Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vluchtelingen: TOELATEN OF NIET?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vluchtelingen: TOELATEN OF NIET?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Veel christelijke en reformatorisch scholen worstelen met de vluchtelingenproblematiek. Wel of geen vluchtelingen toelaten? Hoe kun je iets betekenen voor vluchtelingen en ook recht doen aan het doel van de school? Jarno Lindenholz, directeur van de Koelmanschool in Gorinchem, en Cees van Koeveringe, directeur van de Calvijnschool in Leerdam, over hun ervaringen. Twee gesprekken met meer vragen dan antwoorden.

JARNO LINDENHOLZ:

‘Het moet geen splijtzwam worden’

Hoe is de Koelmanschool betrokken geraakt bij het vluchtelingenvraagstuk?

‘De gemeente Gorinchem heeft een noodopvang voor 300 vluchtelingen gerealiseerd. De onderwijsbesturen in Gorinchem hebben van meet af aan nagedacht over een onderwijsaanbod voor de vluchtelingenkinderen. Ook de Koelmanschool heeft uitgesproken in principe bereid te zijn om te helpen vluchtelingenkinderen onderwijs te geven. Denk aan het beschikbaar stellen van schriften, pennen en meubilair en het zoeken naar geschikt personeel. Dat is wat anders dan toelaten tot de school.’

Waarom niet toelaten tot de school?

‘We hebben daar met het bestuur goed over nagedacht. Onze primaire taak is te zorgen voor de huidige leerlingen. We hebben een duidelijke doelgroep. Daarnaast hebben we de gevoelens in onze achterban gepeild. Het toelaten van vluchtelingenkinderen moet geen splijtzwam worden. Belangrijkste reden is dat we een consistent toelatingsbeleid moeten voeren. Met het oog op de toekomst mogen we geen uitzonderingen maken. Daarnaast willen we als school wel barmhartigheid tonen en zien we ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.’

Wat gebeurt er op dit moment concreet?

‘De eerste leerlingen zouden rond de kerstvakantie arriveren. De verwachting is dat we op korte termijn meubilair moeten leveren. Daarnaast hebben docenten uit ons netwerk informatiebijeenkomsten bijgewoond om mogelijk ook een bijdrage te kunnen leveren in het lesgeven. Er doen op dit moment geen leerkrachten van onze school mee.’

Wat is uw advies aan andere scholen die hiermee te maken krijgen?

‘Laat je niet overvallen. Schuif vanaf het begin aan bij de gemeente en praat mee. Geef proactief aan wat de school te bieden heeft. Maar maak daarnaast ook duidelijk waar je voor staat. Onze ervaring is dat er respect getoond wordt voor de eigen standpunten. Het heeft tevens ook tot goede gesprekken geleid in het bestuur. Er zijn discussies gevoerd over wat de primaire taak is en wat we kunnen betekenen voor de naaste in nood. Dan heb je het echt over de kern.’


CEES VAN KOEVERINGE:

‘Op onze school hebben we nog geen standpunt’

Hoe is de Calvijnschool betrokken geraakt bij de vluchtelingenproblematiek?

‘Er is in Leerdam een crisisopvang geweest. Daar zijn veertig vluchtelingen opgevangen, maar die zijn naar Gorinchem gegaan. Daarvoor speelde al de situatie rond gezinnen die zitten te wachten op een verblijfsvergunning. De kinderen van die gezinnen zouden verdeeld over Leerdam worden geplaatst. Over deze kwesties werd gesproken op het overleg tussen gemeente en de plaatselijke schoolbesturen. Er is afgesproken dat als er gezinnen zijn, dan willen we dat daar clustering voor is, wat betekent dat ze samen met kinderen van andere gezinnen bij elkaar in één klas worden gezet. Dan kan er echt gerichte aandacht voor zijn. Alle scholen in Leerdam staan achter deze lijn.’

Is het toelaten van vluchtelingkinderen een discussie bij u op school?

‘We hebben van alle levensbeschouwelijke stromingen scholen in Leerdam, tot en met islamitisch aan toe, dus als er een vraag komt, wordt gekeken bij welke school dit gezin zou passen. Over het toelaten van vluchtelingkinderen op onze school hebben we nog geen standpunt. Daarover vindt binnenkort in het bestuur weer een bespreking plaats. Nu al is het zo dat we altijd een gesprek aangaan met nieuwe ouders. Onlangs heb ik nog een gesprek met een Spaans, katholiek gezin gehad. Ik heb erop gewezen dat een kind bij toelating aan alles dient deel te nemen op school, zoals het leren van psalmvers, de catechismus en onze manier van kleden. Dat gezin heeft toen besloten om het kind niet aan te melden.’

Wat gebeurt er op dit moment concreet?

‘Niet zo veel. We hebben nu niet te maken met vluchtelingen. Het is wel onderwerp van gesprek bij de gemeente, en ik informeer mijn bestuur ook heel grondig na ieder overleg. Ook heb ik bijvoorbeeld een e-mailadres aan ouders doorgegeven waar mensen zich konden aanmelden als vrijwilliger om vluchtelingen te helpen.’ Wat is uw advies aan andere scholen die hiermee te maken krijgen?

‘Laat je goed informeren en gebruik daarvoor je hele netwerk. Trek als bestuur en directie echt gezamenlijk op. Het gevaar in dit probleem is dat als je het lang voor je uit blijft schuiven, je dan geen visie ontwikkelt. Informeer je personeel tijdig, sommigen vinden het mooi om iets te betekenen, anderen zien ook de gevaren. Betrek ook de kerken uit de achterban bij je overwegingen. Je kunt geen dingen los van hen gaan doen.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Vluchtelingen: TOELATEN OF NIET?

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's