+ Meer informatie

Directie Volvo Car wijst akkoord af

Autofabriek wil baas blijven in eigen huis

3 minuten leestijd

HELMOND (ANP) - De raad van bestuur van de Nederlandse autofabriek Volvo Car vreest niet langer baas te zijn in eigen huis als de huidige plannen voor de toekomst van de fabriek door de (nieuwe) aandeelhouders vvforden voortgezet. De raad wil een voorliggende overeenkomst hierover —het zogeheten "company relations agreemenf'— niet ondertekenen. Zo'n akkoord moet volgens eerdere afspraken tussen de (toekomstige) aandeelhouders van Volvo Car voor 1 september worden getekend.

Dit hebben vertegenwoordigers van de vakbonden gisteren meegedeeld na een gesprek met de raad van bestuur van Volvo Car. Zij delen de vrees van de directie van de Nederlandse fabriek dat die in de toekomst een speelbal wordt van de verre aandeelhouders: het Zweedse Volvo-concern en het Japanse Mitsubishi. De bonden missen daarmee voldoende garanties dat de Nederlandse fabriek zelfstandig auto's zal blijven ontwikkelen en niet verwordt tot een assemblagefabriek.

Spookbeeld

De afspraken tussen de (nieuwe) aandeelhouders komen erop neer dat de capaciteit van de Nederlandse fabriek wordt verdubbeld en dat daar in de toekomst niet alleen personenwagens van het merk Volvo, maar ook van het merk Mitsubishi worden gemaakt. Nu bezit de Nederlandse overheid 70 procent van de aandelen en het Zweedse Volvo-concern 30 procent. In de toekomst wordt dat teen derde deel overheid, een derde j Volvo-concern en een derde Mitsubijshi. De overheid kan echter in 1998 ^de resterende aandelen verkopen.

De nieuwe aandelenverhouding zal worden vertaald in nieuwe zeggenschapsverhoudingen en de structuur van de onderneming zal daarbij veranderen. Volvo Car is een structuurvennootschap, waarbij veel macht geconcentreerd is bij de commissarissen. In de toekomst moeten de aandeelhouders meer zeggenschap gaan krijgen. De raad van bestuur van Volvo Car vreest nu voor te weinig bevoegdheden in de toekomst. Het bestuur wil dat het zogeheten company relations agreement duidelijk vastlegt dat de raad van bestuur ook in de toekomst het stuur in handen houdt.

De Unie BLHP en de Industriebond FNV benadrukten eerder deze week in een brief aan minister Andriessen het belang hiervan: „Wanneer er geen document komt, waaraan door de raad van bestuur keiharde rechten ontleend kunnen worden met betrekking tot de positie, de activiteiten en de eigen verantwoordelijkheden, duikt voor ons het spookbeeld weer op van een Volvo Car, platgewalst tussen de belangen van Volvo Zweden en Mitsubishi, zeker na 1988". De bonden missen zekerheid over de opvolger van de serie auto's die Volvo Car nu maakt. Als mogelijk voorbeeld van het aan banden leggen van de raad van bestuur wordt genoemd een dwingende eis om (te dure) Renault-motoren te blijven inbouwen in de Nederlandse auto's. De belangen van de Zweedse aandeelhouder Volvo zijn verstrengeld met die van het Franse Renault-concern.

Slikken

De bonden moesten eerder deze maand al slikken dat de verkoop-activiteiten voor de in Nederland gemaakte Volvo's in de toekomst worden ondergebracht in een aparte „Zweedse" onderneming. Een door de Nederlandse overheid te benoemen commissaris zou echter een vetorecht moeten krijgen bij alle belangrijke beslissingen. Het Volvo-concern blijkt niet met dit laatste te hebben ingestemd. Ter discussie staat nu het sluiten van een jaarlijkse overeenkomst over types, prijzen en aantallen die door de nieuwe bv verkocht zullen gaan worden en een arbitragecommissie die hierop toezicht houdt.

De financiële afspraken zouden niet langer een struikelblok vormen in de besprekingen. Het Japanse Mitsubishi wil als nieuwe aandeelhouder niet opdraaien voor de eventuele verliezen die geleden worden op de huidige serie en zou daarvoor inmiddels de nodige garanties hebben gekregen. Volvo, de Nederlandse overheid en Mitsubishi spraken eerder al af elk 700 miljoen gulden te zullen bijdragen aan een achtergestelde lening van in totaal 2,1 miljard gulden om de uitbreiding van Volvo Car te financieren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.