Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zending in Rhodesia

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zending in Rhodesia

Kleine radertjes

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als er op het zendingsveld eens een.... ja, hier zou wel veel ingevuld kunnen worden! Als de rondtrekkende zendelingen eens een behoorlijke auto hadden! Als er eens een goed ingericht ziekenhuis was! Als er eens goede en voldoende instrumenten waren! Als de wegen overal heen eenS prima in orde waren!

Als, als .... Wensen zijn er genoeg, maar helaas, er moet geroeid worden met de riemen, die voorhanden zijn.

Als de helft van de vele wensen eens vervuld werd! De helft nog maar, wat zou dat het werk verlichten. Maar dat is juist de grote moeilijkheid: met primitieve middelen moet gewerkt worden en onder moeilijke omstandigheden.

Laten we de vele wensen even op zij zetten en het nu maar over één wens hebben: de auto! Dat hebben we wel kunnen begrijpen, toen we het vorige keer hadden over de reperatie van de Chevrolet '38.

Het kwam zo: Begin mei van het vorig jaar werd Van Woerden 's morgens om zes uur al geroepen om bij een patiënt te komen, die de hele nacht al neusbloeding had gehad. De weg er heen was allesbehalve geriefelijk; het was een sledepad, waarlangs aan beide zijden hoog gras groeide. Dat is nu wel niet zó erg, maar je weet nooit, wat er onder het gras verborgen zit, omdat je het niet kan zien. En hier was zo een verraderlijke „klip". Een boomstronk, verborgen in het gras, maakte dat er ineens een knarsend geluid hoorbaar werd. Dadelijk werd geremd, maar toen was het al gebeurd: de as en de stuurstangen waren verbogen, een veer was gebroken, zodat niet verder gereden kon worden.

Dan maar eerst verder te voet naar de patiënt. Die auto zou straks wel onder handen genomen worden.

Voor de patiënt was het meer dan tijd dat de dokter kwam. Als die bloeding nog wat langer geduurd had, zou het ongetwijfeld dodelijk geweest zijn. Met behulp van een catheter stopte Van Woerden de voorste en achterste neusholte. Het was niet gemakkelijk, maar het lukte, de bloeding hield op en een mensenleven was gered.

Wanneer men weet, dat we het middel mogen zijn tot verlenging van een mensenleven, dan weegt een beschadigde auto niet zó zwaar.

Toch moest er iets aan de wagen gedaan worden. Alleen kon de dokter er niet zo veel aan doen. Gelukkig was er een negersmid, die een handje zou uitsteken. Die smid was een flinke vakman. Op ongelofelijk bekwame wijze maakte hij de stuurinrichting in orde en kreeg hij de verbogen stangen weer recht. Jammer was, dat de reminrichting, die ook was gebroken, niet gerepareerd kon worden. De wagen was wel rijwaardig, maar remmen zou er niet bij kunnen zijn.

Zo moest Van Woerden dan zonder remmen naar de stad Bullawayo rijden. Dat was geen kleine inspanning. De afstand bedroeg zowat 160 km. Zonder ongelukken kwam hij met het „oude beest" in een garage te Bullawayo.

Daar hebben we hem de vorige keer al ontmoet, toen we niet goed wisten, hoe hij daar terecht was gekomen. Enkele dagen werden daar doorgebracht met niets-doen. Misschien wel goed: een ongezochte vakantie na een voortdurend intouw-zijn.

Als er.... en ja, daar hebben we het weer: als er geld was geweest, dan was de auto opgeruimd en een nieuwe aangeschaft.

De zendingsmensen in Rhodesia hebben geen prachtige slee nodig, maar wel een practisch voertuig, een wagen, die juist geschikt is voor het terrein waar gewerkt moet worden. Zo'n geschikt voertuig is de zogenaamde „landrover", een soort jeep, die niet alleen op het land, maar ook in het water gebruikt kan worden. Dat laatste weten we nog wel, toen verteld werd, hoe rivieren overgestoken moeten worden.

De landrover behoort tot de vele wensen; de Chevrolet moet zijn kost nog verdienen.

Men zal zich misschien afvragen: „Wat heeft zo'n autogeschiedenis nu met de zending te maken? Zijn er geen betere, belangrijker dingen te vertellen? Om twee redenen is het er tussen gelast, en wel in de eerste plaats, om ons een idee te geven, wat er op een zendingsveld gedaan moet worden. Het is niet dag-in dag-uit preken en onderwijzen en de Weg des levens aanwijzen. Om daartoe te komen moeten vele andere werkzaamheden worden verricht; er zijn zo vele radertjes in het grote raderwerk van de zending, clie onmisbaar zijn voor het geheel. Daartoe behoort zeer zeker ook cle medische zending, waarover al meer is gesproken. Een zeer voornaam onderdeel is ook het onderwijs op cle scholen, waarop ook al meer dan eens cle nadruk is gelegd.

In de tweede plaats is het nuttig iets te vertellen over een oude auto, om enigszins aan cle weet te komen, dat cle zending heel veel geld nodig heeft om behoorlijk te kunnen werken. Er wordt zo veel geld versmeten aan onnutte dingen. Elk dubbeltje voor de zending kan zijn nut doen. Het is ook een radertje, al is het heel klein, dat toch niet kan worden gemist. En wat zou het groot zijn, wanneer door zo'n kleine munt meegewerkt werd aan de komst van Gods Koninkrijk in de rimboe!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 oktober 1959

Daniel | 8 Pagina's

Zending in Rhodesia

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 oktober 1959

Daniel | 8 Pagina's