Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Allahoe akbar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Allahoe akbar

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik vind ‘m heftig, dit Arabische zinnetje. Als ik het lees, als ik het hoor. Niet omdat het iets van de moslims is, maar omdat het zoveel beelden bij me oproept. Een tijd geleden zei het me weinig, maar inmiddels is het voor mij een bekende uitspraak. In gedachten ben ik bij demonstraties op het Tahrirplein in Cairo, bij gijzelingen in Parijs, aanslagen in Brussel, Ankara, Madrid en overal klinkt dit zinnetje. Het is een strijdkreet geworden.
Ik lees in de krant dat er paniek is geweest in Den Haag. Een groep jongeren riep in de tram meerdere keren: “Allahoe akbar”. De hele tram was in rep en roer. Dit is dus het effect. Hoe vaker je deze uitroep hoort, samen met het zien van heftige beelden bij aanslagen, hoe meer je deze uitspraak koppelt aan bloed en geweld. Om angstig van te worden. Dat willen deze moslims uiteindelijk ook bereiken. Paniek en angst…

Ik heb onderzocht wat ‘allahoe akbar’ eigenlijk is. Het is een islamitische belijdenis, het begin van het dagelijks gebed. Het betekent: ‘Allah is groot’ of ‘Allah is groter’. Al eeuwen lang wordt deze Arabische leus dus door moslims gebruikt. Geknield, in de stilte van hun huis, van het gezin of in de moskee. En nu? Een strijdkreet, een overwinningskreet misschien…?

Een belijdenis dus… ‘Allah is groot!’ Hoe vind je het klinken? Jij bent geen moslim, jij gelooft niet in Allah, maar je hangt wel een godsdienst aan waar gebruik wordt gemaakt van belijdenissen. Wat is jouw belijdenis? ‘Ik geloof in God, de Almachtige, Schepper van hemel en van aarde.’ Moslims kunnen hier niet mee instemmen. Want onze belijdenis gaat verder: ‘En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onzen Heere.’ God heeft een Zóón, Jezus Christus. De apostel Johannes schrijft: Die de Zoon heeft, die heeft het leven; die de Zone Gods niet heeft, die heeft het leven niet. Het kan niet ánders! Voor jou niet, voor mij niet.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2016

Daniel | 32 Pagina's

Allahoe akbar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2016

Daniel | 32 Pagina's