Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is Uw wil, wat is uw weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is Uw wil, wat is uw weg

Ds. Veenendaal: Zelfs gedachten vallen onder voorzienigheid

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als God alles regeert, kunnen mensen dan wel echt iets beslissen? En hoe maak je als christen keuzes? In dit tweede interview over Gods voorzienigheid spreekt Daniël met ds. J. Veenendaal over deze vragen.“ Iemand hoeft niet altijd een tekst uit de Bijbel te krijgen.”

Wat is de verhouding tussen de voorzienigheid van God en de verantwoordelijkheid van de mens?
“Hoe de voorzienigheid van God met de verantwoordelijkheid van de mens samenhangt, is voor ons verstand altijd verborgen. Dat blijkt uit de geschiedenis van Jozef en zijn broers. Jozef zegt tegen zijn broers: Jullie hadden dat ten kwade gedacht, jullie hadden het doel om mij uit de weg te ruimen. Maar God heeft dat ten goede gedacht. Die beslissing van de broers had een ander doel dan de Heere voorhad, maar de Heere gebruikte het wel. Het ging niet buiten de voorzienigheid van God om. Maar de broers waren voor hun beslissing verantwoordelijk.”

Kan een mens echt beslissen, of is dat schijn?
“Ja, hij kan echt beslissen, maar het gaat nooit buiten de raad van God om. En dat is vaak voor ons verstand verborgen. Stel: iemand wordt ziek. Het kan zo zijn dat de ziekte ontstaan is door eigen schuld. Want als iemand teveel alcohol of drugs gebruikt, dan kunnen daar allerlei ziekten uit voortkomen. Zo iemand heeft dan zelf de beslissing genomen ongezond te leven. Maar in de ziekte zie je duidelijk dat er een oordeel van God in te ontdekken is. Gods voorzienigheid gaat niet alleen over inenten en verzekeren. Dat heeft er alles mee te maken, maar je zou wat dat betreft kunnen zeggen: alles wat uit het geloof niet is, dat is zonde. Gods voorzienigheid omspant het hele dagelijkse leven. De ellende is natuurlijk dat wij mensen God vaak van nature buitensluiten uit het aardse en tijdelijke leven. We denken: God is er alleen voor de ziel en niet voor het lichaam. God is er alleen voor de eeuwigheid en niet voor de tijd. Nee! Een kind des Heeren mag werkelijk vertrouwen dat de Heere er is voor het lichaam, voor de psyche en voor de ziel. En dat is een groot voorrecht als je zo mag leven. Zelf heb ik heel duidelijk Gods leiding ervaren in het leren kennen van mijn vrouw. Ik ben krachtdadig uit de sportwereld getrokken. Daarna was het mijn begeerte dat ik zou mogen trouwen met een meisje dat de Heere vreesde. De Heere heeft mij zo’n vrouw gegeven. Niet uit de eigen kerk of de vriendenkring. Nee, ik werd geleid naar Den Haag, terwijl ik in Driebergen- Rijssenburg woonde. Dat was een hele afstand, zeker in die tijd! Daarom zeg ik ook vaak vanaf de kansel: ‘Jongens en meisjes, als je een partner begeert, vraag het toch aan de Heere. En als de Heere die geeft, dan heb je de beste’.”

Jongeren staan voor veel keuzes. Hoe kunnen ze dat doen in afhankelijkheid van God?
“Bidden. Want er staat niet voor niets: Ken Hem in al uw wegen en Híj zal uw paden recht maken. Een voorbeeld: mijn dochter wilde personeelsfunctionaris worden. Ze had voor de opleiding twee keuzes: het Hoornbeek in Amersfoort en een openbaar college in Leiden. Toen zei ze: ‘Pa, ik kan naar het Hoornbeek gaan, maar dat kost me vanuit Katwijk aan Zee meer dan vier uur reizen. En Leiden is vlak bij’. Ik zei: ‘Weet je wat, laten we afspreken dat jij het voor de Heere neerlegt in het gebed. En als je het weet kom je bij me terug.’ Na twee weken kwam ze naar me toe en zei: ‘Ik ga naar Leiden’. ‘Dan praten we nergens meer over’, zei ik. ‘Jij gaat naar Leiden’. In haar klas was ze de enige die lang haar had en een rok droeg. Maar ze heeft nooit ofte nimmer één negatieve opmerking daarover gehad. Ze hebben haar gerespecteerd en ze heeft ook goede gesprekken gehad en goede lectuur uitgedeeld. Toen heb ik gezien dat de Heere Zijn zegen aan die keuze, die ze biddend gemaakt had, heeft gegeven. Wilhelmus à Brakel wijst erop dat de Heere zelf zo op het gebed aandringt: ‘Als ge nog een kind zijt, bidt dan als een kind. Zijt ge een man, bidt dan als een man. Zelfs het kirren van een duif en het piepen van een zwaluw hoort Hij.’ Als we bidden, moeten we wel vragen: is het overeenkomstig Uw raad? Wat is Uw wil, wat is Uw weg? We noemen dat wel eens van ons afbidden. Dus niet naar ons toebidden. En dat gebed is in Gods voorzienigheid opgenomen. Dat beleeft het geloof.”

Maar hoe weet je wat je doen moet? Jongeren zeggen weleens: kreeg ik maar een briefje uit de hemel…
“God spreekt door woorden en door daden. Iemand hoeft niet altijd een tekst uit de Bijbel te krijgen. Iemand die ik kende, werd gekozen als ouderling. Hij zag er naar uit dat de Heere met een tekst duidelijk wilde maken dat hij dat mocht aannemen. En hij kreeg geen tekst. Toen ging hij naar een oude christen toe. Die zei tegen hem: ‘Nu moet je daar niet op blijven wachten. Je moet onderzoeken of de Heere je in liefde aan deze gemeente verbindt, zodat je er niet meer los van kunt komen.’ En dat gebeurde. Die man kreeg zoveel liefde voor die gemeente en voor de jongeren dat hij er niet meer los van kon komen. Maar hij kreeg geen tekst. En dat kan een jongere ook meemaken.”

Hoe blijkt dat iemand de goede keus gemaakt heeft?
“Dat blijkt uit de vrucht en de leiding die je achteraf mag waarnemen. En soms ook vooraf als de Heere heel helder vanuit Zijn woord je duidelijk maakt: dit is de juiste weg.”

Soms wordt wel gezegd dat mensen door een bepaalde keuze te maken tegen Gods voorzienigheid ingaan.
“Dat kun je niet zeggen. Het is niet mogelijk dat de mens iets beslist of uitvoert dat buiten God zou omgaan. Zelfs de opkomst van onze gedachten en begeerten vallen onder de voorzienigheid, net zoals Zijn besluit en de uitvoering daarvan. Het punt waar het om gaat, is dit: al gaat het niet buiten de voorzienigheid van God om – Is er een kwaad in de stad dat de Heere niet doet? – dat betekent niet dat het naar Gods wil is. Dat is iets anders. Dan gaat het in tegen Gods norm, tegen Gods geboden. Maar het gaat niet buiten Zijn voorzienigheid om. De mens is verantwoordelijk voor wat hij doet. Als het niet beantwoordt aan de norm van Gods wet, dan zondig je. Het is niet zo dat iemand die onbekeerd is niet bij een bepaalde beslissing de Heere mag smeken of hij de juiste beslissing neemt. In Psalm 55 staat: Roep Mij aan in de dag der benauwdheid en Ik zal er u uithelpen en gij zult Mij eren. Dat geldt voor iedereen. Als je in benauwdheid bent mag je de Heere aanroepen. En er zijn onbekeerde mensen die duidelijk kunnen zeggen: Ik heb de leiding van de Heere ervaren. Maar als je dan ervaren hebt dat de Heere je wil helpen in de uiterlijke dingen, dan zou je des te meer vrijmoedigheid moeten hebben om de Heere aan te roepen en te bidden: Heere wilt u dat stenen hart bij mij wegnemen en een vlesen hart geven?”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2008

Daniel | 32 Pagina's

Wat is Uw wil, wat is uw weg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2008

Daniel | 32 Pagina's