Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE EREDIENST

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE EREDIENST

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een auto stopt. Hij zit vol. Een meneer stapt uit: „Jongens, weten jullie waar de jachthaven is? " Arie weet het. Hij vertelt het. De meneer bedankt en rijdt weg. Arie en Bert lopen door. Het is zondag. Ze zijn op weg naar de kerk. Ze hebben allebei in een jongenskamp gezeten en daarom logeert Bert nu bij Arie. Bert komt uit een klein dorp. Hij praat dialekt. Arie probeert het na te doen, maar dat lukt niet zo best. Ze lopen langs een drukke weg. Er rijden steeds auto's voorbij met een boot er op.

Bert zegt: „Hier gaan ook veel mensen niet naar de kerk. Bij ons in het dorp zie je in iedere straat mensen naar de kerk gaan. Dat is hier niet." Even later begint de klok te luiden. Ze zijn er al bijna. Arie en Bert gaan naar binnen. Bert zegt: „Jöh, wat een mooie kerk hebben jullie en wat een mooi orgel." Arie knikt.

Zoals die twee jongens gaan ook wij iedere zondag naar de kerk. Als we binnen komen speelt het orgel. Dat klinkt soms erg mooi. Bij jou in de kerk zijn er misschien mooie gebrandschilderde ramen of een heel mooie preekstoel. Maar wat is het belangrijkste in de kerk? De BIJBEL. Daarom ligt er in iedere kerk een Statenbijbel op de preekstoel. Dan kan iedereen het Woord van God zien. Dan kun je erbij denken: daar gaat het om in de eredienst. Eredienst? Zo noem je een kerkdienst ook. Dat betekent: God dienen,

eren. Als het tijd is komt de dominee binnen met de kerkeraad. De gemeente gaat bidden. De dominee klimt op de preekstoel. Hij is een dienaar van de Heere. Hij moet de Woorden van God tegen de mensen zeggen. Dat noem je preken. Dan begint de dominee met het votum: „Onze hulp is in de Naam des Heeren, Die hemel en aarde gemaakt heeft, enz." De Heere wil voor ons zorgen. Hij, Die hemel en aarde heeft gemaakt. Al die sterren. Ze staan zo verschrikkelijk ver van ons vandaan. En de zon. En al die prachtige bloemen. En bergen. En zeeën. Als je daaraan denkt kun je begrijpen waarom je vader en je moeder toen je klein was altijd zeiden: „Eerbiedig". Bij het praten tegen zo'n God (bidden). Bij het lezen uit de Bijbel.

Na het votum komt de groet. Zo noem je dat. Als wij elkaar ontmoeten groeten we elkaar ook. Dan zeg je b.v. „hallo". De dominee groet ons namens de Heere.

„Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van Jezus Christus Gods Zoon, in de gemeenschap van de Heilige Geest". „Genade zij u". Genade betekent: vergeving. Daar zou je helemaal verwonderd van worden. De Heere heeft de hele week voor ons gezorgd. Eten, drinken, kleren. Iedere dag liet Hij het ons zeggen (soms op school en thuis): „Bekeer je. Ik heb Mijn Zoon gezonden tot vergeving". De afgelopen week. Hebben wij God lief gehad boven alles? Of hebben wij daar niet zo vaak aan gedacht? In de Bijbel staat dat de Heere heeft gekeken naar alle mensen om te zien of er iemand goed was. Dan maakt het niet uit of je er leuker uit ziet of beter kunt leren. De Heere kijkt naar je hart. Waren er zulke mensen? Duizend of honderd of misschien tien? Nee, er is niemand die goed doet. Tegen zulke jongens en meisjes en volwassenen zegt God: „Genade zij u en vrede".

Na het votum en de groet ga je zingen. Vroeger was er een voorzanger in een gemeente waar ze geen orgel hadden. Misschien heb je dat wel eens gehoord van je oma of opa. De voorzanger zette de regel in. Soms zakte de gemeente tijdens het zingen zodat ze niet verder konden en opnieuw moesten beginnen. Gelukkig zijn er nu mooie orgels. Het orgel is bedoeld om God er door te eren.

Op zondagmorgen zegt de Heere in de Wet tegen je hoe je iedere dag moet leven. Van catechisatie weet je ook de samenvatting: „God lief hebben boven alles en je naaste als jezelf". Voor het woord „lief hebben" zou je ook kunnen zeggen „dienen". Dus dienen van God; de dominee, de ouderling; je leraars (ook die onsympathieke); je klasgenoten. Dat is moeilijk. Zeg maar onmogelijk. Maar de Heere Jezus is gekomen om zondaren te veranderen, te vernieuwen. Nu is de schriftlezing aan de beurt. (Ligt je Bijbeltje al open bij het te lezen hoofdstuk? ) De dominee, kerkeraad, kinderen, jongelui en volwassenen luisteren samen naar de woorden van God.

In het gebed smeekt de dominee om de zegen van de Heere en om vergeving.

Waarom moet je eigenlijk je ogen dicht doen? Als je nadenkt weet je het antwoord: dan kun je veel beter meebidden. Je wordt niet afgeleid. En omdat we tegen de Heere praten en niet tegen een mens, doen we ook anders. We vouwen onze handen. Na het zingen en de kollekte komt de preek. De dominee gaat een stukje van de Bijbel uitleggen. Hij gaat vertellen dat de Heere Jezus gekomen is om te zoeken en zalig te maken dat verloren is.

Na het dankgebed zingen we nog en daarna ontvangen we de zegen.

Vragen en opmerkingen

Er is nog veel meer te zeggen. Over de kerkeraad. Hun taken. Over het vele werk. dat ook de koster heeft te doen. Misschien kun je er op de vereniging over praten. Jullie zouden ook een preekbespreking kunnen houden over de preek van afgelopen zondag. Je zou kunnen vragen of de dominee daarvoor een keer komt (eventueel aan de hand van door de dominee gemaakte vragen).

VRAGEN:

1. Noem een paar lofpsalmen; boetepsalmen en psalmen waarin het over Christus gaat.

2. Geld voor de kollekte, moet dat altijd van je vader en moeder komen of zou het goed zijn als

3. Jij ziet op zondag ook we! eens mensen uit gaan. Naar het strand of zo. Die mensen zouden je ook iets van jezelf gaf?

kunnen denken. In de kerk zitten? Daar is niks aan. Ik wil genieten. Wat denk je? Zou het blij zijn van David niet veel dieper zijn toen hij huppelde omdat de ark terug kwam in Jeruzalem? „Blij zijn in de Heere" is de grootste blijdschap die er bestaat. Dat kan er zelfs zijn als er nare dingen gebeuren. Noem met elkaar maar eens voorbeelden uit de Bijbel.

N.B.: In de tweede Mivo —16 bundel is een schets opgenomen over de eredienst. Deze is verkrijgbaar bij het bondscentrum.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1977

Daniel | 20 Pagina's

DE EREDIENST

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 1977

Daniel | 20 Pagina's