Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Fiat Marea 1.6 SX 4d - Nissan Primera 1.6 GX 5d

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Fiat Marea 1.6 SX 4d - Nissan Primera 1.6 GX 5d

Mooie Marea en prima Primera

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij het ontwerpen van de twee testauto's zijn de beide fabrikanten van totaal verschillende filosofieën uitgegaan. Bij de Marea heeft men duidelijk een oogstrelend klassiek design voor ogen gehad. De Primera moest een toonaangevend weggedrag hebben. Welke concept kan ons het meest bekoren?

Zowel van de Marea als de Primera zijn tal van uitvoeringen leverbaar. De Marea kan naast de hier geteste sedan ook geleverd worden als stationwagon, die bij Fiat Weekend genoemd wordt. De Primera wordt behalve als hatchback ook als sedan geleverd. Een stationwagon is er ook nog, maar die is van de vorige generatie Primera's.
Onder de motorkap heerst eenduidigheid. Beide testauto's zijn namelijk uitgerust met een 1.6 16v motor. In de Marea levert die 103 pk. In feite is het dezelfde motor die we destijds in de Brava getest hebben. Opvallend genoeg is de Marea sneller dan de 90 kg lichtere Brava. In 10,7 seconden zit hij vanuit stilstand op de honderd en de topsnelheid is met 185 km/h gelijk aan die van de Brava.
De Primera doet daar niet veel voor onder. De acceleratie vanuit stilstand naar honderd doet hij in elftellen, wat een volle seconde sneller is dan de fabrikant opgeeft. De topsnelheid is met 180 km/h wat lager dan die van de Marea. Beide motoren zijn betrekkelijk stil en de verbruikcijfers van één op 12,5 en 12,4 voor respectievelijk de Marea en de Primera zijn keurig. De Marea schakelt voortreffelijk en de koppeling grijpt netjes aan. De Primera schakelt wat minder. Niet slecht, maar als je net uit de Marea bent gestapt, voelt alles wat stugger aan. De koppehng is echter perfect. Hij is licht te bedienen en heeft een nauwkeurig te bepalen aangrijpingspunt.

Onderscheid
Nu zijn we op het punt gekomen waarbij het onderscheid van beide auto naar voren moet komen, namelijk het weggedrag.
Het onderstel van de Marea is identiek aan dat van de Brava. De laatste werd toentertijd beoordeeld als een dynamisch karretje. De Marea is dat in wat mindere mate. Dit wordt veroorzaakt door de wat zachtere vering en de (te) lichte besturing. Daarbij moet men natuurlijk wel in het achterhoofd houden dat deze auto voor een andere doelgroep gemaakt is. Al met al geen slecht onderstel, maar het kan beter.
Dit bewijst Nissan met de Primera. Bij de ontwikkeling van deze auto zijn de toppers in het segment als voorbeeld genomen, namelijk de Peugeot 406 en de Ford Mondeo. Nissan heeft zijn Primera dan ook in hetzelfde gebied getest als Peugeot: de Franse Elzas. Bovendien zijn er vele tests uitgevoerd op bekende circuits zoals de Nürburgring. Dit heeft zijn uitwerking niet gemist. Het niveau van de 406 haalt hij nog net niet, maar hij behoort absoluut tot de top in zijn klasse. De hulp van de stuurbekrachtiging is perfect, oneffenheden worden netjes opgenomen, de auto helt weinig over, kortom allemaal positieve elementen. Wat weggedrag betreft dus een absolute aanrader.

Fraai of ruim
Ook bij het betreden van het interieur worden de verschillen direct duidelijk. Het interieur van de Marea beschikt over nagenoeg hetzelfde fraaie interieur als de Brava. De gebruikte materialen zijn alleen (nog) mooier. Op zich een bekend dashboard, maar nog steeds een van de mooiste in zijn klasse. Het ruimteaanbod is voor voldoende, maar achterin verwacht je meer. De korte wielbasis zorgt ervoor dat de beenruimte achterin niet over houdt. De overige ruimte is voldoende, maar het houdt niet over.
De Primera is een aantal maatjes groter. Hij is ruimer dan zijn voorganger en het is voor- en achterin goed toeven. Het rijden in de Primera is erg prettig vanwege de uitstekende ergonomie. Stuur en pedalen staan op de juiste plaats en de stoelen en het stuur zijn prima in te stellen. Jammer dat Nissan niet iets meer werk van het interieur gemaakt heeft. Het dashboard is wel strak en goed afleesbaar, maar er is werkelijk geen enkel aardig designerslijntje te zien. Gelukkig is dat het enige commentaar dat we hebben. Ten slotte beschikken beide auto's over een zeer royale kofferbak.

Airco
Ondanks dat de Marea 1.6 SX de goedkoopste uitvoering is, zit hij vrij goed in de spulletjes. Als eerste vallen de elektrisch bedienbare portierruiten op. Verder beschikt de auto over een toerenteller, centrale portiervergrendeling, een in delen neerklapbare achterbank, stuurbekrachtiging, startblokkering, derde remlicht, een in hoogte verstelbaar airbagstuur en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Behalve de elektrisch bedienbare portierruiten heeft de Nissan Primera 1.6 GX al deze dingen ook, maar daarbij is hij uitgerust met airconditoning.

Conclusie
Het is natuurlijk leuk dat beide auto's een rijke standaarduitrusting hebben, maar het is belangrijker om te weten wat voor prijskaartje daaraan hangt. Nu, de Marea kost zoals hij hier getest is ƒ 34.950,- en dat is een scherpe aanbieding. Hij mag dan wel wat minder ruim zijn dan de Primera, maar het is toch zeker geen auto waar je slecht mee af bent. Hoewel? Om op een vergelijkbaar prijsniveau te komen had ik in eerste instantie een Marea met 1.8 liter motor met ELX uitrustingsniveau die f 38.950 kost, maar deze moest ik voortijdig weer inleveren omdat een bout van een motorsteun lostrilde... De Primera kost als vijfdeurs hatchback in GX uitvoering / 39.296,-. Wie voor de sedan kiest is / 800,- goedkoper uit. Daarvoor krijg je een uitstekend rijdende auto met een behoorlijke ruimte. Toch maar kiezen voor de Primera dus, alleen: Nissan..., volgende keer graag een Primera die ook qua uitstraling inspireert!i< />

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 december 1996

Terdege | 80 Pagina's

Fiat Marea 1.6 SX 4d - Nissan Primera 1.6 GX 5d

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 december 1996

Terdege | 80 Pagina's