Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VERSLAG BEVESTIGING/INTREDE KANDIDAAT/DS. M. BLOK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VERSLAG BEVESTIGING/INTREDE KANDIDAAT/DS. M. BLOK

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Woensdag 29 augustus was een blijde dag voor onze gemeente vanwege de bevestiging van kandidaat M. Blok tot predikant. De bevestigingsdienst werd geleid door zijn vader ds. L. Blok, die als tekst nam 2 Timótheüs 2:15. ‘Benaarstig u om uzelven Gode beproefd voor te stellen, een arbeider die niet beschaamd wordt, die het Woord der waarheid recht snijdt’.
Het thema van de preek was: “Een vaderlijke onderwijzing aan een beginnende dienaar”. Twee punten: 1e opgewekt tot een heilige ijver en tot een heilige voorzichtigheid en 2e opgewekt tot een heilige bediening.

Paulus schrijft aan zijn geestelijke zoon Timótheüs dat hij niet los is van de zorg van de gemeenten. Zo zijn er dwalingen in de gemeente van Éfeze en woordenstrijd. Hij wekt Timótheüs, als dienaar van Gods Woord op, zich daartegen te verzetten, want anders zal dit tot verwoesting van de gemeente leiden. Hij moet zich verantwoorden voor God aangaande zijn ambt. Dan kan hij niet bestaan in zichzelf, maar alleen in de Zoon van Gods eeuwige liefde. Dat hij mag schuilen bij Hem, Die Zichzelven Gode beproefd heeft voorgesteld en op Golgotha heeft uitgeroepen: ‘Het is volbracht’. De bevestiger wenst zijn zoon toe te mogen dienen vanuit de liefde van Christus. Om dan steeds bij Hem terecht te komen en uit Zijn volheid genade voor genade te mogen ontvangen.
De tweede gedachte bepaalt ons bij de opwekking tot een heilige bediening. Het Woord der waarheid bepaalt ons bij wie de mens was en is geworden door de val in Adam, maar ook bij de rijkdom in Christus, in Wie de waarheid is. Nu heeft een dienaar des Woords de taak om dat Woord der waarheid recht te snijden. Dan is het nodig dat de dienaar mag terechtkomen bij Hem, Die de Weg, de Waarheid en het Leven is. Om wijsheid van Hem te begeren en een uitdeler te mogen zijn van de menigerlei genade Gods.

Vervolgens werd het formulier gelezen waarbij de kandidaat op de gestelde vragen antwoordde met het plechtige ‘Ja, ik van ganser harte’. Daarna volgde de handoplegging door ds. L. Blok, ds. P.D. den Haan, ds. P. Mulder, ds. G.J. van Aalst, ds. G. Clements, ds. J.B. Huisman en ouderling N. Rijstenbil.
Daarna sprak ds. L. Blok zijn zoon hartelijk toe.

In de avonddienst hield ds. M. Blok zijn intredepreek over Kolossenzen 4:3. ‘Biddende meteen ook voor ons, dat God ons de deur des Woords opene, om te spreken de verborgenheid van Christus, om welke ik ook gebonden ben’.
Het thema van de preek was: “Het verzoek van Paulus”. Twee gedachten: 1e waar hij om verzoekt en 2e waarom hij hierom verzoekt.

Paulus stelt de dwalingen aan de orde in de gemeente van Kolosse en waarschuwt dat het aankomt op de openbaring van God in Christus. Aan het geopenbaarde Woord van God wil Hij Zijn Geest paren, Die nodig is om harten te openen. Paulus verzoekt tot gebed in het openbaar en in de binnenkamer. Hij vraagt om voorbede voor zichzelf en voor Gods knechten. Biddende voor ons dat God de deur des Woords opene naar Zijn soeverein welbehagen. In de 2e gedachte sprak hij over de verborgenheid van Christus. Het is nodig die Borg en Middelaar te kennen, door Wiens hand het Goddelijk welbehagen gelukkiglijk zal voortgaan.
Paulus spreekt over de verborgenheid van Christus, dat Hij geopenbaard wordt in Zijn profetische bediening, priesterlijke arbeid en koninklijke regering. Paulus doet verzoek om gedurige voorbede opdat hij de verborgenheden van Christus en Dien gekruisigd vrijmoedig zou mogen spreken. Het is de wens en bede dat de deur van het hart geopend wordt, die van nature gesloten is. Als gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade, wij bidden van Christuswege: ‘Laat u met God verzoenen’.
Na de preek sprak ds. Blok een dankwoord tot zijn vader en andere betrokkenen. Vervolgens werd hij toegesproken door de consulent ds. P.D. den Haan, namens de classis Tholen en de P.S. Zuid, door ds. A. Schreuder namens het curatorium, door student G. Beens namens de Theologische School, door burgemeester G. van de Velde-de Wilde namens de burgerlijke gemeente Tholen, door ds. J. Lohuis namens de plaatselijke kerken en door ouderling A.W. Bazen namens de kerkenraad en de gemeente van Scherpenisse. Aan het einde van de dienst legde ds. Blok voor het eerst als herder en leraar de zegen op de gemeente.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 september 2018

De Saambinder | 20 Pagina's

VERSLAG BEVESTIGING/INTREDE KANDIDAAT/DS. M. BLOK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 september 2018

De Saambinder | 20 Pagina's