Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gaskamer of genade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gaskamer of genade

Moeilijke vragen over de doodstraf

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je herinnert je het vast nog wel: de doodstraf van Saddam Hoessein. Op 30 december 2006 werd hij door de Amerikanen opgehangen. Het bewuste filmpje op YouTube is inmiddels miljoenen keren bekeken. Saddam Hoessein heeft vreselijk huisgehouden in Irak. Terecht dus, dat zo’n bruut de doodstraf krijgt. Maar zo simpel ligt het niet…

Wie in Nederland een zware misdaad pleegt, komt in de gevangenis. Dan volgt er tien, soms twintig jaar celstraf, maar de doodstraf kent Nederland niet. Die is in 1870 afgeschaft. Ook andere Europese landen hebben de doodstraf afgeschaft. Alleen Wit-Rusland vormt hierop een uitzondering. In Afrika en Azië is de doodstraf een normale praktijk. Dat komt door de invloed van de Koran: vergelding is bij moslims belangrijker dan vergeving. De Verenigde Staten van Amerika zijn het enige Westerse land waar de doodstraf nog bestaat.

Afschrikken
Waarom zou je voor de doodstraf zijn? Mensen die voor die straf zijn, zeggen dat de doodstraf afschrikt. Dus als iemand een moord pleegt en daarom de doodstraf krijgt, dan zal dat andere misdadigers die met zulke plannen rondlopen tegenhouden. Andere personen zijn gevaarlijk voor mensen. De Oostenrijker Jozef Fritzl heeft jaren onder de grond gewoond met kinderen die hij kreeg bij zijn dochter. Nu zit deze psychisch gestoorde man in een zwaarbewaakte cel. Maar ooit zal hij weer over straat lopen. En dan? Ook verzacht de doodstraf het lijden van misdadigers. Iemand die een kogel krijgt, heeft een minder zwaar lijden dan een persoon die tientallen jaren in een cel zijn straf uit moet zitten, zeggen voorstanders van de doodstraf.

Onherstelbaar
De tegenstanders van de doodstraf zijn in de meerderheid. Zij vinden de doodstraf veel te zwaar. Iedereen moet volgens hen een kans krijgen gemaakte fouten te verbeteren door in de gevangenis goed gedrag te tonen. Nog erger, wat gebeurt er als de rechtbank zich vergist? Rechters zijn immers ook maar mensen? Als nou de ter dood veroordeelde helemaal geen misdadiger is, maar de schijn tegen heeft? Moeilijke vragen. Het probleem met de doodstraf is dat er na het uitvoeren van de straf geen andere keus meer is. Een fout herstellen kan niet meer…

Door de geschiedenis heen zijn er verschillende vormen van de doodstraf geweest. In de tijd van de Bijbel had je bijvoorbeeld de dood met het zwaard en de steniging. Na de dood van Jezus werden christenen onder de Romeinse keizers vaak op wrede manieren vermoord. Denk maar aan de marteldood in de arena’s, waar christenen werden verscheurd door wilde beesten.

Galg
Van Balthasar Gerards, de moordenaar van Willem van Oranje, is bekend dat hij werd gevierendeeld. Vier paarden trokken zijn armen en benen uit elkaar. De doodstraf is er helaas niet minder wreed om geworden. Denk maar aan de gaskamers in de Tweede Wereldoorlog of aan Amerika, waar misdadigers plaats moeten nemen op de elektrische stoel. Ook het ophangen aan een galg behoort nog niet tot het verleden.

Oude Testament
Wat zegt de Bijbel over de doodstraf? Het Oude Testament is daar heel duidelijk over. Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door de mens vergoten worden; want God heeft de mens naar Zijn beeld gemaakt (Genesis 9: 6). Daar vloeit het achtste gebod uit voort: Gij zult niet doodslaan. Ook in het Nieuwe Testament staan Bijbelteksten die zich uitspreken voor het toepassen van de doodstraf. Denk bijvoorbeeld aan Romeinen 13:Want zij - dat is de regering van een land - is Gods dienares, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zo vrees; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene, die kwaad doet (vers 4). Rechtspreken blijft echter mensenwerk. En mensen kunnen fouten maken.Toepassen van de doodstraf moet dus heel erg zorgvuldig gebeuren. Iemand die de doodstraf krijgt, verliest van het ene op het andere moment zijn genadetijd. God kan ook een moordenaar te machtig worden: de geschiedenis van de moordenaar aan het kruis laat dat zien. Kiezen voor of tegen de doodstraf is erg moeilijk. De Bijbel hanteert daarbij twee lijnen. Aan de ene kant moet er rechtvaardigheid zijn. Zonden moeten gestraft worden. Aan de andere kant barmhartigheid: Een zondaar die oprecht berouw heeft, mag rekenen op vergeving van zonden.

---
Saddam Hoessein
Ze vindt het moeilijk, wel of geen doodstraf. “Ik vind dat een misdadiger er niet te makkelijk af moet komen,” aldus de 13-jarige Annemiek Harbers uit Zwolle. Ze heeft het filmpje van de dood van Saddam Hoessein gezien op Internet, maar stopte al vrij snel met kijken. “Zoiets is niet leuk om te kijken.” De Pieter Zandt-scholiere, die in Kampen vindt een Bijbelse lijn belangrijk als het gaat om het toepassen van de doodstraf. “De Bijbel is het Woord van God, daar moeten we naar luisteren.” Over de verschillende soorten doodstraffen heeft ze eigenlijk nog nooit nagedacht. “Dat een misdadiger moet lijden vind ik terecht, maar het hoeft niet ook weer niet te pijnlijk te zijn. Dat is ook niet eerlijk.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 oktober 2009

Daniel | 36 Pagina's

Gaskamer of genade

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 oktober 2009

Daniel | 36 Pagina's