de Heere er Zelf voor zorgen dat het niet alles vruchteloos blijft. Ja. Hij heeft beloofd dat Zijn Woord niet ledig tot Hem zal wederkeren. Dit vinden we in het besluit, het hoogtepunt van de gelijkenis. Een ander deel van hetzelfde zaad viel in de goede aarde.

Die goede aarde is het hart dat goed gemaakt is. Het is niet platgetreden, er ligt geen steenrots onder, het is ontdaan van distels. Dit deel van de akker is goed gemaakt door het werk van de landman zelf. Het is opmerkelijk dat we lezen dat het zaad in de goede aarde viel. Deze aarde was dus opengelegd, opengeploegd. Zo is het werk van de Heilige Geest Die plaats maakt, zoals we lezen dat Hij het hart van Lydia opende. Dan worden al onze verhinderingen direct en onwederstandelijk weggenomen. Dit is de inwendige roeping als de Geest Zich aan het Woord paart. Dan wordt een wonderlijke liefde in ons hart uitgestort en gaan we het Woord horen zoals we het nog nooit gehoord hebben.

Naast het horen noemt Jezus hier het verstaan. De akker wordt opengelegd en het zaad zinkt in de diepte waar het zijn verborgen werk doet. Hier staat niet dat het terstond met vreugde ontvangen wordt. Integendeel. het hart wordt diep vernederd en met innerlijke droefheid over de zonde vervuld. Lukas noemt dit een goed en eerlijk hart. God maakt Zijn kinderen oprecht (Psalm 32).

Zulke mensen bewaren het Woord, zegt de gelijkenis. Het heeft hen aangegrepen en laat hen nooit meer los. En vanuit deze diepte brengt het zaad vrucht voort. Wat wordt met deze vrucht bedoeld? De kanttekening noemt als vruchten: et ware geloof en de oprechte liefde. Zie je dus dat het geloof geen voorwaarde tot, maar vrucht is van de genade? Dat geloof heeft oprechte liefde tot God en Zijn Woord. Het is de vereniging met Christus als de enige Zaligmaker buiten Wie het aJles schade en drek leert achten (Filippensen 3:8). Er is nooit zaligmakend geloof buiten de Heere Jezus. Alleen uit Hem vloeit alle genade, gerechtigheid en vrede.

Zoek zoveel mogelijk om het zaad van het Woord te ontvangen. Smeek de Heere door Zijn Geest alle verhinderingen weg te nemen en de akker van je hart open te leggen. Zoek biddend alle distels uit te mogen roeien. Vraag om voor verharding bewaard te worden. Doe je voordeel met de overtuigingen. Wijs de Heere maar op Zijn belofte dat Zijn Woord niet ledig zal wederkeren. Tenslotte spreekt Jezus nog over het verschil in vrucht. Honderdvoud was ongekend veel (Genesis 26:12). De hoeveelheid vrucht is dus verschillend. Zo is het in het geloofswerk van God in het hart van Zijn kinderen ook. De één heeft een klein geloof met veel strijd en twijfel. De ander mag tot een grotere mate van het geloof komen en meer oefeningen in de kennis van de Heere Jezus ontvangen. En leert de Schrift zelf niet dat ook in het leven van een kind van God de ene keer het geloof met veel meer kracht gepaard gaat dan de andere keer? Maar het is alles het goede werk wat de Heere in hun hart begonnen is en wat Hij ook voleindigen zal. En daar komt het voor ieder persoonlijk op aan.

Vragen

ï. Waarom spreekt de Heere Jezus in de gelijkenis eerst drie keer over wat het niet was? Wat heeft ons dat te zeggen?

2. Waarom wordt het hier niet direct met vreugde aangenomen? Wat gebeurt er dan?

3. Wat gebeurt er als het zaad van het Woord in een toebereide aarde valt?

4. Waarom is het zo gelukkig dat het geloof een gave Gods is (Efeze 2:7-9)?

5. Waarom maakt de Heere Jezus onderscheid russen de hoeveelheid vrucht (vers 23)?

6. We kunnen niets aan onze zaligheid doen en we moeten er alles aan doen. Hoe ga jij met dat spanningsveld om?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2007

Daniel | 52 Pagina's

Het zaad in de goede aarde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2007

Daniel | 52 Pagina's