Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een ernstige aandrang tot zelfonderzoek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een ernstige aandrang tot zelfonderzoek

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en de Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, en gesmaakt hebben het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw, en afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelf de Zoon Gods wederom kruisigen en openlijk te schande maken. Hebr. 6 : 4 en 6.

Tot goed begrip is het nodig dat wij verstaan dat deze woorden getuigen van een ernstig vermaan. Reeds ernstig was het vermaan wat de apostel Paulus schrijft in hoofdstuk 3 : 13: , , Maar vermaant elkander te allen dage, zolang als het heden genaamd wordt, opdat niet iemand uit u verhard worde door de verleiding der zonde". Maar nu komt hij ook te getuigen van vermaan, als hij wijst op mensen, die eens verlicht zijn geweest en afvallig worden. Hebben wij allen een indruk van deze vermaning? Het is toch een eeuwige waarheid, vreselijk is de weg van de aarde naar de hel. Maar nog vreselijker de weg van de hemelpoort naar de hel. Menen in te gaan en niet kunnen. Het is toch waarheid dat Gods Woord ons steeds komt te waarschuwen om ons te onderzoeken of wij waarlijk in het geloof zijn. We moeten een echt geloof bezitten, anders komen wij zeker om. Er zijn in onze dagen zoveel naamchristenen en ook bij na-christenen. Toch is voor velen ons Schriftgedeelte een aanstoot. Gods Woord spreekt toch zo duidelijk dat een kind van God wel diep vallen, maar nooit afvallen kan. De Heere Jezus heeft toch zo klaar en duidelijk gezegd, dat Gods kinderen niet verloren kunnen gaan in der eeuwigheid en dat niemand ze kan rukken uit de hand des Vaders. Hun zaligheid ligt toch vast in het eeuwige welbehagen Gods. Klopt dit wel met dit schriftwoord? Hoe kunnen Gods kinderen bestreden worden met deze vermaning. Ze hebben uit vrije genade de liefde Gods uit de hemel gesmaakt, en nu toch verloren gaan?

Kom, laten wij ons Schriftgedeelte eens nader overdenken. Dan komen we ineens bij de kern der zaak met de vraag: Wie kunnen afvallen? Paulus komt te getuigen van , , die eens verlicht geweest zijn". Denk nu aan de waarschuwende gelijkenis van de wijze en dwaze maagden. De dwaze maagden, zowel als de wijze, hadden brandende en lichtende lampen. Beiden ijveren voor de leer, de belijdenis, Gods Woord en de inzettingen der ouden. Beiden lopen Gods kinderen na en de beste predikanten. Herodes hoorde Johannes de Doper gaarne. Beiden zitten aan de Avondmaalstafel. Wat een licht! Wat een overeenkomst, ze wachten beiden op de bruidegom, ja, ze gaan hem tegemoet. Zo kunnen ware christenen en de naamchristenen uitzien en verlangen naar Christus' wederkomst.

Hoe komt dat? Door de algemene werkingen des Geestes kunnen wij een gevoel hebben van eigen bedorvenheid, kunnen wij onszelf diep veroordelen, en wenen onder de algemene overtuiging van zonden.

Wij hebben toch zo heel duidelijk de voorbeelden in Gods Woord, hoe ver algemene overtuigingen kunnen gaan; denkt b.v. aan Farao, Saul enz. Verstandelijk is het hem duidelijk, dat alleen in Christus de zaligheid gevonden wordt. Hij heeft zelfs enige verlichting van het Evangelie, kan soms spreken van een verandering in zijn leven. Het is juist in onze dagen zo noodzakelijk om te waarschuwen hoe ver het gaan kan met een algemene overtuiging, zonder de waarachtige zaligmakende werkingen. Wat wordt gemist? De ware droefheid naar God. Hij heeft wel een droefheid, maar alleen over de gevolgen van de zonde. Wat mist hij? Ondanks dat hij gaarne praat over de liefde van de Heere Jezus voor zondaren, hij is nog nooit waarlijk zondaar voor God geworden. Daarom zullen er velen zijn, die met de dwaze maagden zullen roepen: , , Heere, Heere, doe ons open", maar het zullen vernemen uit de mond van de hemelse Bruidegom: , , Ik ken u niet".

Bunyan schrijft er van: Toen zag ik dat er ook een weg van de hemel naar de hel is.

Wat is zelfbedrog toch ontzettend. Luistert naar de bazuin des Woords, eer de laatste bazuin vernomen wordt. Het is nog de dag d^r zaligheid. Het is nog niet te laat. Er is een volheid van genade voor een verloren mens. Wat zal het toch ontzettend wezen om te moeten sterven met algemene werkingen des Geestes. Het kan toch zo ver gaan met al onze godsdienstijver en ervaringen.

Wij lezen verder dat wij zelfs de hemelse gaven kunnen smaken zonder de ware bediening van de genade. Nu doelt de apostel hier op, dat er mensen zijn, die in aanraking gekomen zijn met Irct woord van vrije genade, dat ons spreekt van de rijkdom van Christus. De Heere Jezus is toch de gave des Vaders. Hij verwierf de verbondsweldaden voor Zijn uitverkoren kerk en ze worden geschonken aan de voorwerpen van Gods eeuwige liefde. Welnu, door de uitwendige verlichting des Geestes kan de mens zelfs de hemelse gaven smaken. Smaken wil zeggen, er een proef van nemen. Wij spreken van proeven. Maar wij kunnen, na proeven, smaken, het voedsel verwerpen; het niet opeten. Vanzelf dan laat het geen vrucht na. Nooit hebben ze gegeten, maar ze hebben het weggeworpen, waar ze eerst een proef van genomen hebben. Door de algemene verlichting kan een mens over de genade spreken met een overtuiging, dat wij denken: dat is het. Wat is een kenmerk dat het niet waar is? Algemene verlichting geeft meest terstond vreugde, en geen Godsgemis. Ze komen niet tot de ware klacht, dat ze God kwijt zijn. Maar in bijzonder de liefde wordt gemist. De liefde Gods verbreekt, en maakt klein. De liefde Gods maakt de mens waar voor God, en geeft betrekking op Gods deugden. Is dat reeds in uw leven ervaren? Zonder de ware liefde wordt de mens opgeblazen, en krijgt een hoge bespreking lief over gewichtige leerstukken, zonder de ware verootmoediging. Het mocht ons allen brengen tot een waar onderzoek.

De apostel Paulus schrijft zelfs: „en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn". Maar lees dit goed, er staat niet, dat zij de Heilige Geest deelachtig zijn. Zij hebben iets van de Heilige Geest. Het is toch gegrond op de Bijbel dat er in de apostolische tijd vele gaven des geestes waren. Er was een gave des gebeds en der profetie, een gave der barmhartigheid en mededeelzaamheid, een gave der talen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 1965

De Saambinder | 4 Pagina's

Een ernstige aandrang tot zelfonderzoek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 1965

De Saambinder | 4 Pagina's