Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schiphol gaat uitbreiden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schiphol gaat uitbreiden

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De luchthaven Schiphol heeft grootse uitbreidingsplannen. Eind vorige maand werd een nieuw tienjarenplan gepresenteerd. De huidige C-pier gaat tegen de grond en een nieuwe vergrote C-pier moet ervoor in de plaats komen. Met dit project zal al in september a.s. worden begonnen. Aan het eind van de jaren tachtig is de bouw van een vijfde pier gepland, die aan de noordzijde is geprojecteerd. Andere projecten in het nieuwe, ,masterplan": een grote meerlagige parkeergarage, uitbreiding van het stationsgebouw, een nieuw busstation, uitbreiding van het vrachtareaal op Schiphol-zuid langs rijksweg A-4 en nieuwe verhoogde aan- en afvoerwegen vanaf de A-4 naar de terminal. Kosten: 1,4 miljard gulden.

De adviesbureaus zijn optimistisch gestemd. Sinds ongeveer een jaar zit er weer groei in het verkeer en vervoer via Schiphol en ook voor de toekomst worden groeicijfers voorspeld. Op het ogenblik verwerkt Schiphol bijna 11 miljoen passagiers per jaar. Volgens de laatste prognoses zullen dat er in 1995 rond de 16 a 20 miljoen zijn. Een flinke uitbreiding van het stationsgebouw aan het eind van de jaren tachtig is daarom noodzakelijk. De nieuwe Cpier moet dan al klaar zijn, compleet met een computergestuurd geautomatiseerd bagageverwerkingssysteem op de begane grond. De bouwvan een vijfde (E) pier is eveneens gepland voor het eind van dit decennium. Deze pier zal speciaal worden ingericht voor een nieuwe generatie ,,wide body" toestellen met verlengde bovendekken en dus nog grotere aantallen passagiers.

Concurrentie
Schiphol heeft definitief gekozen voor handhaving van één stationsgebouw, omdat dit het pendelen van passagiers tussen twee gebouwen overbodig maakt. In het midden voor het nieuwe vergrote stationsgebouw komt een meerlagige parkeergarage met verbindingsgangen naar de vertrek- en aankomsthallen.
Het huidige busstation wordt verplaatst en komt tegenover de toekomstige Epier te liggen.
Ook op vrachtgebied staan de ontwikkelingen niet stil.
Een vrij constante groei van het vrachtverkeer met 8 a 10 procent per jaar geeft voor 1995 een vrachtverwerking van 656.000 ton tot 836.000 ton te zien, aldus de prognoses. Nieuwe faciliteiten op Schiphol-zuid zijn daarvoor nodig.

Viaduct
De aan- en afvoerwegen naar de passagiersterminal en het vrachtareaal zullen grondig worden gerenoveerd. Gekozen is voor een bovengrondse aanleg met afritten. Op bovenstaande foto zijn de plannen ingetekend op nummer: 1. de uitbreiding van het stationsgebouw;,2. de nieuwe E-pier; 3. de nieuwe Cpier; 4. busstation; 5. benzinestations; 6. nieuwe parkeergarages; 7. uitbreiding personeelsparkeergarage; 8. nieuwe verhoogde voorrijweg; 9. ,,fly-over" voor vracht; 10. nieuwe vrachtgebouwen op Schipholzuid; 11. nieuwe platformen; 12. nieuwe taxibanen; 13. verbinding tussen parkeergarage bezoekers en stationsgebouw.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 1985

Terdege | 64 Pagina's

Schiphol gaat uitbreiden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 1985

Terdege | 64 Pagina's