+ Meer informatie

Utrecht vraagt snelle aanleg Randstadspoor

Ook gemeenten moeten meewerken

2 minuten leestijd

UTRECHT - De provincie Utrecht gaat er bij het Rijk op aandringen om het Randstadspoor sneller aan te leggen dan nu is gepland (2005-2010). Bovendien moeten de betrokken gemeenten bestaande "planologische belemmeringen" voor deze railverbinding snel uit de weg ruimen.

Provinciale Staten hebben deze wens gisteravond unaniem uitgesproken via een door het CDA ingediende motie. Dat gebeurde tijdens de behandeling van de kadernota, de beleidsvoornemens voor 2001. Verkeer en openbaar vervoer vormden daarin de belangrijkste discussieonderdelen.

Hoewel in het mobiliteitspakket van de minister is vastgelegd dat er flink wat rijksgeld wordt gereserveerd voor het Randstadspoor (725 miljoen), vindt de provincie dat de aanleg daarvan te lang op zich laat wachten. Ondertussen ontwikkelen de Vinex-locaties zich, zoals Leidsche Rijn, terwijl het openbaar vervoer daarbij achterblijft. Randstadspoor moet daarom sneller worden aangelegd, aldus PS.

De fracties vinden het vreemd dat er op dat terrein nog vrijwel niets bere ikt is, ondanks de bereidheid van de provincie om 7 miljoen gulden vooruit te betalen in de bouwkosten van het spoor. En daarom wordt tegelijkertijd een beroep op de betrokken gemeenten gedaan om planologische bezwaren uit de weg te ruimen. Want dat zijn volgens minister Netelenbos de grootste hindernissen voor een versnelde aanleg van het Randstadspoor.

Een aangezien Utrecht toch geld genoeg heeft, wordt er ook een stimuleringsfonds voor het openbaar vervoer in het leven geroepen. Deze wens van GroenLinks kreeg gisteren de steun van vrijwel alle fracties, uitgezonderd de VVD. Volgens die laatste partij is het financieren van het OV een rijkstaak en draait de provincie op deze wijze op voor de bezuinigingen vanuit Den Haag.

Vrijwel geen steun was er voor het voorstel van de VVD om de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting met 2 centen te verlagen. Volgens de liberalen blijkt de opbrengst daarvan ieder jaar steeds hoger dan verwacht en wordt het daarom tijd om de "zwaarbelaste automobilist" eens wat geld van terug te geven. Alleen de SGP was het daar van harte mee eens.

Flitspalen

Nog minder succes hadden de Inwonerspartijen met het voorstel om Utrecht vol te bouwen met flitspalen, om daarmee meer snelheidsovertreders te kunnen pakken. Het ging daarbij om ongeveer 1000 camera-units voor een bedrag van 40 miljoen gulden. De enige voorstander van dit voorstel was het statenlid van de Inwonerspartijen zelf. De andere fracties vonden het plan "een te eenzijdige aanpak", "te veel geld" of gewoon "landschapsvervuiling."

Volgens de SP'er Jansen zouden Provinciale Staten hierin het goede voorbeeld kunnen geven, door vrijwillig hun -indien aanwezig- radardetector of -shield uit te auto te halen en zich aan de maximumsnelheid te houden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.